A (neo)konfucianizmus, mint állami ideológia mennyire akadályozta, hogy Kína, Korea modern társadalommá váljon és sikerrel vegye fel a versenyt a nyugati hatalmakkal (+Japánnal)?
Ha a "modern társadalom" alatt fogyasztói társadalmat értesz, amit a növekedés és progresszió hajtanak, akkor Konfuciusz tanításai tényleg hártányt jelentenek.
Az "elegendő" fogalma ott központi elem, azaz nem bátorítja az anyagi javak mértéktelen gyűjtését és a birtoklási vágyat, illetve magát a versenyt. Ez általában is jellemző a keleti filozófiákra (pl. buddhizmus, taoizmus).
Ráadásul ezek nem az "istennek tetsző életmódból" vezetik le ezt a hozzáállást. Míg nyugaton elég volt elvetni isten eszméjét ahhoz, hogy létrejöhessen a "mohó" társadalom, keleten ez nem működött ennyire egyszerűen. Ráadásul sokkal-sokkal régebbi kulturális beidegződésekről van szó.
Ezek is hasznosak, amit írtok, köszi. Inkább arra gondoltam, hogy a merev társadalmi kategóriák mennyire akadályozhatták a modern társadalmak kialakulását,bármit értsünk is alatta?
(A történelem pl. azt mutatja, hogy mindkét ország elvesztette a szuverenitását a 20. sz. elejére/elején. Ez "köszönhető" e egy ilyen ideológia uralmának? Részben emiatt nem tudtak választ adni ezekre a kihívásokra?)
Egy konfucianizmus vagy neokonfucianizmus az nem fog akadályozni egy országot és gondolom itt a töriórán tanított téves infókra utalsz, miszerint a tudományt akadályozta a vallás. Ez történelmileg már rég hiteltelen, csak bizonyos szembenállások voltak, semmi több. Mégis máig az él az emberekben, hogy a vallás és tudomány két ellentétes valami, de ezt tévesen tanították.
A két említett ország vallásaihoz tartozik a neo/konfucianizmus és nem igazán az államvezetéshez. Másik még, hogy kicsit olyannak tűnik mintha az ideológiát egy ma tényleg tévesen használt negatív kicsengéssel használnád, pedig csak egy össz társadalmi nézetrendszert jelent, semmi mást. Megint más a politikai ideológia, de talán a fogalmat kicsit kevered a politikai propaganda kifejezéssel. Talán. Az állami ideológia az lenne ha a neo/konfucianizmust az állam irányítaná és erőltetné a népre, nem hiszem, hogy van ilyen.
A válasz a kérdésre kb ez tud lenni:
Vallási nézetek nem igazán akadályozzák egy ország irányítását.
Kína és Korea nem rendelkezik ilyen állami ideológiával.
A modern társadalmakban is vannak vallások és nem jelentenek akadályt, például vannak vallások Németországban, Franciaországban az Egyesült Királyságban és sok más fejlett országban is. Láthatóan nem akadályoz semmit.
Egy országnak nem kell felvennie a versenyt más országokkal, bár lehetnek ilyen törekvések, de nyilván nem kötelező jellegű. Mint ahogy futhat valaki maratont verseny nélkül is, a verseny az nem szükségszerű.
Talán próbáld a kérdést átfogalmazni, mert így egy összefüggéstelen valami lett belőle. Bocsi de tényleg.
:) Kérdező az látszik, hogy valami érdekel, de most olvasom:
"mindkét ország elvesztette a szuverenitását a 20. sz. elejére/elején"
Hol vesztette el szuverenitását Kína? Másik, hogy most nincs olyan, hogy 'Korea', hanem van külön Észak-Korea és külön Dél-Korea, mindkettő független ország.
Szuverenitás - wiki:
"önállóság, függetlenség"
Kontinensek és országok listája - wiki:
A régi, még egy országnak számító Korea az Japán gyarmat volt 1910-től 1945-ig. A függetlenség e tekintetben sem érvényes már.
Azért bocsi, de legalább látszik, hogy valami érdeklődésed van...
jav*
A régi, még egy országnak számító Korea az Japán gyarmat volt 1910-től 1945-ig. A *függőség e tekintetben sem érvényes már.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!