A jelenlegi mezőgazdasági gépeket mire fogják lecserélni, ha eljön az az idő amikor már nem lesz elérhető a dízel üzemanyag?
Traktorok, kombájnok, továbbá kamionok, különböző munkagépek, stb, mind dízellel mennek.
Nyilván nem kifogyhatatlan forrást képez ez az üzemanyag. Vannak-e tervek, próbálkozások e téren az dízel kiváltásása?
Az elektromos meghajtás - főleg akkuval - egyáltalán nem képes kiváltani a folyékony szénhidrogéneket a mezőgazdasági szektorban, nincs akkora energiasűrűsége. Hiába tud egy elektromos személyautó több száz kilométert megtenni töltés nélkül az úton, a 100 kW elérhető teljesítményéből legfeljebb 10-20 kW-ot használ haladás közben, míg a traktor szó szerint egy földbe vájt acél ekét húz maga után amivel felszántja a földet, kvázi folyamatosan a maximális teljesítménye közelében működik. Több órán át, akár egy teljes munkanapon keresztül is, töltőktől távol, miközben folyamatosan rázkódik és szélsőséges hőmérsékletingadozásoknak van kitéve. Nincs olyan akkumulátor ami igazán alkalmas erre.
A gáz halmazállapotú energiahordozóknak is megvan a maga problémája, de még mindig jobb az sűrítve, mint a kémiai energiatárolás. A leglogikusabb átállás viszont jelenleg a biodiesel, amit kvázi maguk a termelők állítanak elő.
Viszont ha eljutunk oda akkor valószínűbb, hogy a mezőgazdaság fog változni, sem mint hogy megfelelő új energiahordozót keressünk a régi földművelési módszerekhez. A folyamatos felszántás teljesen tönkreteszi a talajt, ráadásul viszonylag kevés előnye van - a gazdák sokhelyütt nem érnek el annyival nagyobb termésarányt, mint amennyi energiát belefeccölnek a szántásba, trágyázásba és egyéb járulékos folyamatokba. Már Magyarországon is beszédtéma, hogy az alacsony aranykorona értékű földeket kiveszik művelésből vagy legalábbis olyan növényeket termesztenek rajta amik nem igényelnek annyi törődést, javítják a talaj víztartóképességét, erdőket ültetnek vagy inkább állattartásra fogják be a korábbi szántóföldeket. Persze az értékes, termékeny földeket továbbra is művelni fogják és kell, mert gabonaféléket termelni kell a népétkeztetéshez, de jelenleg egy csomó olyan menetre használják a traktorokat kis gazdaságokban is amik nem feltétlen növelik a termést, inkább csak kisimítják az időjárás ingadozásait és kiszámíthatóbbá teszik azt.
Legrosszabb esetben is maradnak a bioüzemanyagok pl etanol, biodízel(~étolaj). De sok kutatás és fejlesztés zajlik. Van olyan, mely a légkör CO2 tartalmából állítana elő ipari úton üzemanyagot a növények kihagyása nélkül.
De az idő ilyen szempontból azért nem sürget, mármint a mezőgazdaságnál előbb fog jelentkezni a probléma a szállítmányozás területén. Szinte biztos, hogy az ott bevált megoldást fogja a mezőgazdaság is átvenni némi késéssel.
És egyáltalán nem leírandó az elektromos meghajtás, akár közvetlen akkumulátorról, akár hidrogén üzemanyag celláról. Ami meg az erőt és nyomatékot illeti, majd az összes vasúti mozdony elektromos meghajtású, még a dízel mozdonyok egy nem kis részében is csak generátorként funkciónál a dízel motor, a meghajtás elektromos.
Szerintem remek kérdés, mert nincs rá megoldás. Az elektromost már szépen leírták előttem, a hidrogénnel pedig az a baj, hogy lakossági szinten kezelhetetlen, mert nagyon veszélyes, egyben sem az előállítása sem a tárolása nem megoldható ekkora léptékben. Csak a tartálygyártáshoz olyan spéci ötvözetek és technológia kell, ami sosem fog globális tömegigényeket kiszolgálni.
A bioetanollal is van pár komoly baj, pl. hogy nagyon sok termőterületet vesz el az élelmiszer- és takarmánytermeléstől, és ugyanolyan léptékproblémákat szül, mint a többi megoldás. (Ha a fél országban repcét termesztenénesk, az sem lenne elég.)
Egyelőre nem látszik a dieselhez mérhető energiasűrűségű, biztonságosan kezelhető és megfelelő mennyiségben rendelkezésre álló üzemanyag. Úgyhogy visszatér a jó öreg gőzgép meg a ló.
Vagy minden szántóföld mellett lesz konténeres atomerőmű, és kiépítik a felsővezetéket az áramszedős traktoroknak. :)
"Vagy minden szántóföld mellett lesz konténeres atomerőmű, és kiépítik a felsővezetéket az áramszedős traktoroknak. :)"
Ne csináljunk már úgy, mintha a szántóföldek 200 km-re lennének minden településtől és áramhálózattól. Gondolom pesti lehetsz, aki még nem járt a székesfőváros határain kívül. Vagy szándékosan kreténkedsz.
Ne csináljunk már úgy, mintha egy felsővezetékes áramellátást minden szántóföldön ki lehetne építeni a lakossági áramellátási rendszerre kapcsolva. Mert "közel van".
De kár is volt egy poénnak szánt megjegyzésbe azonnal belekötnöd, nem volt benne semmi lenézés vagy vidékizés, csak te kezdtél azonnal hisztizni. Ahol most ülök, onnan egy szép darab szántóföldet látok, és erősáramú távvezetéknek se híre, se hamva.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!