Szerintetek az első embert a marsra a NASA a space X vagy a kínaiak juttatják el a 2030 As években?
"ehhez képest épp most landoltak a marson"
Amit hány éve is tett meg először a szovjet vagy USA űrkutatás?
:)
#6
"Jah ez a ruszkiknak meg az amerikaiaknak pont 40-50 éve megvolt."
A szovjeteknek egyetlen sima leszállása volt, ha ugyan annak számoljuk, hogy a Mars- 3 leszállóegysége még kb. 1,5 percig működött a leszállás után (ami alatt elkészített egy félkész, cserébe teljesen használhataltan pamorámaképet). Azért ennél a kínaiak leszállása cseppet jobban sikerült.
Az amcsik először a Viking-1-el szálltak le a Mars felszínére 1976-ban, 35 éva, szóval az a 40-50 év nem annyira jó... Működőképes rovert először 1997-ben juttattak a Mars felszínére, 24 éve...
(És a jelenlegi orosz űrkutatás kilométerekre van lemaradva a szovjettől...)
#11
"Amit hány éve is tett meg először a szovjet vagy USA űrkutatás?"
Lásd fenn. :) A 10 év lemaradás reális, talán még a 20 is, ugyanakkor gyorsan hozzák be. Viszonyt a 30-as évekre emberes holdraszállást terveznek, a Mars attól még elég messze van.
"Az amcsik először a Viking-1-el szálltak le a Mars felszínére 1976-ban, 35 éva"
Gondolom éve akart lenni, de az sem stimmel, 2021-1976, az nálam 45 év. :D
"a jelenlegi orosz űrkutatás kilométerekre van lemaradva a szovjettől"
Attól nem is tartok, hogy az oroszok mennek oda először, de a kínai komplett űrkutatás a szovjet éra legjobbjának a továbbfejlesztése.
Persze nem sokkal, szóval azért van behozni való rendesen.
Az aktuális épülő kínai űrállomás készen kábé ott lesz szintre, mint mondjuk 10 éve volt az ISS.
Na, összességében Kína erősen ott van felkészültségben a második helyen az USA-NASA-SpaceX-Boeing-stb. gittegylet mögött, előrébb járnak, mint az ESA vagy a JAXA külön, India még hátrébb.
De ez a második hely jóval hátrébb van. Ha csak 10 évnyi is mondjuk az átlagos lemaradás, azt 10 év alatt behozni elég durva kihívás.
Kérdés, hogy Kína be akarja-e hozni egyáltalán, vagy kezdetlegesebb technikával, sokkal rosszabb biztonsággal, komforttal a taikonautái részére, a lemaradás ellenére nekiesik a feladatnak.
A szoci propagandapolitikába belefér az első zászló-leszúrásért one-way-ticket jelleggel életét áldozni hajlandó hős kinai űrhajós is.
Szóval lehet, hogy a SpaceX első dolga leszállás után a halott kínaiak elásása lesz.
"Gondolom éve akart lenni, de az sem stimmel, 2021-1976, az nálam 45 év. :D"
Valóban, már nem megy ez a számolás. :( Bocs mindenkitől, nem tudom, ezt hogy sikerült benézni enniyre.
"Attól nem is tartok, hogy az oroszok mennek oda először, de a kínai komplett űrkutatás a szovjet éra legjobbjának a továbbfejlesztése."
Sok minden azon alapul, de például az új hordozórakéták (CZ-5/-6/-7) már teljesen új fejlesztések.
"Az aktuális épülő kínai űrállomás készen kábé ott lesz szintre, mint mondjuk 10 éve volt az ISS."
Én inkább a Mir-hez hasonlítanám. (Illetve ha az ISS-hez, akkor inkább bő 15 éve. 10 éve az ISS már lényegében kész volt.) De például önálló több modulos űrállomás programja az USA-nak nem is volt, úghogy az összehasonlításokkal érdemes vigyázni. Illetve a hosszútávú űrutatások terén van behoznivalójuk, de egyébként azért nem olyan nehéz beérni az emberes űrutazások terén az USA-t. (A holdraszállást kivéve, de olyat az USA sem csinált már majdnem 50 éve.)
"Kérdés, hogy Kína be akarja-e hozni egyáltalán, vagy kezdetlegesebb technikával, sokkal rosszabb biztonsággal, komforttal a taikonautái részére, a lemaradás ellenére nekiesik a feladatnak."
Mivel hivatalos célkitűzés az emberes holdraszállás (plusz hosszútávon holdbázis), marsi minta visszahozás, Jupiter szonda, nagy méretű űrtávcső, így tök egyértelmű, hogy célkitűzés a behozás lemaradása (mint ahogy már eddig is irgalmatlan tempóban csinálták).
