Gondolatkísérletre invitálnám kedves mindnyájatokat: mi lett volna a Titanickal? (részletek lenn)
Ezt a kérdést pár napja is feltetted...
Ha kisebb felületet érintkezett volna, ahogy te sugalmazod itt, akkor még nagyobb lett volna a baj.
Sajnos a fizikához nem sokat konyítok, de a Titanicból már eléggé kiművelődtem, és szerintem ha nem fordulnak balra, hanem csak lassítanak, tényleg nem süllyed el a hajó. Vagy talán sokkal lassabban. Ezen már én is gondolkoztam korábban, aztán a gyanúmat megerősítették egy a hajóról szóló műsorban.
Érdekes, hogy Mr Murdoch (akit amúgy én hősként tisztelek) állítólag egy nagyon gyors észjárású, tapasztalt hajóstiszt volt, ez esetben azonban szerintem nagy hibát követett el. Ugye a hajót úgy tervezték, hogy még ha két vízzáró rekeszt el is önt a víz, akkor is fennmarad. Így, hogy oldalra fordult, ötöt öntött el azonnal. Ha az orrával megy bele a jégbe, talán szétmegy az első vagy az első kettő rekesz, de ha lezárják őket, a többibe nem folyhat bele a víz. Szerintem ez az oldalra fordulási parancs teljesen ösztönös reflex volt, nem gonolták át eléggé a tisztek.
Hogy kettévágta volna a jéghegyet a hajó, azt én nem hiszem, szerintem ahhoz túl gyenge lett volna. Még a jégtörő hajók sem lennének képesek ilyen mutatványra, pedig azok sokkal erősebbek.
Még a 4. vagyok :)
Én úgy tudom, a jobbrafordulási parancsot is Murdoch adta ki, rögtön utána, hogy látta, a jég végigsúrolta a hajó oldalát. Úgy kalkulált, hogy ugye ha a hajó jobbra fordul, miután elhaladt a jéghegy mellett, a hajófar eltávolodik tőle (ugye balra kitér), és sértetlen marad. Ezzel végülis sikerült megvédenie legalább a többi vízzáró rekeszt.
Én ezt így tudom, de javíts ki, ha tévedek :)
Az elmúlt 100 esztendőben ezt a kérdést már nagyon sokan körüljárták és elemezték, megfelelő hajózási ismeretekkel.
Az általános szakvélemény szerint, ha egyenesen nekiment volna a "Titanic" a jéghegynek, akkor ugyan nagyot csattant volna az a 60.000 tonna a mintegy 50 km/h sebességnél, de nem süllyedt volna el. Legalábbis nem alig több, mint 2 óra alatt.
De az akkori világ ember által irányított,leghatalmasabb gépezetét a saját irányítói sem ismerték/ismerhették teljesen. Tény, hogy a hajózási engedély kiadásánál a "Titanic" nyílegyenes pályán, teljes sebességgel haladva a saját hosszúságának kétszeres távolságán belül teljesen le tudott fékezni és megállni, nyílt tengeren, napfényes időben. Ámde akkoriban még nem tudták a hajótervezők, hogy egy ekkora, teljes gőzzel haladó gigász előtt gyorsan felbukkanó objektum kikerülésére elégtelen a kisebb hajóknál alkalmazott eljárás ( "satufék" irány vissza, kormány el )nagy hajóknál pont az ellenkezője történik: teljes gőz és irányváltás!
Murdoch nem került elő élve, a szemtanúk össze-vissza beszéltek. Ld. Fredeick Fleet, az árbocőrszem, aki mentőcsónakban élte át a haváriát, csónaktársainak azt hangoztatta, hogy ő már háromszor figyelmeztette a Hidat az érkező jéghegyre. Később, a két vizsgálat során már csak a filmbéli verzió maradt,- egy telefon, miért nem veszitek már fel?
azt azért ne felejtsétek el, hogy egy ilyen hajó nem úgy fordul, mint sínautó, hogy elfordítóm a kormányt és az egész egy "nyomvonalon" csak úgy kanyarodik :D
hátul van a kormánylapát, nagy test egy előre jó nagy tehetetlenséggel, és a kormánylapáttal kifordítod a farát valamerre, mint a targoncának, csak itt közbe még azért megy előre is a hajó, mintegy sodródik tovább, mint egy driftelő autó, az oldaláűval enyhén előre, miközben az orra már másfele néz, majd szép lassan beáll az új irányba. Én legalábbis így képzelem el.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!