Miért jó egy országnak, ha más országokban a piaci árnál alacsonyabban adja el a termékeit, tehát dömpingel?










Nemzetközi gazdaságtant tanulok, és nem igazán értem, hogy a dömping miért jó egy országnak/cégnek.
Jó, az országos példa, tényleg nem túl valószerű, akkor legyen a következő a példa:
Van egy cég, aki horgászbotokat árul belföldön és külföldön, belföldön 5000Ft-ért, külföldön 3000Ft-ért. És azt nem értem, hogy miért éri meg neki, ha külföldön olcsóbban adja, mint belföldön. Mert a tankönyv szerint megéri neki.





Egy gyártónak/kereskedőnek/stb. az az érdeke, hogy profitját maximalizálja. Ez a Marshall kereszten az a pont, ahol a kínálat és a kereslet metszi egymást.
Az egyensúlyi árat (és mennyiséget), a kereslet és a kínálat együttesen határozzák, hiszen attól lesz egyensúly, hogy a kettő egyenlő lesz.
Ha a horgászbot kereslete itthon magasabb (azonos kínálatot feltételezve), akkor az egyensúly magasabb árnál fog létrejönni. Vagy azonos keresletet feltételezve, ha a horgászbot kínálata itthon kisebb, akkor megint magasabb árnál lesz az egyensúly.
(ezt így szöveggel nehéz elmagyarázni, Marshall kereszten látni lehet, de annyit tudni kell, hogy a kereslet/kínálat mozgása nem azt jelenti, hogy a görbén mozgunk, hanem hogy a görbe mozog!)
Ez lehet egy eset mondjuk.
Másik lehetőség lehet, hogy a kereskedő itthon már meghódította a piacot, ezért árulhat ilyen áron, külföldön viszont még nem jelentős szereplő, ezért alacsony árakkal szeretne behatolni a piacra.
És még más okok is lehetnek, ki tudja. Pl. alacsonyabb forgalmi adó (pl. itthon 20%, USAban 4%, ha jól tudom), ha az árakat nem nettó értelemben írtad.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!