Az űrhajók megbízhatatlanságára vonatkozó utalás teljesen megalapozatlan. Egyrészt a jelenlegi kínai űrhajó a Szojuzon alapul, aminek utolsjára 1971-ben volt halálos balesete. (Összesen kettő, 141 indításból, azaz jobb, mint a Space Shuttle statisztikája (2/135).) A mentőrendszere többször is sikeresen vizsgázott. Általában is, ha összehasonlítjuk a szovjet/orosz statisztikákat az amcsikéval, nem jönnek ki rosszabbul (2-2 halálos baleset, ha nem számoljuk az Apollo-1 még földön bekövetkezett katasztrófáját).
A kínaiaknál sem volt eddig halálos baleset (igaz indítás is nagyon kevés), komolyabb gondról sem lehet tudni (igaz, valószínűleg akkor sem lehetne, ha lenne gond).
"A szoci propagandapolitikába belefér az első zászló-leszúrásért one-way-ticket jelleggel életét áldozni hajlandó hős kinai űrhajós is."
Nem, nem fér bele. Na nem azért, mintha annyira aggódnának a tajkonauták életéért, de az űrrepülések nyilvános események, nagyon fontos a propganda értékük, és úgy elég nehéz bemutatni, hogyan nyomja le a dicső kommunizmus a hanyatló nyugatot, ha a komcsik a halálba küldik az űrhajósaikat, a hanyatló kapitalisták meg nem. És egy halálos kimenetelű küldetést azért elég nehéz eltitkolni, a szovjeteknek sem sikerült, pedig ők azért elég sok mindent próbáltak (sok esetben hosszú évekig sikerrel) elsikálni.
"Az űrhajók megbízhatatlanságára vonatkozó utalás teljesen megalapozatlan."
én kifejezetten a Föld-Mars utazásra elkapkodott, minimális képességű hajóra gondoltam, amit esetleg az elsőség érdekében eleresztenek.
Túl kis beltérrel, túl kis sugárvédelemmel, túl alacsony redundanciával életfenntartásban stb.
A mostani repkedéseik biztonsági szintje nem lehet túl rossz, ahogy írod is, sok gond nem volt.
A habitásról viszont sokat elmond a de-orbit képesség laza lehagyása a hordozórakétájukról.
Valóban a nemzetközi reakció visszatarthatja őket attól, hogy HIVATALOSAN öngyilkos missziót indítsanak.
De hogy eleresszék úgy, hogy a visszaút biztonsága nem áll stabil lábakon, én bizony kinézem belőlük.
"én kifejezetten a Föld-Mars utazásra elkapkodott, minimális képességű hajóra gondoltam, amit esetleg az elsőség érdekében eleresztenek."
Ja értem. Ez viszont totálisan spekuláció, hiszen hivatalos emberes Mars utazás tervei egyik államnak sincsenek. (Majd egyszer típusúak persze vannak, de azokból meg már eddig is Dunát lehetett rekeszteni. George Bush például 32 éve bemondta, hogy a holdraszállás 50. évfordulóján eljutnak a Marsra, aztán valahogy mégsem sikerült.)
"A habitásról viszont sokat elmond a de-orbit képesség laza lehagyása a hordozórakétájukról."
Az mondjuk tényleg elég gáz. De hát ugye az nem tartoik közvetlen a misszióhoz, ha valakinek a fejére esik egy 20 tonnás rakétafokozat. :( (Ilyesmiben amúgy sem finnyásak, csak eddig ugye az elhasznált fokozatok legfelljebb a saját lakosaik fejére zuhantak.)
"De hogy eleresszék úgy, hogy a visszaút biztonsága nem áll stabil lábakon, én bizony kinézem belőlük."
Én nem hiszem. Még az oroszok sem vállalták be a Zond-7-et emberekkel, pedig az kb. ugyanez lett volna, csak a Hold kapcsán.
Illetve a kínaiaknak épp a lemadartásuk miatt nem olyan ciki, ha nem ők az elsők. Ha pl. tegyük fel, egyszer majd lemaradnak pár évvel a MArs versenyben, simán tudják azt mondani, hogy ok, még az amcsik lettek az elsők, de már majdnem beértük őket.
Amúgy sem érzem úgy, hogy a kínai űrprotgramra ilyen kapkodás volna jellemző. Inkább épp megfontoltan, de céltudatosan haladnak. (Persze az is tény, hogy elég apránként csöpögtetik az infomrációkat.)
Azért ma már az ideológiai propaganda-harc közel sem olyan erős, mint a hatvanas években, ezért én is remélem, hogy a fontolva haladás győz.
Elon Musk személy szerint már most rákapaszkodna egy Starship orrára, hogy a Marsra vigye, de ott is a józan ész (és a csak arra járó támogatás) határozza meg az előre haladást.
Összességében nem tartom lehetetlennek 2030-ra az első Marsra lépést.
Csak nem látom értelmét.
Oda úgy kéne menni, hogy ember nélkül előkészített élhető infrastruktúrába, rögtön hosszabb távra érkezzenek emberek.
Az meg 2030-ig nem valószínű.
"Nasa ellenezte legjobban a holdraszállást."
Mikor?
Mert most van ám egy Artemis program.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!