Mekkora lehet Magyarországon az átlagember matematikai készsége?
Ahhoz, hogy egyetértsünk, talán előbb meg kellene határozni a célt, körülményeket, amihez viszonyítunk.
Azt gondolom, az ember akkor érzi jól magát, mit több, akkor eredményes, ha átlátja, megérti, és befolyásolni is tudja környezetét. A jogász feltehetően alapvetően (nem gazdasági) jogi kérdésekkel foglakozik, ehhez valóban a % számítás se kell. A gazdasági jogásznak azonban ez bizony kevés lenne. ÉS ha az a jogász a pénzügyeit is intézi, nem a családjával intézteti, akkor nem árt, ha tudja, hányadán áll a pénzével. És mit tehet vele, hogy értékén tartsa.
Nem kell tudni mindenkinek főzni sem, de ha egyedül él és nem akar másokra szorulni, néhány elemi dolgot e téren se árt megtanulnia.
Az emberiség kitalálta a munkamegosztást, azaz nem kell mindenkinek mindenhez értenie. De az ember környezetben él, és kommunikálnia szükséges ehhez. A kommunikáció pedig feltételezi, hogy a másikkal közös nyelvet beszéljünk. Ha pénzügyeinket intézzük, ha lakásunk műszaki problémáit akarjuk elhárítani, ha társaságba megyünk, nem árt tudni valamit a gazdaságról, fizikáról, történelemről, stb. Mára bebizonyosodott, hogy a matematika a többi terület nélkülözhetetlen eszköztára. Minél bonyolultabb környezetben vagyunk, annál több kell belőle. Elhiszem, hogy akár a négy alapművelet nélkül is lehet élni, no de milyen minőségben? Az állat semmit ne mis mer a matematikából, eszik, szaporodik, önmagáról sem tudva él és meghal. Az ember ennél talán kicsit többre vágyhat. Minél többre, annál több matematikai ismeret kell hozzá. Különben csak a többre vágyás marad, annak elérési képessége nélkül. Ami pedig frusztrációt okoz. És az jó?
A devizahiteleseket nem keverném ide, senki se látja előre az árfolyamok alakulását, még az sem aki ezzel foglalkozik. Annak idején mikor valaki hitelt akart felvenni, mindenki esküdött a svájci frankra a stabil árfolyam miatt, ismerősöméknél is így volt 4 hónap sem telt el utána, hogy elszabadult volna.
Meg a matematika oktatás is tehet erről részben. A tehetség gondozás meg már megint egy másik kérdés, régen, ha jól tudom 10-nél több diákolympia szakkör is volt, ma már csak 2 (Szeged és Pest).
A legtöbb ember számára a matek oktatás nagyon száraz, akit meg érdekel annak úgyis mind1.
#16
Az "idióta függvények és egyenletek" a matematika alapjaihoz tartoznak, és nélkülük gyakorlatilag lehetetlen rendesen megértetni pl. épp azokat a dolgokat, amiket te is említesz.
Meg kellene már végre érteni, hogy a matematika nem a számolásról szól, hanem szabályos struktúrákról és azokra vonatkozó összefüggések alkalmazásáról. A matematikatanítás feladata az absztrakt, logikus gondolkodás fejlesztése kelle legyen, amelynek csupán egy hasznos mellékterméke az, hogy valaki tud százalékot számolni meg azt kiszámítani, hogy mennyi csempét vegyen a boltban a fürdőszoba felújításához. Az igazi célja viszont az, hogy ne buta, befolyásolható, lomha agyú és logikus gondolkodásra képtelen egyének kerüljenek ki a világba, és persze az, hogy felhívja a figyelmet magának a matematikának az alapvető fontosságára.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!