Hogy tud felemelkedni a helikopter?
Illetve minden olyan gép, ami a rotorjait függőleges emelkedésre használja, mint a rotoros drónok pl.
Lássuk jól értem-e:
A rotorok a forgás közben a rotor fölötti levegőt lefelé nyomják így emelik fel a gépeket.
Jól gondolom?
A kérdés jó, mert nem egyszerű a válasz.
A helikoptert felemelő hatás eléggé összetett és magasság szerint is változik.
Persze a fő ok, amint írták is, hogy a rotorszárnyak profilja olyan, mint a repülőszárnyé, ezért a lapát fölött kialakult nyomáscsökkenés a fő emelő ok.
Belejátszik valóban a rakétaelv is, vagyis a lefelé "tolt" levegő ellenhatása, de ez a hatás itt nem nagy, mert viszonylag kicsi a levegő gyorsítása, ennek inkább a gázturbináknál van szerepe, ott ez a fő erő.
És még ott van egy hatás, ami csak talajközelben működik, felszálláskor ez a legerősebb és a kezdetleges helikopterek csak ezzel tudtak felemelkedni, ezen magasság felett instabillá vagy kifejezetten repképtelenné váltak.
Talajközelben kialakul egy párnahatás, mint a légpárnásnál, vagyis a rotor által lefelé tolt levegő nem tud olyan gyorsan távozni oldalra, mint ahogy a rotor pótolja felülről, ezzel jelentős nyomásnövekedés lesz a rotor alatt, egy magasnyomású légpárnán úszik a gép. Ez a hatás csak pár tíz méterig jelentős, fölötte már csak a szárnyprofil felhajtóereje adja a fő emelőerőt.
Értem és köszönöm a választ.
Csak azért kérdeztem, mert arra voltam kíváncsi, hogy mi történik akkor, ha egy dron esetében a szállítandó sújt a rotorok fölé helyezzük egy "állványos" szerkezeten.
Valami olyasmire gondolok, mint ami a videón van:
https://www.youtube.com/watch?v=bpko3CPHonQ
csak helytakarékosság miatt a rotorok közvetlenül a súj alatt lenének.
Ez lehetséges?
Ha a rotorok légforgalmát nem zárja el, akkor lehetséges. De ne feledkezz meg a súlypontról, az minél magasabbra kerül a rotorokhoz képest, annál instabilabb lesz a szerkentyűd.
Persze ha most egy 3 vagy 4 rotoros drónról beszélünk, akkor a rotorok "terpesztése", azok távolsága növeli a stabilitást, de ezzel a drón méretét és akkor a tömegét is.
A lógatott teher a stabil megoldás, tehát rotorok alatti súlypont.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!