Mi zajlik itt pontosan? Mi ez? Hogyan hat ránk személyesen? Miképp fog a jövőnkre? El magyarázná valaki közérthetően ezeket a ki emeléseket ebből a szövegből?
"Inkább azt jelenti, hogy a kapitalizmus olyannyira magába foglalta a kommunikációt, hogy az már nem kínálhat külső kritikát. A kommunikáció a tőkét szolgálja, például a termelőkkel és a fogyasztókkal való törődés affektív formájaként, vagy a munkahelyi „emberi kapcsolatok” eszközeként szolgáló megosztásként és kifejezésként, illetve hozzájárulásként a mindent átható média körforgáshoz.
akommunikatív kapitalizmus bekebelezi ademokráciát és ellehetetleníti annak képességét arra, hogy egy kritikai rést üthessen atársadalmi térbe.
akommunikáció atőkés kisajátítás és kizsákmányolás alapvető eszközévé vált. Anyelvi, érzelmi és tudattalan együttlétek, áramlások és folyamatok, melyek meghatározzák azemberi létet, atőkés termelés szolgálatába álltak.
A kommunikatív kapitalizmus mindent maga alá rendel, amit csak csinálunk. Nem csupán mediatizált interakciónikat, hanem az összes interakcióinkat a tőke nyers alapanyagává alakítja (Bilbao-Osorio 2014).
A pénzügyi tranzakciók, a GPS-helyadatok, az RFID-címkék, a lefényképezett vagy lekamerázott interakciók, és hamarosan a „tárgyak internetének” nevezett apró, mindenütt jelenlévő érzékelők által generált adatok életünk minden vonatkozását adattá változtatják.
Nem azszámít, hogy mi hangzott el, hanem hogy mondtak valamit. Egyik vélemény vagy ítélet sem ér többet, mint bármely másik (mindegyik egy kommentet jelent ablogomon, egy lájkot, egy tweetet). Mindegyik hozzáad valamit azáramlathoz. Válogatás nélkül cirkulálnak tények, elméletek, ítéletek, vélemények, fantáziák, viccek és hazugságok.
A kereséseink, hozzászólásaink, részvételünk által generált információtömeg csillagászati léptékű növekedése kommunikálhatóság nélküli kommunikációs környezetbe zár minket. Az érzelmiés információláncolat hozzájárulásaként kijelentéseink tartalma lényegtelen. Aszavakat szófelhőkben számlálják azalapján, hogy milyen gyakran ismétlődnek, nem pedig, hogy mi ajelentésük. Az emberek gondolatok helyett egyre inkább képeket terjesztenek, mivel bizonytalanok abban, hogy agondolatokat hogyan fogadják, interpretálják majd.
Akommunikáció alapvetően gazdasági formává alakulását mutatja jelentésközvetítő kapacitásának csökkenése, illetve annak ahiánya, hogy korlátozott társalgáson és azazonnali helyi kontextuson túl bármit szimbolizáljon. Akommunikatív termelés inkább azáramláshoz, mint ahasználathoz járul hozzá (figyelemfelkeltés, nem további megértés). Szavak és képek keringenek jelentésüktől megfosztva.
Hasonló elbizonytalanodás jellemző akülönböző faji, etnikai és szexuális identitásokra is. Ezek is jóval kevésbé számítanak stabil szubjektumpozícióknak mint korábban – még ha intenzív küzdelmek színterei maradtak továbbra is.
Lacani szóhasználattal élve azt láthatjuk, hogy aszimbolikus identitások helyére képzetes9 identitások lépnek. Aszimbolikus identitáshoz aszubjektumnak azonosulnia kell egy énideállal, vagyis egy olyan nézőponttal, ahonnan aszubjektum látja saját magát és atetteit. Aképzetes önmeghatározás arra aképre utal, amit aszubjektum magáról elfogad. Azt mondhatjuk, hogy aszimbolikus önmeghatározás megalkotja azokat akörülményeket, amelyek meghatározzák, hogy mely képek és hogyan jelennek meg, illetve hogy egyes képek miért tűnnek vonzóbbnak mint mások. Aképzetes önmeghatározás azonban csak asaját énképre vonatkozik.
