Hogyan valósítaná meg azt a célt, hogy megismertesse az emberekkel a hallássérültek különleges világát?
A hallássérültek egy elég tág fogalom: a nagyothallók, a siketek két külön világ; ez utóbbiakon belül is van még a jelnyelvi kultúrába tartozó többség és az oda nem tartozó kisebbség. Mindegyiknek bele kell férnie.
Az ismertetés cikk lenne, élő előadás, vagy interaktív program? Nem mindegy.
Vegyük az interaktív játszóházat!
Bevezetésként a siketség hatásáról beszélnék a kommunikációra, majd megbeszélném a résztvevőkkel, hogy néhány szó mást jelent számukra, mint nekünk, hallóknak. Megkérdezném, hogy a résztvevők hogy értelmezik ezeket a szavakat, majd elmondanám, hogy a siketek hogy értik. Arról is szólni kell, hogy a beszélni nem, de jelelni tudó siketek nem érzik magukat némának, mert ők a jelelést is beszédként érzékelik. Mindenképpen megemlíteném, hogy a legtöbb siket azért tud beszélni.
Ezután bemutatnám a különféle kommunikációs eszközöket: a beszédet, a szájról olvasást, és a jelnyelvet. A résztvevőknek alkalmat adnék arra, hogy kipróbálják, milyen siketen, vagy nagyothallóként beszélni. Utólag visszahallgathatják, hogy hogyan is beszéltek, és meghallgathatják társaikat is. Ezután a szájról olvasás működésének mutatnám be, amit ők is kipróbálhatnak. Közben fontos információkat, és érdekességeket potyogtatnék el. A jelnyelv bemutatásához legalább két jelelő kellene. Először jelnyelven beszélgetnének, majd hanggal is megismételnék mondanivalójukat. Néhány jelet részletesebben is megmutatnék a résztvevőknek, akik egy jelnyelvi szótárat is fellapozhatnának, vagy kérdezgethetnék a jelelőket. A jelnyelvről is mindent tudatnék, amit tudni kell.
A következő pontban azokról a siketekről ejtenék szót, akik semmilyen nyelvhez sem jutottak hozzá. Itt Susan Schallert is bemutatnám, aki azért küzd, hogy senki se jusson erre a sorsra, és több könyvet is írt ebben a témában.
Hogy ne egy ilyen szomorú témával zárjuk az alkalmat: a jövőbeli kilátásokkal és néhány összefoglaló záró gondolattal fejezném be az alkalmat a történelem tükrében.
Egyhetes füldugós táborral.
Kezdésnél mindenki kap egy füldugót, akár vmi elektronikus ketyere is lehetne, amelyik beállítható módon engedi át a hang bizonyos százalékát, így lehetne modellezni a siketség különböző fokozatait.
Lehetnek programok, meg előadások, a lényeg az lenne, hogy mindenki saját maga tapasztalná meg ezt az állapotot.
Az interaktív játszóház: amit írtam.
A beszédhez: be kell dugni a látogatók felének fülét, és hangfelvételt készíteni. A másik fele hallgatja, a vezető felveszi. Utána csere, és a másik felével csinálják meg ugyanezt.
A szavak: süket, néma, mutogat, jelbeszéd. Hogy mi velük a probléma? Lásd a Wikipédia Siketség cikkében.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!