Szerintetek nagy dolog, hogyha egy 10 éves személynek 121-es IQ-ja van?
Berta: A "magas" szó mint minőségjelző, alapvetően szubjektív meghatározás. Ennél sokkal pontosabb azt mondani, hogy az átlagnál magasabb az intelligenciaszinted, legalábbis az IQ-teszt feladatok megoldását tekintve mindenképpen.
:)
Jogos, önmagában valóban minden jelző szubjektív. (Az a vicces, hogy épp most magyaráztam el egy másik kérdésnél valakinek, hogy mindig viszonyítani kell valamihez, hogy sok vagy kevés. :D)
Viszont itt nem egészen így van; és "az átlagnál magasabb" sem teljesen pontos, még ha igaz is. Ugyanis a 101, 102, 103,... is magasabb az átlagnál, azaz a 100-nál, de az még a normál tartomány. A 110 feletti értékek pedig a normálnál is magasabbak. :D
Nem teljesen egységesek a kategóriák, én legalábbis már többfélét is láttam. Például itt:
Szóval ezért is nehéz pontosan meghatározni. :)
És most még beszélhetünk az EQ-ról és az egyéb intelligenciákról is. :D
10 éves személyen nem mérünk IQ-t, mert ez még nem a végleges érték.
Az IQ a közhiedelemmel ellentétben nem egy abszolút érték, hanem csak azt mutatja meg, hogy mennyire "ritka" az adott IQ érték az adott korcsoportban.
A 100 a leggyakoribb. A 120 pont ugyanolyan ritka, mint a 80, csak a 120 "ritka intelligens", a 80 pedig "ritka unintelligens".
Az IQ-t úgy mérik, hogy adnak egy tesztet, és megnézik, hogy a többi ugyanolyan korú emberhez képest az illető mennyi pontot ér el. Tegyük fel, hogy egy 100 pontos teszten a tízévesek átlag 8 pontot érnek el, a mi emberünk pedig 11 pontot kapott. Tegyük fel, hogy a 12 évesek átlaga 11 pont, azaz a mi 10 évesünk teljesítménye megegyezik egy átlag 12 évessel. Vagyis mindössze annyit állíthatunk, hogy a 10 éves gyerek két évvel a korosztálya fejlettsége előtt van.
Tegyük fel, hogy egy sima átlagos húszéves ugyanezen a teszten - pusztán az életkora miatt - 60 pontot érne el, míg egy intelligens 20 éves akár 80-at is. Tehát a 120-as IQ összességében nem azt jelenti, hogy a teszten 80 pontot ér el, hanem hogy a TÖBBI ugyanolyankorúnál többet ér el. Vagyis 10 évesen elég a 11 pont. A teszt értékét nevezem nyers eredménynek (vagyis a nyers eredmény mondjuk az, hogy 11 pont), a többiekhez vett hasonlítás az IQ.
Ebből is látszik, hogy a nyers eredmény önmagában mit sem ér. 11 pont erős, ha 10 éves vagy, és mindenki más csak 7-8 pontot ér el. De 16 évesen, mikor ugyanezen a teszten már mindenki 25 pontot kap, a 11 pont igencsak kevés.
Az intelligensség mértéke (a nyers eredmény) ugyanúgy változik, mint a testmagasság. Van, aki 10 évesen nő egy nagyot, majd alig-alig. Van, aki egész életében a tornasor végén áll, aztán hopp, 18 évesen lehajráz mindenkit. És olyan is van, aki folyamatosan növekszik.
Az IQ is ilyen. Van, akinek a nyers eredménye (a teszten elért pontja) folyamatosan több, mint a korcsoporté, azaz az IQ-ja magasabb. Van, aki 16 éves koráig mindig átlag alatt teljesít, aztán hirtelen megtáltosodik, és az átlagnál jobb lesz. Az ő IQ-ja például úgy alakulna, hogy mindig 90-95, aztán meg mondjuk 110-115.
A végső arány 17-18 éves korban áll be, azaz aki 17 évesen jobb, mint a többi 17 éves, az már megőrzi az előnyét élete végéig (50 évesen is jobb lesz, mint a többi 50 éves), aki átlagos, az átlagos marad, a gyengébb pedig gyengébb.
Éppen ezért az, hogy egy 10 éves gyerek 120-as IQ-jú (azaz jobb a társainál), az égvilágon semmit sem jelent. Lehet, hogy 17 éves korára elveszti az előnyét (a többiek utólérik), de az is lehet, hogy még rátesz egy lapáttal. Azt semmiképp sem jelenti, hogy "már 10 évesen 120, tehát 20 évesen 180 lesz". A tízévesen való IQ mérés mindössze a szülők mellényének dagasztására jó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!