…vagy imaginárius, Jacques Lacantól és Lacanról magyarul keveset lehet olvasni, lásd pl. Füzesséry (1993) vagy Farkas (1994) – aszerk.41
A kommunikatív kapitalizmus hálózati interakciói nem kínálnak szimbolikus iden-titásokat – olyan perspektívákat, melyek felől a kollektív cselekvés eredőiként láthatnánk magunkat. Ehelyett inkább lehetőségeket kínálnak arra, hogy új szerepekben képzelhessük el magunkat, valamint hogy életstílusok széles körét próbálhassuk ki.
Ez a válto-zatosság és változékonyság szélsőségesen sebezhetővé teszi a képzetes identitásunkat – állandóan változik a referenciakeret, ami értelmet és jelentést ad neki; a többi ember, akik szétszaggathatják, és sikereikkel, eredményeikkel megkérdőjelezhetik az én sikereimet és eredményimet, bármelyik pillanatban felbukkanhatnak.
Nem csoda, hogy mindannyian a különleges egyéniségünket hangsúlyozzuk: a munkánk függ tőle.
A kommunikatív kapitalizmus társadalmi mezejét a verseny, a viszály és az egyenlőt¬lenség jellemzi. Ez nem egy olyan küzdőtér, amit leírhatnánk a racionális vita nyilvánossága és a demokratikus döntéshozatal fogalmaival.
Olyan küzdőtér ez, melyben a számok többet jelentenek a tartalomnál, ahol a „mennyi?” a „hogyan?” helyére lép, és ahol a korreláció kiszorítja az ok-okozati összefüggést.
Aközbeszédben is megjelenik ez azelképzelés, mint a„80/20-as szabály” vagy azúj gazdaságra jellemző olyan elvek mint „a győztes mindent visz” vagy „a győztes viszi alegtöbbet” és a„hosszú farok”11.
Ezekben apéldákban azegy, aki azelső helyre kerül, egy közös mező létrehozásának köszönheti pozícióját. Gondoljunk például egy versenyre, amely célja, hogy megtalálják a legjobb fogyókúrás vagy alegjobb városturisztikai applikációt.
Averseny létrehoz egy mezőt, ami kitermel egy győztest.
Minél több arésztvevő, annál nagyobb amező és így azegyenlőtlenség is, végeredményben pedig nagyobb akülönbség azegy és atöbbi résztvevő között. Amező kiterjesztése kitermeli azegyet.
Ha őszinték vagyunk, be kell vallanunk: aközösségi média mint olyan nem létezik.
Ahálózati kommunikáció nem számolja fel ahierarchiát, ahogy korábban hittük, hanem elmélyíti azt, ahogy asaját választásainkat magunk ellen fordítja.
A big data zsákmányul ejtése tehát nem az egyéni identitásunk feletti kontrollra vonatkozik. Inkább egyfajta időbeliségtől és egyfajta együttléttől vagyunk megfosztva. Ezeket kisajátították és tőlünk idegen célok használatba állították. Kétfajta időbeliségtől lettünk megfosztva: a pillanatnyitól és a jövőbelitől. Azért veszítjük el a pillanatnyit, mert minden tárolható nyomot hagy maga után.
A térben mozogva a mobiltelefon adatokat hoz létre. Adatok létrehozásával jár az is, ha megérintünk egy képernyőt, vagy csak rá-nézünk. A pillanatnyiság helyett a maradandóság jellemzi ezt a rendszert.
A tévedések, hibák és hazugságok ebben az időben együtt élnek a helyesbítéseikkel. A tanulóképesség és a megcáfolhatóság a jelentések jellemzői helyett a rendszerek, algoritmusok tulajdonsá¬gaivá válnak.
Az adatelemzés elsődlegesen előrejelző jellege miatt elveszítjük a jövőbeliség egy dimenzióját: a minták keresése a jövendőmondás és jövendőbefolyásolás érdekében történik, akkor is, ha a jövő csak néhány ezredmásodpercnyire van, ahogy ez a magas frekvenciájú kereskedés14 esetében történik.
Az adatelemzés a meglepetést próbálja kiiktatni, annak a lehetőségét, hogy valami a jövőbeliségtől elválaszthatatlanul megtörténhessen.
Ezen időbeliségek eltulajdonítása példázza és fel is erősíti a szimbolikus hatékonyság hanyatlását. Az eltárolt pillanatok kontextusa eltűnik, megannyi pillanatot igény szerint állítanak össze újra.
