Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Mit jelentenek Johann Friedric...

Mit jelentenek Johann Friedrich Herbart gondolatai a gyermeknevelésről (lejjebb)? Milyen képzetek és asszociációk?

Figyelt kérdés

A könyv szövege: ,,Az oktatás folyamatát Herbart a formális fokozatok elméletében fejtette ki. Az ismereteket alkotó képzetek kialakulásának két lépcsőfoka van: elmélyedés és eszmélkedés. Mindkettőnek van egy nyugvó (statikus) és egy haladó (dinamikus) szakasza. A gyermek tudatmezején zavaros, kusza képzettömegek kavarognak. Hogyan tudja őt a tanító tiszta, pontos ismeretekre megtanítani?...

...Hogy a tanító végigvezeti az ismeretszerzés sajátos törvények által megszabott útján. Ennek az útnak az állomásai a következők:

a., A tanító bemutatja az új ismeret konkrét megnyilvánulási formáit (így például a petúniát, az almafát, a kőszenet, a forráspontot, a c hangot stb.) Elmélyedés szükséges ehhez. Világos képzetcsoportok jönnek létre a tanuló tudatmezején. Ezek még nyugalomban vannak, statikusak.

b., A kitisztult képzetcsoportok hamarosan mozgásba hozzák a tudat már meglévő képzetanyagát. Felbolydul a rend, az új és régi képzetek közül a rokon képzetek - asszociáció révén - kapcsolatba lépnek egymással. Ez az elmélyedés dinamikus szakasza. A tanítónak minél több régi képzetet mozgósítania kell, hogy az új képzetcsoportok bekerüljenek a tudatba.

c.,Az elmélyedés eredményeként létrejött, asszociációkkal megerősített képzetcsoportok kapcsolatba lépnek a tudatmezőn már régebben elhelyezkedett - ugyancsak asszociációkkal megerősített - képzetcsoportokkal. Ez az eszmélkedés. A képzetcsoportok beilleszkednek a rokon képzetcsoportok rendszerébe, megkapják pontos nevüket, a fogalom definícióval bővült. Helyreállt: statikus eszmélkedés ez.

d., De az új képzetcsoport csak akkor gyökerezik meg igazán, ha megint mozgásba hozzuk a tudatmezőt: az új képzetcsoportot összehasonlítás, alkalmazás és gyakorlás révén ütköztetjük a már rögzült képzetcsoportokkal. Ezt nevezi Herbart dinamikus eszmélkedésnek.....


TEHÁT ARRA LENNÉK KÍVÁNCSI, MIRŐL ÍR A LECKE...NEM ÉRTEM A FOGALMAKAT SEM.



#filozófia #pedagógia #neveléstörténet #Johann Herbart #Pukánszky
2017. dec. 10. 21:26
 1/1 MDaniel98 ***** válasza:
A tanítónak (szülőnek) meg kell tanítania a gyereknek, hogy mi-micsoda, mert a gyerek nem fog erre magától rájönni, és arra is figyelnie kell, hogy a gyerek által már megismert ismereteket, az eddig megismert ismeretekkel össze tudja kapcsolni, lássa benne a logikát, és miután az új ismereteket megkapta és megértette a gyerek, biztosítani kell neki, hogy állandó gyakorlással rögzüljön ez a tudás a gyerekben, és hozáférhető legyen számára, bármikor, amikor szüksége lehet rá.
2021. aug. 1. 12:02
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!