A Római Birodalom építészetének összetettségét (és annak történelmi szerepét) még napjainkban is megirigyelheti az ember?
A rómaiak méretekben és valóban összetettségben hoztak újat.
Sokfajta építőanyagot használtak: kő, égetett tégla, tufa, mészkő, márvány, használtak tégla – kő vegyes falazást, ismerték a cementet.
Ők építettek először boltozatokat (donga, kolostor, kereszt és kazettás boltozatot), használták a csegelyes kupolát.
Bonyolult alaprajzokat találtak ki, tér-együtteseket hoztak létre-
Mindent megemeltek, az épületek és a szobrok is alépítményt kaptak (posztamens = oszlopszék)
A díszítést is csúcsra járatták.
Mondjuk én az irigykedést annyira nem javasolnám, de nagyon tudtak, az biztos. :)
Régen még díszítették az épületeket, teljesen más korok voltak, annyi mindenkit megcsodálhatunk. Bár a római művészek is csináltak jókat, csak a kultúrájuk nekem nem tetszik. A görögöknek például nem volt amfiteátrumuk (a teljes kör épületek) csak színházuk (az a félkör íves), mert nem tartották szórakozásnak az egymás elleni harcolás és emberek meghalását. Azért a művészeik és építészeik alkottak szépeket, az tény, de mások is tudtak. Talán nem láttál még eleget.
Dendera Temple Egypt pl
Pergamon oltár Görögország
Ezek meg maja, és nagyon jól meg van építve és sajátos ornamentikájuk is van.
India
Menyezet
#3-mas
"A görögöknek például nem volt amfiteátrumuk (a teljes kör épületek) csak színházuk (az a félkör íves), mert nem tartották szórakozásnak az egymás elleni harcolás és emberek meghalását."
Ezt itt nem értem, mi köze lenne az épületek alaprajzának az erőszak kultuszához?
A görögök azért nem építettek amfiteátrumokat, mert nem ismerték a boltívet, mint szerkezeti elemet.
Csak elmondtam a témával kapcsolatban, amiben nem az alaprajz volt belőle a lényeg, az csak az épülettípus közérthetőségéhez volt ott. Az amfiteátrum is épület, építészet és az egész a kultúrával is kapcsolatos és minden épületnek van kulturális tartalma is. Mint az 1-es írta, az európai építészet nagyrészt az antik építészetre épült.
Gondolom római építészetnél a Colosseum az egyik első ami beugrik az embereknek, egy ilyen épülethez azonban nem szükséges boltív. Még a rómaiak se használtak mindegyik amfiteátrumhoz boltívet.
A boltívet azt meg ismerték és használták az ókori görögök, bár az tény, hogy keveset, és többnyire földalatti vízvezetékekhez. Ők is tudtak magas épületeket építeni, ajtókat és folyosókat is amihez nem csak a boltív a lehetőség, egy áthidaló elem is megoldja.
És nem a rómaiak találták ki, az már sokkal korábban ismert volt az ókorban a Közel-Keleten, az egyiptomiak, a babilóniaiak, az asszírok és természetesen a rómaiak mind kihasználták a boltívet.
Nippur boltív ie 3800
ie. 2000 Tell Taya, Irak
ie. 1850 Canaanite city gate of Ashkelon
ie. 1750 Tel Dan, Izrael
ie. 1500 Haft Teppe, Irán
Ramesseum templom körzet, Luxor, Egyiptom
ie. 1300
Gögög boltívre példák:
ie. 400 görög színház
ie. 400 Rhodes Footbridge, Görögország
Kasta Tomb, Görögország ie. 400 (sírhely):
római amfiteátrum boltív nélkül - Itt egyenes áthidalóval oldották meg:
A görögök nem azért nem építettek amfiteátrumokat, mert nem ismerték a boltívet, hanem eleve nem is akartak ilyen épületet...
-----------------------------------
#7-es
"Csak elmondtam a témával kapcsolatban, amiben nem az alaprajz volt belőle a lényeg, az csak az épülettípus közérthetőségéhez volt ott."
A mondatodban az alaprajz és a funkció közötti - véleményem szerint hamis - összefüggést állapítottál meg.
"Az amfiteátrum is épület, építészet és az egész a kultúrával is kapcsolatos és minden épületnek van kulturális tartalma is."
