Statisztika egyetemi szinten hogy néz ki különböző szakokon?
Én biológia szakon voltam még 3 éve Szegeden, ott nem volt statisztikánk.
Eltés bioszon elvileg van, és elvileg bionikán, szociológián és sok közgazdasági szakon is van.
Ez a tárgy hogy fest a különböző szakokon?
Nekem bioszon s legmatekosabb tárgyam "matematika biológusoknak" címen futott, és ismerőseim beszámolói alapján kb analízis néven ismerős máshol.
Kizárólag függvényekkel foglalkoztunk, deriválás és integrálás gyorstalpaló volt sz egész, kb arra ment hogy típusfeladatokat meg tudjunk oldani, aztán mivel semmi nem épült rá ezért senki nem is emlékezett rá 1-2 hónapnál tovább.
Igazából semmi bioszos vonatkozást nem vittek bele.
Sima matek analízis volt, max a követelmény volt alacsonyabban egy ugyanilyen tárgy fizikusoknak vagy matematikusoknak tartott párjához képest. De semmi speciálisabb bioszos kötődése nem volt, simán csak annyiban volt "bioszos" hogy az amúgy csont matematika szakos tanárok itt épp bioszos diákoknak magyaráztak.
Statisztika is ugyanilyen?
Van egy félév amiben van mondjuk 3-4 témakör, és ezeket gyakorolják óráról órára?
Most rákerestem hogy kb milyen témaköröket járhatnak át egy akármilyen szak statisztika tárgyán, és találtam egy ilyet:
Kb erre kell gondolni?
Ezt tanulják mindenhol statisztika alatt?
Mennyire szokták tudni a diákok (és maguk a tanárok) beépíteni a szak egyéb tárgyai közé ezt?
Mennyire kapcsolódik más tárgyakkal?
Vagy csak ilyen tipik szórótárgy, mint bioszon volt az analízis? Vannak végzett biológus ismerőseim akik szakmában dolgoznak, konkrétan kutató is van köztük (többség eü-be ment vagy pályaelhagyó lett) de még a kutató se használ integrálást.
Esetleg valami software-be beüti az adatokat hogy az gyártson le a betáplált eredményekből egy függvényt a vizsgálati szempontok ösdzefüggései szerint (mittomén, mitochondrium sűrűség per mutagén ágens koncentráció).
De papíron fix nem tudna integrálni.
kerteszmernokin voltam, nalunk a statisztika full gyakorlati volt, szamitogepen, R programban. utaltam, de tul hasznos volt, ugyhogy vagy 3x vegigultem azt a targyat (elsore atmentem valahogy, de meg is akartam tanulni rendesen :D). igazabol olyan volt mint egy profibb excel, mindenfele diagramokat csinaltunk, normalitast, eloszlast vizsgaltunk peldakon, beadando is volt.
derivalas-integralas nekunk matekon volt, nem statisztikan.
"De papíron fix nem tudna integrálni."
Bocs az offért, de én vegyész vagyok. Néha adódott olyan feladat, ahol integrálni kellett. Egy alkalommal először nekiestem én is papíron. Biztosan imponálni akartam a beosztottaimnak, hogy én ilyet is tudok. Egy napig számoltam. Aztán eszembe jutott, hogy középiskolában az ilyet úgy csináltuk, hogy milliméter papírra megrajzoltuk a görbét, kivágtuk a görbe alatti területet, és lemértük a tömegét. A vegyészeknek egész jó mérlegjük van. Aztán lemértük az egységnégyzetet is, és megvolt az integrál. Szóval ellenőrzésképpen megcsináltam a milliméter papíros módszerrel is - fél óra alatt. A két integrál kevesebb mint 3%-kal tért el egymástól. Szóval az a tanácsom, hogy mindent a legegyszerűbb még korrekt módszerrel kell "kiszámolni".
#2 mondjuk ma már beírod gépbe és kiszámolja, szóval ez a módszer minden, csak nem egyszerű és gyors a mai világban. De érdekességnek persze jó.
Ami a statisztikát illeti, az nagyjából azt takarja a legtöbb egyetemi képzésen, mint amit linkelt a kérdező. Középiskolai dolgok átnézése kicsit kibővítve, majd a végén hipotézis analízis.
A legtöbb szakon nem egy túl fontos tantárgy, akinek ez a nehéz tantárgy, az vagy nagyon gyatra matekból vagy nagyon könnyű szakot választott. Nem használja a legtöbb részét a hallgatók többsége, de azért olyan dolgok, mint pl normál eloszlás vagy egyéb statisztikai fogalmak sok helyen előjönnek a tanulmányok során. Szóval érthető, hogy a tanterv szerkesztésénél úgy gondolják, hogy erre szüksége van, ha odafigyelt középiskolában, akkor ismétel egyet, ha nem figyelt oda, akkor meg ideje megtanulnia.
