MI a véleményetek erről?

Figyelt kérdés
"Fogadd meg a tanácsom, Luciliusom, s védd meg magad önmagad számára: az időt, amelyet eddig elraboltak, vagy elloptak tőled vagy pedig csak úgy tovatűnt, gyűjtsd össze és őrízd meg. Hidd el, hogy úgy van, ahogy írom: időnk egy részét nyiltan elrabolják, más részét ellopják tőlünk, harmadik része észrevétlenül elfolyik: Mégis az a legcsúnyább időveszteség, amely hanyagságunk eredménye. S ha valóban meg akarod gondolni a dolgot, életünk legnagyobb része úgy telik el, hogy rosszul cselekszünk, nagy része úgy, hogy semmit sem csinálunk, szinte egész életünk pedig úgy, hogy mást csinálunk, mint amit kellene. Tudnál nekem olyan embert mondani, aki valamilyen értéket tulajdonít az időnek, aki becsüli a napot, aki megérti, hogy naponként meghal? Csalódunk ugyanis abban, hogy a halált a jövőben bekövetkezendőnek tekintjük, holott a halál nagyrésze már mögöttünk is van. Ami életünkből letelt, az a halál birtoka. Tégy tehát úgy, Luciliusom, ahogy leveled szerint cselekszel, ragadj meg minden órát: az lesz az eredmény, hogy kevésbé fogsz függni a holnaptól, ha a mának nekifekszel. Míg halogatjuk az élet kötelességeit, elfut előlünk az élet. Minden a másé, kedves Lucilius, csak az idő a miénk. Csak ennek az egyetlen tovatűnő, bizonytalan dolognak birtoklására szánt minket a természet, ebből pedig az űz ki bennünket, aki csak akar. S olyan ostobák a halandók, hogy a legcsekélyebb és leghitványabb dolgokat, amelyeket pótolni lehet, terhükre engedik írni, mikor valamit elértek, de senki sem gondolja, hogy tartozna valamivel, ha időt kapott, holott ez az egyetlen dolog, amelyet még a hálás ember sem tud viszonozni. Kérdezed talán, hogy járok el én, aki téged ezekre a dolgokra tanítalak. Megvallom őszintén: ahogy ez a pazarló, de aprólékos embernél történik, kiadásaim elszámolása rendben van. Azt nem mondhatom, hogy semmi időt nem fecsérlek el, de meg tudom mondani, hogy mennyit, miért és milyen módon veszítek el: legalább meg tudom magyarázni szegénységem okát. Velem is az történik azonban, ami a legtöbb emberrel, akik önhibájukon kívül szegénysorsba jutottak: mindenki megbocsát, de senki sem nyujt támogatást nekik. Mi hát a helyzet? Én nem tartom szegénynek azt, aki meg van elégedve, bármilyen kevés marad is neki, mégis szeretném, ha te megőríznéd a tiédet és kellő időben látnál a dologhoz. Őseink ugyanis azt tartották, hogy késő a takarékosság, amikor már fogytán van a vagyon. Mert nemcsak a legkevesebb, de egyúttal a legrosszabb rész is marad alul. Isten veled!"

2020. máj. 18. 11:50
 1/3 anonim ***** válasza:
76%
egy ókori filozófiai bölcselkedés az időről. tulajdonságait próbálja számba venni, jórészt sikerül is neki.
2020. máj. 18. 16:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 A kérdező kommentje:
értem én miről szól , de mit gondoltok róla? nem HF Kérdés
2020. máj. 18. 18:23
 3/3 2*Sü ***** válasza:
100%

Ahogy egy másik kérdésednél, itt is ugyanazt tudom írni. Nehéz Senecát kommentálni, nehéz jobban fogalmazni vagy hozzátenni. Ha meg érted miről szól a tanítása, akkor meg minek is mit hozzátenni.


Mindenesetre szerintem igen érdekes megvilágításba helyezi az időt és az életet. Pontosabban a halált, amit nem egy jövőbeli eseménynek ír le, hanem annak, ami az életünkből már elmúlt. És tényleg így van, ami az életünkből elmúlt, az már elmúlt, a halál része, maximum az élő még belőle, amit a jelenbe átmentettünk, és amit a jövőben magunkkal tudunk vinni belőle.