Ezeket az állításokat senki nem vonta kétségbe, én sem.
Mint az 1-es írta, az európai építészet nagyrészt az antik építészetre épült.
"Ezt sem."
"Gondolom római építészetnél a Colosseum az egyik első ami beugrik az embereknek, egy ilyen épülethez azonban nem szükséges boltív. Még a rómaiak se használtak mindegyik amfiteátrumhoz boltívet."
Az amfiteátrum alapvető szerkezeti eleme a boltív, a Colosseumnál ennek speciális fajtája a Colosseum-motívum (oszlop+boltív)
"A boltívet azt meg ismerték és használták az ókori görögök, bár az tény, hogy keveset, és többnyire földalatti vízvezetékekhez."
Ez igaz.
"Ők is tudtak magas épületeket építeni, ajtókat és folyosókat is amihez nem csak a boltív a lehetőség, egy áthidaló elem is megoldja."
Ezt sem vonta senki kétségbe. Oszlopos-gerendás tartórendszert használtak.
"És nem a rómaiak találták ki, az már sokkal korábban ismert volt az ókorban a Közel-Keleten, az egyiptomiak, a babilóniaiak, az asszírok és természetesen a rómaiak mind kihasználták a boltívet."
Írtam én, hogy a rómaiak találták ki? Ők spec az etruszkoktól vették át.
"A görögök nem azért nem építettek amfiteátrumokat, mert nem ismerték a boltívet, hanem eleve nem is akartak ilyen épületet."
Na erre az állításodra kérek egy szakszerű hivatkozást (nem wikipédiát).
Alan H. Sommerstein
görög nyelv emeritus professzora
fő szakterülete az ókori görög dráma, tragédia és vígjáték
"Erőszak a görög drámában"
"Ez a fejezet arra törekszik, hogy azonosítsa és megmagyarázza az erőszak színpadi bemutatásának korlátait a görög drámában. Megállapítja, hogy két konvenció létezett: a közönség soha nem lehet szemtanúja olyan cselekménynek vagy eseménynek, amely emberi vagy állati testet érint, hogy a halál közvetlen oka legyen, és hogy tragédiában a hallgatóság nem lehet szemtanúja olyan személynek ütés bármely más személyre. Az első egyezmény vallási megfontolásokon alapult, és feltörhetetlen volt; a második művészi megfontolásokon (vagy talán csak általános hagyományokon) alapult"
Alan H. Sommerstein adatlapja a Nottinghami Egyetem oldalán:
---------------------------------------
Mellékesen a görög és római kultúra és színházi kialakításokról, mert a kultúra ott van az épületekben is:
"A római színház és görög elődje közötti építészeti különbségeket nem magyarázzák kielégítően olyan funkcionális tényezők, mint az optika, az akusztika vagy a színpadi igények. Úgy tűnik, hogy a görög színház római adaptációját nagyrészt társadalmi és politikai erők vezérelték. Az oszlopos scaenae frons például a római hadvezérek által Görögországból és Kis-Ázsiából zsákmányolt szobrok elhelyezésére fejlődhetett ki, amelyeket a diadalmeneteken mutattak be katonai készségük bizonyítékaként. A római színház építészete is jelzi a rómaiak érdeklődését a társadalmi kontroll és a hierarchikus megjelenítés iránt. Ellentétben a görög világgal, ahol a színházban nagyrészt nyitottak voltak az ülések, a római közönséget szigorúan elkülönítették osztály, nem, nemzetiség, foglalkozás és családi állapot alapján. Ezt tükrözi mind a római színház zárt formája, amely korlátozta az épületbe való bejutást, mind a boltíves alépítmények rendszere, amely megkönnyítette a nézők megfelelő ülőhelyi szektorba való irányítását.
Amfiteátrum a római világban
A görög mintákból kifejlődött római színházzal ellentétben az amfiteátrumnak nem volt építészeti előzménye a görög világban. Hasonlóképpen, az amfiteátrumban lezajlott látványosságok – gladiátorharcok és venationák (vadállat-bemutatók) – dőlt, nem görög eredetűek voltak."
De többre nincs időm, olvasd át figyelmesebben és lesz válaszod... .)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!