Holdraszállás - Már 50 évvel ezelőtt is képesek voltunk létrehozni olyan rakétákat, amelyek le tudtak szállni, majd vissza is tudtak térni - akkor pontosan miben hozott újítást a SpaceX?
Azt, hogy a SpaceX felküldött egy rakétát, majd az sikeresen vissza is szállt, sokan igen nagy mérföldkőnek tekintik. De ez a holdraszállásnál is megtörtént, nem?
Félreértés ne essék, nem szkeptikus vagyok, csak nem igazán vagyok tudtában a körülményeknek és érdekelne.
A SpaceX-ben az az új hogy a segédrakéták térnek vissza és így azokat többször is fel lehet használni, nem kell mindig újat építeni
Ezzel pedig millió dollárokat lehet megtakarítani
A Spacex Falcon Heavy induló tömege 1400 tonna. Ezt a rakétát felemelő első fokozatok képesek viszatérni és ezek generál után ismét repülnek. Hogy egy világűrt megjárt rakéta, a földi légkörben, önerőből, épségben képes leszállni és utána ismét felszállni, ez valóban forradalmi újdonság. A technikai rész mellett komoly megtakarítást is hoz a fokozatok újrahasznosítása, kilövésenként 20-30 millió dollárt takaríthatnak meg.
A Holdról, légüres térben felszálló kabin 4,5 tonnás volt. Ráadásul a Holdon a tömegvonzás a földinek az egyhatoda, szóval szinte csak egy gázfröccs kellett :)
A számok összehasonlításából látható, hogy a két feladat gyökeresen eltér egymástól.
Igen egyrészt újrahasználható a hordozórakéta, ami előtte és más cégek esetében is eldobhatós. De az üzemanyag felhasználása is nagon hatékony, sokkal jobb mint akár a régi NASA és orosz üzemanyag költségek. Mindent összevetve itt egy alap adat róla. És plusz rengeteg különféle fejlesztéseket dolgoztak ki közben.
költség NASA space shuttle:
1 500 000 000 $
költség SpaceX Falcon 9:
2 700 000 $
1 kg feljuttatás költsége NASA space shuttle:
54 500 $
1 kg feljuttatás költsége SpaceX Falcon 9:
2 720 $
Ahogy 4/5 írta, az ár a lényeg, még ha nem is helyesen írta.
Az űrsikló program pedig több sebből is vérzett, lásd a Columbia esetét. Ezen kívül azok a körülmények, amelyek a Challenger elvérzését okozták felháborító, hogy egyáltalán megtörténhettek… a visszatérés mechanikáját tekintve pedig gyakorlatilag fölösleges…
A Soyuzok ehhez képest szotyiból teljesítettek szolgálatot és egész megbízható konstrukciónak mondható, potom 80-90m$/launch.
És itt jön a SpaceX a képbe. Automatizálták a teljes visszatérését, amivel milliókat takarítanak meg, ezen kívül ott van még a Falcon Heavy, ami alacsony földkörüli pályára a leggazdaságosabb is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!