Ha jól rémlik Seneca fogalmaz máshol úgy, hogy az élet a halálhoz vezető út. Ez meg nagyon egybevág azzal a mondással, amit Szókratésznek tulajdonítanak: „Filozofálni annyi, mint halni tanulni, halni tanulni annyi, mint élni tanulni.”


És ebben van igazság. Ha biztosan tudnád, hogy honlap meg fogsz halni, akkor máshogy élnéd a mai napodat? Mert ha igen, akkor valami nincs rendben. Hiszen lehet, hogy holnap tényleg meg fogsz halni. Akkor mit fogsz mondani a halálod előtti pillanatban a mai napodról? Hogy elhibázott volt? Ha viszont úgy fekszik le valaki este, hogy nem maradt adósa az adott napnak akkor sem, ha holnap reggel meghal, meg akkor sem, ha 50 évet fog még élni, akkor az az illető megtanult jól, helyesen élni. De egyben megtanulta azt is, hogy bármikor készen várja a halált is akár. Nem vágyja a halált, de bármikor képes elfogadni, ha eljön.


Ennek meg az a titka, hogy az ember a jelent ragadja meg. A múlt elmúlt, abból maximum a tanulságokat lehet továbbvinni. A jövő meg a jelen döntéseinek és tetteinek a függvénye, tehát egyedül a jelen az, amire hatásunk van. Ma kell megragadni a ma kínálkozó lehetőséget. Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra. Ez volt a carpe diem eredeti magja is, és ez lett félreértelmezve, visszájára fordítva, ez élt tovább az „egyszer élünk” mondásban, meg a YOLO-ban. Mert ott az érem másik oldala, hogy a dolgoknak következménye van, hogy tényleg a jelen döntésein és tettein múlik a jövőnk, a „sorsunk”. Ennek a felelősségnek a tudatában érdemes megragadni a jelen lehetőségeit. A carpe diem nem azt jelenti, hogy „élj a mának”, hanem azt, hogy „élj a mában”. Teszem hozzá, hogy igen, élj a mában, hogy legyen jövőd.


Az ember sokféleképpen el tudja rontani az életét. De vegyünk egy példát, mondjuk valaki három nap múlva vizsgázni fog. El lehet menekülni a múltba: „milyen jó volt, mikor még gyerek voltam, nem kellett vizsgákra tanulni”. Negatív előjellel is el lehet merülni a múltba: „ha a múlt héten tanultam volna…”. A jövőbe is el lehet vágyódni: „ha túl leszek ezen a vizsgán, akkor ezt meg azt fogom csinálni”. Ennek is van negatív változata: „meg fogok bukni, és akkor mi lesz velem”. A kifordított carpe diem is hiba: „a vizsga csak három nap múlva lesz, menjünk bulizni”.


Pedig az, hogy a vizsga hogy fog sikerülni, az azon múlik, hogy tanul-e az ember. Ha meg tanulni itt és most lehet, akkor itt és most kell megragadni erre a lehetőséget. Nem a múltba révedni, vagy a múlton rágódni, nem a jövőt latolgatni, meg nem ignorálni az előttünk álló akadályt, hanem most felkészülni rá, most tenni azért, hogy az a vizsga úgy alakuljon, ahogy szeretnénk. Ez a pillanat megragadásának művészete, és nem az, hogy sutba vágunk mindent, lesz, ami lesz alapon.


És bőven van mit inspirálódni Seneca szavaiból. Ő maga is bevallja, hogy ő is pazarló az időt illetően. És ez nem baj. Én ugyanúgy hibának tartom, ha valaki a napjának minden percét hasznosan akarja eltölteni, minden percének valami jelentőséget akar adni. Közben elfelejti élvezni is az életet. Nem könnyű megtalálni az egyensúlyt, hogy minden napodban legyen valami hasznos is, de valami élvezetes is. Tanulj is minden napból valamit, de hagyj időt magadnak kikapcsolódni is. Foglalkozz a jövő szempontjából kardinális teendőkkel is, de maradjon időd az apró-cseprő semmiségekre is. Ne érezd az életet mókuskeréknek, mégis úgy tudd lehajtani a fejed a párnára, hogy elégedett legyén azzal, amit aznap elértél, amennyit sikerült előre lépned. Nem könnyű feladat ez, de nem is tűnik lehetetlennek, tehát érdemes törekedni rá.

2020. máj. 19. 01:32
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!