Milyen áttétel adódik a 11mm-es és a 165,1mm-es fogaskerekek között?
Illetve, hogyan kell ilyenkor kiszámolni? Mármint 3 különböző fogaskerék esetében?
A 11mm-es fogaskerék 6000-et pörög percenként.





(11/130)X(130/165,1)
399,7 1/perc.
A lényeg, hogy páronként kell az áttételt számolni.
Első kettő közti áttétel szorozva a második-harmadik köztivel. Ez az összes áttétel.
De ha észreveszed, mivel a középső keréknél ugyanazon átmérőn fut mindkét szíj, a középső, a 130-as tulajdonképpen egyáltalán nem szól bele az áttételbe, csak átadja a kerületi sebességet.
Vagyis így az áttétel simán 11/165,1, ez kb. 1:15.
Érdemes azért mindig páronként haladni, mert a valóságban a rajz szerinti áttételezést nem szokás használni, éppen a középső kerék értelmetlensége miatt. Ilyenkor a valóságban a középső kerék két különböző méretű kerék lenne egy tengelyen és a bejövő és kimenő hajtás másik keréken fut. Akkor meg igenis van benne még egy áttétel-tényező.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!