Valaki kerem segitsen matekbol holnap dolgozat hogy kell megoldanj ezt a feladatot? SOs az eleje meg megy is de az elek kiszamitasat nem tudom hogy kell.
1. Magold be a képleteket.
2. Használd őket, jelen esetben így:
a., T = a * b
Ezt átrendezve:
b = T / a
és
a = T / b
Behelyettesítés:
7 dm = 42 dm^2 / a
Ebből kijön, hogy a = 6 dm.
b., V = a * b * c
Behelyettesítünk:
420 dm^3 = 6 dm * 7 dm * c
Ebből kijön, hogy c = 10 dm.
c., Mivel már mindhárom él hosszát ismered, ezeket be tudod helyettesíteni a felszín képletébe.
(A térfogatra felesleges volt rákérdezni, hiszen az meg van adva.)
Berta neked mániád a magolás. Talán az egyetlen, ami az oktatásban üldözendő!
Ne magold be, hanem értsd meg. Keresd az összefüggéseket, próbáld alkalmazni, az eredményt ellenőrizd vissza. Ha velemi ellentmondást találsz, valahol hibáztál, kezd elölről.
Előbb gondolkozz el: a téglatest minden lapja téglalap. A felszín az összes lap területének összege. A térfogat ez esetben (mert merőleges benne minden) a három él szorzata.
Tehát írd fel, amit tudsz.
Legyen a három él a, b, c, felszín F, térfogat V. Tehát V=a*b*c, F=2*a*b+2*a*c+2*b*c (magyarázd meg magadnak, miért pont ez a képlet). Tudod, hogy a=7, mert megadták. Ismered az egyik lap területét, mondjuk az a és b hosszúságú élekkel rendelkezőét. Így a képleteink:
Mivel a*b=42, ezért b=42/7=6.
420=7*6*c, ebből c=10. Nézzük a többit.
F=2*7*6+2*7*10+2*6*10=84+140+120=344.
Ebből látszik, hogy a feladat egyértelműen megoldható. Ezért fennakadunk azon, hogy jön ide a "négyzet"? Hát összezavarásnak. Idézem: " egyik oldala 7dm ennek a lapnak a területe 42 dm" és ez négyzet. Akkor a másik oldal is 7 dm (négyzet oldalai egyenlők - nem bemagolva, megértve, alkalmazva). Csakhogy 7*7=49 és nem 42. Ez bizony ellentmondás. Vagyis a "négyzet" egy jó nagy kavarás. Ha bemagoltad, a büdös életben nem veszed észre. Azt csak gondolkodással lehet észrevenni. Az ilyesmiktől születnek az egyes dolgozatok. Meg is érdemlik, ha magoltak és csodálkoznak, hogy semmit se tudnak alkalmazni.
"Berta neked mániád a magolás."
Egyáltalán nem az, sőt. Véleményem szerint az a legjobb, ha valaki megérti, amit tanul. De ha nem bírja (megérteni), akkor marad a magolás. (Egyébként a kettő néha eléggé összefügg.)
"Talán az egyetlen, ami az oktatásban üldözendő!"
Szerintem meg annyira nem az egyetlen, hogy kb. ötven dolgot tudnék felsorolni, ami tényleg "üldözendő" lenne. És mint az előbb említettem, aki nem képes megérteni valamit, annak még mindig ott van a magolás; de harmadik lehetőség nincs.
<fennakadunk azon, hogy jön ide a "négyzet"? Hát összezavarásnak. Idézem: (...)>
Ezt nagyon benézted...
A kérdésben a zárójelben lévő "négyzet" a dm-hez tartozik, azaz négyzetdeciméterről van szó. Ezt már csak abból is tudni lehet, hogy terület-mértékegységről van szó, ugyebár. Meg onnan is, hogy a térfogatnál ugyanúgy zárójelben írta a kérdező a "köb"-öt; tehát egyszerűen nem tudta, hogyan lehet ezen a felületen jelölni a felső indexet.
Szóval ejnye-bejnye... :P
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!