Mit ötöljek ki, milyen szabályokat?
Nem kedves kérdező, ez nem gyűlölködés. Arról van szó, hogy az életben minden szerephez (pl. az elnökséghez) szükséges egy megfelelő tudás. Anélkül nem megy. Az életben az elnökök ezért veszik körbe magukat tanácsadókkal. A jó elnökök saját maguknál okosabbakkal, a rossz elnökök talpnyalókkal.
A tanárotok - szerintem - azt kívánja megértetni veletek, milyen nehéz egy közösséget jól irányítani. Rosszul könnyű, de jól nagy felelősség is. Ezért mindenekelőtt beszélj az osztály legokosabb tagjaival. Kérd fel őket "hivatalosan" tanácsadóknak. Amikor majd mondandódat előadod, azt nyomatékosan hangsúlyozd is, hogy rájuk támaszkodtál.
Talán a legegyszerűbb, ha a tanárotok szakórájának levezetésére írnál szabályokat. Ilyesmit, hogy
- az óra megtartásának elengedhetetlen feltétele az osztálykönyv
- a hatékony tanítás érdekében az órán ellenőrizni kell, hogy a diákok megértették-e a korábban tanultakat, és képesek-e azt alkalmazni.
- az ellenőrzés eszköze a rendszeres feleltetés, illetve időszakos dolgozatírás.
- a feleltetésnél mindig ki kell térni arra, amit a diák nem, vagy helytelenül tudott, nehogy a rossz ismeretek rögzüljenek.
- a dolgozatot nemcsak osztályozni - de a jobb megértés és megjegyzés érdekében - értékelni is kell. Az értékeléshez hozzátartozik, hogy a jól megoldó diákokkal el kell elmagyaráztatni a helyes megoldást. Ez egyben a jól dolgozó diákok elismerése is, amit a motiváció felkeltése érdekében szükséges hangsúlyozni.
- az órák alapvető célja új ismeretek átadása. Az ismeretek átadásához a pedagógia minden eszköztárát fel kell használni (itt írj a konkrét tárgy néhány sajátosságáról).
- a tananyag elmagyarázásakor célszerű a hallgatóság bevonása, mert aktív részvétellel eredményesebb a munka.
- az órák színesítéséhez egyéb technikai lehetőségek felhasználása is ajánlott (a tárgytól függően diavetítés, filmek, tereplátogatás, stb. közül érdemes minél többet felsorolni - kérdezd a többieket).
- Az ismeretek elsajátításának és alkalmazásának elmélyítése érdekében célszerű alkalmanként úgynevezett szabad órákat tartani. Itt a tanár háttérirányítása mellett a diákok önállóan dolgoznak fel és mutatnak be a többieknek egy egy területet. Utána pedig megvitatják az elmondottakat.
Még egy nagyon fontos dolog. Te most vezető vagy. A vezetőnek nem a feladat megoldása, hanem a szervezés, bevonás, és irányítás a fő dolga. Ezért minél több társadat vond be. Vázold fel az elképzeléseidet, határozd meg a célt (az óra megtartására írunk szabályokat), majd késztesd őket új ötletekre, az anyag megvitatására. Kérd a véleményüket, de tudd, és hangsúlyozd, hogy a felelősség a tiéd.
Amikor majd erről beszélsz az órán, említsd meg, hogy közös munka eredménye, és a legjobb tudásotokat igyekeztetek beleadni.
Sok sikert első vezetői munkádhoz!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!