Mi értelme van ennek a típusú egyetemi rangsornak?
Ezeket nézik a rangsor felállításánál: "a nappali alap- és osztatlan képzésekre első helyen jelentkezők számát, a felvettek pontátlagát, a B2-es vagy C1-es nyelvvizsgával felvett hallgatók átlagát, a középiskolai tanulmányi versenyeken kiemelkedő helyezést elért elsőévesek számát, a tudományos fokozattal rendelkező oktatók számát és arányát, az egy – tudományos fokozattal rendelkező – oktatóra jutó nappali tagozatos hallgatók számát, valamint az MTA-címekkel rendelkező oktatók arányát."
Egyszerűen nem tudom megérteni, hogy ennek mégis mi értelme van. Az, hogy egy egyetem mennyire "jó", szerintem nem attól függ, hogy hányan jelölik első helyen, vagy hogy mennyi a felvett emberek pontátlaga.
Nekem mondjuk fontosabb lenne az, hogy
- a végzettek hány %-a tud elhelyezkedni a szakmájában
- a végzettek körében mennyi az átlag fizetés
- tanulók/végzettek elégedettsége stb.
Örülnék, ha valaki megmagyarázná, hogy a HVG rangsornak mégis mi a haszna, hiszen biztos van neki, csak még nem jöttem rá, hogy mi.
Látni kellene részletesebben a HVG által megadott adatokat.
Ebből kiderülne, hogyan csoportosították a felsőfokú intézményeket képzési területeiként.
A rangsorolásnak képzési területenként lenne valami értelme, mert pl. egy műszaki egyetemen szerzett mérnöki diploma iránti "vágy" egyáltalán nem azonos egy orvosi, egy jogászi vagy diploma irántival. A tanári diplomákról nem is beszélve.
Vagyis: az egyetemek diákérdeklődési rangsorolásában alaposan benne van a felsőoktatási intézmény által kibocsátott diplomások társadalmi elismertsége, megbecsülése mind anyagi, mind erkölcsi értelemben.
Tehát ennek a HVG-s rangsorolásnak annyi értelme van, mert van értelme: tovább erősíti azt a rangsort, amelyet a HVG - akár politikai, akár más szempontú is az - itt hirdet, sugall. Sorvaszt!
Tovább nehezíti az általa hátrább rangsorolt intézmények helyzetét, erősít vagy/és gerjeszt egy olyan folyamatot, amelyben kialakul egy "elit" felsőoktatás "elit" oktatói karral, egy "elit" felső értelmiségi réteg, miközben más intézmények ennek következtében elsorvadnak. (Hallgatók, oktatók, anyagi juttatások, pályázati lehetőségek, költségvetési támogatás...) Sorvaszt és központosít.
Meg kellett volna maradniuk csak a tényszerű számadatok közlésénél.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!