Hasonlóképpen a jövőbeliség elválik a lehetőségek narratíváitól: a tervek, amiket készíthetünk és a víziók, melyeket követhetünk, előrejelzések sokaságává alakul át, melyek a kormány és a pénzügyi szektor számára lesznek csak elérhetők, számunkra nem.
Az adatkisajátítás megváltoztatja az együtt töltött idő jellegét azáltal, hogy ez az idő elérhetővé válik mások kereskedelmi haszna számára.
A társas hajlamot – és nem csak a személyközit, de az ember állatokkal, környezettel és tárgyakkal való kapcsolatát is – bekerítették, a múltbéli mintá-zatokért elemzik, a jövőbeliekért pedig megtartják egy kis versenyelőny kisajtolása érdekében. A kommunikációt, a kultúrát és a gondoskodást megszerzik és felcímkézik.
Semmit sem tudunk csinálni, ami ne állna máris készen atőke számára.
És ez nem egyéni, hanem kollektív szinten értendő, kollektív hatalmunkat gyakorolják megsokszorozott, folyékony, közvetett és bizonytalan módokon aközösen létrehozott kapcsolataink felett."
Haladjunk falatonként a végétől fel fele!
pl Ez a rész hogyan értendő? Mit jelent hogyan érinti a hétköznapi embereket? Mik lesznek a következményei?
A társas hajlamot – és nem csak a személyközit, de az ember állatokkal, környezettel és tárgyakkal való kapcsolatát is – bekerítették, a múltbéli mintá-zatokért elemzik, a jövőbeliekért pedig megtartják egy kis versenyelőny kisajtolása érdekében. A kommunikációt, a kultúrát és a gondoskodást megszerzik és felcímkézik.
Semmit sem tudunk csinálni, ami ne állna máris készen atőke számára.
És ez nem egyéni, hanem kollektív szinten értendő, kollektív hatalmunkat gyakorolják megsokszorozott, folyékony, közvetett és bizonytalan módokon aközösen létrehozott kapcsolataink felett."
Aközbeszédben is megjelenik ez azelképzelés, mint a„80/20-as szabály” vagy azúj gazdaságra jellemző olyan elvek mint „a győztes mindent visz” vagy „a győztes viszi alegtöbbet” és a„hosszú farok”11.
Ezekben apéldákban azegy, aki azelső helyre kerül, egy közös mező létrehozásának köszönheti pozícióját. Gondoljunk például egy versenyre, amely célja, hogy megtalálják a legjobb fogyókúrás vagy alegjobb városturisztikai applikációt.
Averseny létrehoz egy mezőt, ami kitermel egy győztest.
Minél több arésztvevő, annál nagyobb amező és így azegyenlőtlenség is, végeredményben pedig nagyobb akülönbség azegy és atöbbi résztvevő között. Amező kiterjesztése kitermeli azegyet.
Nézzük pl ezt! Tekintsünk el a helyesírástól! Logikailag akarná felépíteni a mondanivalót és a mező értelmezhető mint közös halmaz, amiben mindenki ugyanazért van jelen. A verseny létrehoz egy mezőt. Eddig érthető. Ami kitermel egy győztest. Ez mi lenne? A verseny azért történik, hogy eldöntsék ki a legjobb. Ez nem újkeletű dolog. Már az olimpiai játékokat is ezért rendezték. Nem a mező termeli ki a győztest, hanem azért hozzák létre a mezőt, hogy eldöntsék abban a mezőben ki a legjobb. A verseny az egyik legtisztább emberi cselekvés, ezt kétségbe vonni ostobaság.
Az kétségtelen, hogy a mező méretével együtt nő a különbség mérete is, ezt nem nagyon kell magyarázni, de hogy a mező kiterjesztése kitermeli az egyet, az már megint furcsa hülyeség. Nem logikus és a saját fejtegetését is megcáfolja, mert az előbb még a mező termelte ki a győztest, most meg a mező kiterjesztése. Szóval ez nem értelmezhető és sajna, bár próbál logikusnak tűnni, ez egy zagyvaság. Magyarázni lehetetlen.
