Hogy maradtak meg a komolyzenék kottái?
Lehet a komolyzenékben némi eltérés ahogy a művészek és S klasszikusok.játszották?
Előfordulhat olyan hogy bizonyos kottarészt megesz az idő és restaurálni kell, ami csak következtetés?
Nem pontosítottad, milyen időszakról van szó, de feltételezem, hogy mint Shakespeare darabjainak eaetében itt is fennmaradt több verzió, az előadók módosítottak itt-ott, és le is jegyezték.
Ha most konkrét másolatra gondolsz, annak mind külön története van.
Egy-egy régi kottát akkoriban nem lehet megvenni - mert nem volt hol -, hanem lemásolták (kézzel), így több példány volt belölük, nem csak egyetlen egy.
Ha meg volt 10-20 másolat, azokból mindig össze lehetett hozni az eredetit
Először is ezeket a kottákat a zeneszerzők megbecsült státusza szerint gondosan kezelték, így többnyire megmaradtak, bár mint bármi más esetén, a kottákról is tudjuk, hogy sok elveszett mára.
És a kottákat még másolták is és sok példány keletkezett belőlük. Elsőként a zeneszerzők megírták az egész művet az összes hangszerre ("partitúra"), majd jöttek a másoló írnokok és minden zenésznek másolatokat készítettek. Másoltak még a zenekar kottaírásban és másolásban tehetségesebb tagjai is. Így már első lépésben is egy eredeti komolyzenei kottáról elkészült egy sor felhasználási másolat.
A zeneszerzők érdeklődtek egymás művei iránt és igyekeztek beszerezni a nyomtatott vagy kézzel másolt példányokat. A nyomtatás akkoriban már ismert volt, de kottákat sokszor rézkarc nyomatokkal sokszorosították.
Közben részben korlátozottak is voltak a másolatok és van feljegyzés, hogy egy másoló duplán másolt le például egy Haydn művet és ujjongtak akik megszerezték. Később még a másolat kereskedelem, kotta kiadás is létrejött. De maga Bach is előszeretettel másolta egész életében más zeneszerzők partitúráit.
Bach művekről többről is tudjuk, hogy elveszett és ugyanez van Vivaldival is. Bár még előkerülhetnek ilyenek padlásokról, irattárakból vagy magángyűjteményekből. Vivalditól egy kéziratgyűjteményben találtak két új szonátát, amit 250 év után mostanában játszottak újra nyilvánosan.
Kicsit talán tömör, de valahogy így...
És kimaradt a halvány iratok olvasása... Első lépésben kottáknál megnézik az összes fennmaradt példányt és összevetik, hogy a hiányzó részen mi található. Ha egyedüli irat, akkor különféle spektrumokban vizsgálják és előhozzák a szöveget vagy kottát.
Itt van egy ilyenre példa.
Publikáció
"Történelmi kéziratokon elveszett írások visszaszerzése ultraibolya megvilágítással"
"Modern digitális képalkotási technikákat alkalmaztak a történelmi pergamenkéziratokon törölt és felülírt írások helyreállítására. Munkánk során azt tapasztaltuk, hogy a különböző megvilágítás mellett kapott képek növelhetik a pergamenre törölt vagy kifakult írások kontrasztját. Ez a cikk az ultraibolya megvilágítás használatára összpontosít, amely a pergamen fluoreszkálását okozza, és látható fényt bocsát ki a spektrum kék vége felé. Ez a fluoreszcencia megnöveli a pergamenen lévő fakult és kitörölt vas epefestékek kontrasztját. Az ezer éves Archimedes-palimpszeszten a fluoreszcens képalkotás a rögzítés utáni képfeldolgozással együtt a kitörölt arkhimédész-szöveg nagy részét láthatóvá teszi az olvasni próbáló klasszikus matematikusok számára."
304. oldalon a felső kép (Figure 5.) az eredeti ahogy látszik.
305. oldalon az alsó kép (Figure 8.) ahogy visszahozták a szöveget.
( [link] )
Itt meg egy másik technológia, ahol egy gyűrött és ki nem simítható lapokból álló iraton végeznek 3D szkennelést és kisimítják.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!