Kettős pont használata, a felsorolásnál?
Az óratervezetemet írom és az első oldalakon az általános adatoknál nem tudom mikor kell pont a mondat végére. A kettős pont után nagy vagy kis betűvel kezdődjenek-e a szavak, átnéztem az AKH-t, de nem lettem okosabb bemásolom ide a példát, véleményezzétek, hogy így megfelelő-e?
I. Alapadatok
Osztály: 10. osztály
Tanít: Kovács Rita
Témakör: Globális környezeti problémák
Tanítási egység: Éhezés és túlfogyasztás a Földön
Előző óra anyaga: A túlnépesedés és a népességfogyás
Következő óra anyaga: Fogyatkozó természeti erőforrások
Az óra típusa: új ismeretet feldolgozó óra
Munkaformák: frontális munka, egyéni munka, csoportmunka
(Kell-e pont az egyes sorok végére? Pl: az utolsó két sor végére)
Nevelési célok:
Egészséges életmódra nevelés: a tanulók figyelmének felhívása az egészséges táplálkozásra és mozgás fontosságára.
Tudatos fogyasztóvá nevelés: a jó minőségű magyar élelmiszerek vásárlására való ösztönzés.
(itt a mondat a kettőspont után kis betűvel folytatódik, a végére kell pont?)
Képzési célok: ismeretalkalmazó-, rendszerező-, feladatmegoldó képesség fejlesztése, kommunikációs képességek fejlesztése.
Kiemelt fejlesztési terület: kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia.
(kell pont a sor végére?)
a.Fogalmak:
Új fogalmak: túltermelés, túlfogyasztás, éhezés, alultápláltság, fenntartható művelés
b.Folyamatok:
Új folyamatok: erózió, vízhiány kialakulása, az élelmiszer piac
egyensúlytalanságának kialakulása, elszegényedés, élelmiszerellátás változása
Megerősítendő folyamatok: népességrobbanás
c.Összefüggések: természeti környezet- gazdaság- társadalom, termelés-fogyasztás, kereslet-fogyasztás
(Ez utóbbiak mondatnak számitanak?, szimpla felsorolás kell pont a végére?)
Szerintem sehová sem kell pont a sorok végére!
Sok sikert az órádhoz!
Üdv, kollegina :)
Nagyjából helyes, ahogy leírtad. Azért mondok néhány alapszabályt, csak, hogy a későbbiekben ne kelljen rajta gondolkodnod.
1. Csak a mondatok végére szokás ún. mondatvégi írásjelet (tehát pontot, kérdőjelet, felkiáltójelet) tenni. Kivételt képeznek a rövidítések és sorszámnevek, ezek után általában pontot szokás tenni.
2. Ebből következik, hogy a címek végére, ill. a fentihez hasonló felsorolások végére nem teszünk pontot. Azonban, ha a felsorolás kerek mondatokból áll, mint jelen "értekezésem" is, akkor viszont kell írásjelet tenni a végére.
3. Az írásjeleket mindig közvetlenül az előtte lévő szó után tesszük, utána pedig szóközt hagyunk. (Kivétel a záró- és idézőjel, ill. bizonyos esetekben a kötőjel.)
Az utolsó rész helyesen:
a. Új fogalmak: [itt fölöslegesen ismételted]
túltermelés, túlfogyasztás, éhezés, alultápláltság, fenntartható művelés
b. Folyamatok:
Új folyamatok: erózió, vízhiány kialakulása, az élelmiszer-piac* egyensúlytalanságának kialakulása, elszegényedés, élelmiszer-ellátás* változása
Megerősítendő folyamatok: népességrobbanás
c. Összefüggések: természeti környezet - gazdaság - társadalom, termelés - fogyasztás, kereslet - fogyasztás
Ezek nem számítanak mondatnak, tehát nem is kell pont a végére.
* Az olyan összetett szavakat, amelyek háromnál több tagszóból és hat (vagy annál több) szótagból állnak, kötőjellel írjuk. Ilyenkor a kötőjelet értelemszerűen használjuk, és sem előtte, sem utána nem hagyunk szóközt.
Sok sikert az órádhoz!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!