Ahogy én értelmezem annyi a lényeg hogy minél nagyobb ez az online adat mező annál inkább kedvez a győztes mindent visz jelenségnek! Magyarán az az egy jobb helyzetben levő annál nagyobb különbséggel lesz jobb helyzetben!
Na és az a rész amire én kérdeztem?
A végét abszolút nem tudtam értelmezni! Szerintem ott van valami nagyon el rejtve előlünk ebből az egész dologból bár nekem a közepére is bőven rám férne valami magyarázat ami jelentéssel ruházná fel a dolgot!
„Inkább egyfajta időbeliségtől és egyfajta együttléttől vagyunk megfosztva. Ezeket kisajátították és tőlünk idegen célok használatba állították. Kétfajta időbeliségtől lettünk megfosztva: a pillanatnyitól és a jövőbelitől.”
„A pillanatnyiság helyett a maradandóság jellemzi ezt a rendszert.”
„Az adatelemzés a meglepetést próbálja kiiktatni, annak a lehetőségét, hogy valami a jövőbeliségtől elválaszthatatlanul megtörténhessen.”
(Ez úgy hangzik mintha az alapján amit feltételeznek aról amit éppen egy idő pillanatban csinálunk azt mivel a jövőre vonatkozó jóslataikba pénzt időt energiát döntéseket fektetnek így mintha minden változást próbálnának ki küszöbölni nehogy rosszak legyenek a jóslatok tehát igyekszik úgy dermeszteni a gazdasági folymatokat és a tárrsadalmat úgy össze egyeztetni ami nem ad mozgásteret ara hogy mást lehessen csinálni mert a környezetet is hasonlóan igyekeznek meg kötni vagy hasonló aztán persze ammenyire sikerül meg valósítaniuk sikerül de a törekvés szintjén valami ilyesmi ugrik nekem be eről egyébként ezért is kértem hogy valaki magyarázza el mert nem tok mit kezdeni vele! Talán valamilyen módon lehet algoritmusokon és a kapcsolati hálók hálózati komunikációk ellenőrzésével igyekeznek hatást gyakorolni a kapcsolatainkra! Mondjuk olyan esetekben ahol a változásnak valami jelentősége van bármilyen ügyletre igyekeznek a változást ellehetetleníteni pl le fizetnek egymás ellen hangolnak embereket hogy adott módon komunikáljanak a másikkal vagy nem veszik fel munka helyekre, szal ellenőrizni ellehetetleníteni olyan információkat amik változásra sarkalnák az embereket a társadalmat stb
Van itt egy ismertető arról hogy kapcsolati hálókat vizsgának támadnak meg meg a munkáltatók figyelik internetes tevékenységeinket információkat vesznek kapnak meg rólunk ami alapján igyekeznek a töke szempontjából a leghatékonyabban hangolni a munka folyamatot stb stb https://www.youtube.com/watch?v=-tFgkmnANdY Szal ami le van írva nagyon úgy hangzik hogy durván az emberek magánszférájába való belemászására való törekvést jelenti a tudtukon kívül! )
„Az eltárolt pillanatok kontextusa eltűnik, megannyi pillanatot igény szerint állítanak össze újra.”
„A társas hajlamot – és nem csak a személyközit, de az ember állatokkal, környezettel és tárgyakkal való kapcsolatát is – bekerítették, a múltbéli mintá-zatokért elemzik, a jövőbeliekért pedig megtartják egy kis versenyelőny kisajtolása érdekében. A kommunikációt, a kultúrát és a gondoskodást megszerzik és felcímkézik.”
„Semmit sem tudunk csinálni, ami ne állna máris készen atőke számára.”
„És ez nem egyéni, hanem kollektív szinten értendő, kollektív hatalmunkat gyakorolják megsokszorozott, folyékony, közvetett és bizonytalan módokon aközösen létrehozott kapcsolataink felett.”
Na de idáig már az olvasóknak nem vált át az agya mert nincs összhangba az eddigi világképével! A vége már olyasmire utal hogy az emberek magánjogai idővel el vesznek a tőke határozza majd meg mit tehetnek meg vele! Oly módon szerveződik a rendszer ami egyfajta sajátos tőkés diktatúrát fog eredményezni vagy olyasmi közösségi médián alapuló pont rendszert ami Kínába van! Az emberi jogok elsorvasztásával!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!