Hogyan tudom kiszámolni az autó elindításához szükséges forgatónyomatékot?
Csak egy körülbelüli érték is elég lenne, tehát nem számolnék a széllel, gumi tapadással(vagy ha az sokat nyom akkor egy átlagos értékkel).
De tegyük fel, van egy 1000 kg-s kocsim, 1-es fokozatom áttétele 1:3,8, differenciálmű 1:4, az autó sík száraz úton egy helyben áll, és én 20 km/h-ra akarom gyorsítani. Hogyan tudom ezt kiszámolni, hogy mekkora forgatónyomatékra lesz ehhez szükségem? A válaszokat előre is köszönöm.
Mekkora kezdeti gyorsulással akarsz indulni? (hiába adtad meg, hogy 20 km/h-ra akarsz gyorsulni, ha nem döntötted el, hogy mennyi idő alatt)
És van még egy hiányzó adat: Mekkora a kerék sugara?
Találtam ezen az oldalon pár érdekességet: [link]
Tehát akkor Fv = μG * G
ahol Fv a vontató erő (N)
μG a gördülő súrlódási tényező
G a súlyerő ami lefelé húzza a kocsit (N)
μG értéke személygépkocsi gumiabroncsa és aszfaltnál ~ 0,015
ezek szerint
Fv = 0,015 * 10000 N (1000 kg)
Fv = 150 N (vonóerő)
gyorsuláshoz szükséges erő:
Fgy = Fv + (Fv * a)
ahol Fgy - gyorsuláshoz szükséges erő (N)
Fv - vonóerő (N)
a - gyorsulás (m/s2)
Fgy = 150 N + (150 N * 2 m/s2) = 450 N
Ha idáig nem írtam hülyeséget, akkor 450 N erő kell az 1000 kg-s kocsi 2 m/s2-es gyorsításához.
Ez forgatónyomatékban:
forrás: [link]
M = Fv * r
ahol M - forgatónyomaték (Nm)
Fv - vonóerő (N)
r - kerék sugár (m)
esetünkben:
M = 450 N * 0,35 m = 157,5 Nm
ha valamit nem jól írok kérlek javítsatok ki.
Ezek után pedig a megadott áttételek mellett a motor hány Nm-t fog leadni?
0,015*10000N= 150N Ez eddig oké, de ezt inkább nevezzük súrlódási erőnek, és ne vonóerőnek.
Ahhoz, hogy az 1000 kg tömegű kocsi 2 m/s2-tel gyorsuljon kell 2000N eredő erő.
Mivel a kerekeknél 150N a súrlódás, ezért az autót 2150N erőnek kell vontatnia.
Mivel a kerék 0,35 méteres, ezért a kerekeknél az összes forgatónyomaték 752,5 Nm. A differenciálmű és a váltó áttételeivel már ki lehet számolni, hogy mekkora nyomatékot kell a motornak leadni, ha 2 m/s2-tel akarsz gyorsulni. Nekem az jön ki, hogy 49,5 Nm
De ebben nincs benne, hogy a váltó, differenciálmű mozgó alkatrészei is súrlódnak; így a motor forgatónyomatékának egy része elveszik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!