Egyébként, ha máshol nem, akkor szakdolgozat/diplomamunka írásnál nagyon lelkesen szokták elővenni a hallgatók ezeket a dolgokat. Szinte minden dolgozatban van valami feldolgozott adat, kísérleti eredmény, kérdőív kiértékelés stb. amiről oldalakon keresztül lehet statisztikai mutatókat elemezni, ezzel hizlalva az oldalak számát. És tudományosabb kinézetet adva az esetleg más számítást nem nagyon tartalmazó dolgozatnak.
Erős egyszerűsítéssel a statisztika nem egyéb, mint nagyon sok adat meghatározott szabályok szerinti rendezése. Amíg nem voltak alkalmas számítógépek (azaz úgy ötven évvel ezelőttig) a statisztika az elméleti megfontolásokon túl elég nehézkes dolog volt, mert irtózatos mennyiséget kellett számolni. Ezért az elvi részen túl nem is lehetett egyetemi anyag.
Miután elterjedtek a személyi számítógépek, kezdtek statisztikai szabályokra programokat írni, ezután lehetett komolyabban nagy adathalmazokat kezeli, szerkezetüket vizsgálni. Egyetemeken gyakran a valószínűségelmélet mellékágaként tanítják.
A statisztika kiválóan alkalmas durva hazugságok megalapozására is, mert kevesen veszik észre a csalásokat benne, hiszen könnyű hangzatosnak tűnő hamis levezetéseket adni hatalmas adattömegek szerkezetére (és akkor még szó se esett arról, vajon a hatalmas adattömeg mennyire megbízható - mert ez kulcskérdés).
Pl ez utóbbi kérdés kifejezetten érdekelne 4#-es.
Kitérnek-e statisztikán, teszem azt szociológia szakon belül hogy hogyan kell a ldhető leginkább reprezentatívan, beépített torzítás nélkül adatot felvenni?
Számtalan társadalmi parázsvita van jelenleg is, ahol mindkét (vagy esetleg még több) oldalnak megvannak a maga igaza felé hajló statisztikái, aztán lehet dobálózni a "de ez a statisztika nem hiteles", "ez a kutatás cherrypicking", "nem elég nagy a mintavétel" szokásos szólamokkal.
Őszintén, ez a része érdekelne leginkább, nem az hogy milyen egyenleteket tanulnak. Mondjuk az is, mert középiskolából max ilyen szintű dolgokra emlékszek hogy "egy medence tele van 1000 piros golyókkal, de van 3 sárga. Mekkora az esélye hogy pont pont pont".
(Tudom, ez valszám, de igazából meg nem monfom mi a különbség a statisztika és a valszám közt).
(a statisztika megtörtént dolgok adataiból a jelenség szabályai alapján meghatározott új ismeret - jellemzően a jelenség valamely fontos tulajdonsága. A valószínűségszámítás bizonyos események bekövetkezési esélyének megállapítása. Ehhez pontosan kell ismerniaz adott esemény lefolyásának fő jellemzőit. Például a kockadobásnál tudjuk, hogy hat lapja van a kockának, és ha homogén és szabályos, akkor egyforma az esélye akármelyik lapra esésnek. Ha viszont "cinkelt" a kocka, akkor annak ismeretében meg lehet határozni, mekkora esélye lesz a cinkelt lapnak.)
Az adatgyűjtés egy önálló tudomány. Jól kell ismerni, miféle adatot gyűjtünk, erről például mi a tömeg véleménye, milyen megoszlásban. Ezután úgynevezett reprezentatív mintát kell venni, ami azt jelenti, hogy mondjuk egymillió embertől nem kérdezünk, de kiválasztunk ezret, akik ugyanolyan arányban fognak különböző dolgokat mondani, mint az egymillió. Az egx roppant nehéz feladat, és a téma igen alapos ismeretét igényli. Ha valaki más típusú mintát vesz, az eredmény akár homlokegyenest ellentéte egy másik "vizsgálatnak". Ezért szokták eltitkolni, miféle adatokat gyűjtöttek. Ha elárulnák a módszert, egy jó szakember viszonylag pontosan meg tudja állapítani a csalás mértékét.
Ha érdekel a téma, ajánlom Tim Harford angol közgazdász (és statisztikai szakértő) magyarul is megjelent könyveit. Elősorban a HVG-nél megjelent Adatdetektív című könyvét. Rendkívül tanulságos, hogyan csalnak nagy cégek, hogyan élnek vissza nagy tudósok neveivel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!