Mennyire kell komolyan venni egy 15 éves gyereket aki a Cserenkov-effektushoz hasonló témákban "kutat"?
Tanulni tanulhat a temarol... le lehet tolteni e-bookokat, lehet nezni MIT eloadasokat a youtube-on, lehet bujni wikipedia szocikkeket, de kutatni azt kizart, hogy kutathass...
1) az experimentalis kutatashoz meg a magyar egyetemeken sincs kello anyagi, muszeres hatter.
2) az elemelti kutatashoz hianyzik 10 ev fizika es matek tanulas.
Az elszantsag dicseretes, de a kutatassal sajnos varni kell... Integralni, derivalni siman meg lehet tanulni netrol, konyvekbol, ha az siman megy egyedul, akkor tudod megelozni a korodat, egyebbkent varnod kell par evet.
Mint mondtam, nem énrólam van szó. Én tudok integrálni, deriválni, de egy "kicsit" egyszerűbb fizikai problémáknál alkalmazzuk (pl műszaki áramlástan)
Erről a területről nem tudok sok mindent, ezért is tettem fel a kérdést. Hiszen ez nem annyira kézzel fogható téma, az emberi agy már a saját nagyságrendjei feldolgozására készült...
Hát mivel írtad hogy átlagos matematikai előismeretei vannak, semennyire.
Persze a fizikának is mint minden tudománynak van egy mesés, rizsa része, de ez elenyésző %-a a tudásanyagnak.(Például tudnék én rizsázni neked a kvarkokról spinről... de egy magfizikus attól még simán körberöhögne. Azzal kezdené, hogy írjam le az egyenleteket. ha az nem megy, akkor igazából csak mellébeszélek. ÉS bizony az egyenletek értése hordozza az igazi információt.)
Nem kell félreérteni, ha egy átlag felnőtt állampolgárhoz viszonyítjuk, akkor jóval nagyobb a tudása biztosan, annak aki ilyen témában (hát a kutat szót nem használnám, inkább a művelődik, mivel a kutat az feltételezi hogy valami eddig ismeretlent akar felfedezni, ami matek nélkül nem megy, ha mégis megpróbálja mint sokan azt fotelfizikusnak hívják, és irreleváns)
Persze feltételezhetjük akár azt is hogy valójában matematikai ismeretei jóval túlmutatnak az átlagos egyetemi szinten,(de ennek kialakulásához is intenzív évekig tartó matektanulás kell, és nem deriválás integrálás, az bakfitty, ahhoz képest, mit kell alkalmazni egy kvantumelmélet matematikai apparátusában) ez esetben már csak az idő hiányzik. De ha ilyen gyerekről van szó sürgősen ki kell emelni eddigi környezetéből, századonként ha 1 születik ilyen.
A fizika nem olyan dolog hogy veled születik. Egy átlagon felüli ember számára csak az, hogy elérje a standard tudást tart 10 évig(pl. egy fizikusi diploma). Ezután egy speciális irányba haladva újabb 5-10 év munkával elér oda, ahol a többi kutató tart. És ha zseni, akkor 1-2 év alatt tehet valami maradandó az addigi ismeretanyaghoz.(és az a szörnyű, hogy az idő előrehaladtával az élboly egyre elhúz a standard anyagtól, vagyis egyre több idő kell ahhoz, hogy a frissen kikerült diplomás utolérje az igazi kutatás frontvonalát.)
Persze voltak kivételek, de ma ez már nem jellemző, pont azért, mert olyan komplex és hatalmas az ismeretanyag, hogy annak önálló elsajátítása autodidakta módon szinte lehetetlen.
Baleys
Ha érdekli, akkor elég sok mindent összegyűjthet, de tudományos kutatásokat, mint olyanokat, még nem végezhet vele.
Kérdező, kid neked ez a gyerek? A te gyereked, barátod, osztálytársad, tanítványod?
Igen jó példa.
Ez az amikor az elv, az már érthető, de ez max. eszmei fejtegetésekben használható.
A példádnál maradva, pl. ha a cső végére egy diffuzor kerül mi fog történni. Ennek ismeretéhez már kell a Bernolli egyenletet.
Ha a kiáramló cső elé beraksz egy golyót hogy az épp csak érinti a vizet, akkor már ismerni kell az Impulzus tételt, annak felírását tagjainak jelentését...
Szóval jobb mintha nem tudnánk semmit, de annak a szavára nem szabad sokat adni, aki csak a "rizsával" van tisztába.
Baleys
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!