Mi lehet a legjobb stratégia ebben a játékban?
Vegyünk egy négyzetrácsot (mondjuk egy sakktáblát, ami 8x8-as), és a tábla sarkába tegyünk egy bábut. 2 játékos játszik, és a bábuval felváltva lépnek. A bábu csak olyan mezőre léphet, amely az eredetivel oldalszomszédos, tehát csak vízszintesen és függőlegesen lehet lépni, minden lépésnél 1 mezőt, és már bejárt mezőre (tehát visszafelé lépni) nem lehet.
A játékot az a játékos veszti el, akinek lépésével "bezárul a kör"; ha az A1 mezőről kezdünk, akkor például az A2-B2-B1 lépéssor egy kört zár be, vagy az A2-A3-A4-B4-C4-C3-C2-B2 lépéssor is, ezekben az esetekben az utolsó lépést megtevő a vesztes.
Tehát a kérdés az, hogy ha mindketten a lehető legjobban játsszanak, akkor mi a legjobb stratégia a nyeréshez.
Ugyanezen szabályok mellett bármelyik mezőt meg lehet jelölni kezdőpontnak , és ott is megnézni, hogy mi lehet a legjobb stratégia. De akár a tábla mérete is növelhető/csökkenthető, persze az m*n-es táblában m>1 és n>1 egész.
Ha a már bejárt mezőre nem lehet lépni, akkor az sokkal szigorúbb megkötés, mint a visszalépés tilalma. Melyikre gondolsz?
Ha a bejárt mezők örökre kiesnek, akkor ki lehet záródni. Azaz ha 2. példa C2 után C1-D1 irányba megyünk el, akkor sose fogjuk megérinteni A1-et újra. Persze ha nem ezt érted a kör bezáródása alatt, akkor definiáld pontosabban.
Ha csak a közvetlen visszalépés tiltott, akkor meg ez egy végtelen játék.
Az ilyen játékokban ha mindkét fél tökéletesen játszik, akkor csakis a kezdő pozíció dönti el, hogy ki nyer. A játékszabálytól függően vagy mindig a kezdő vagy mindig a második.
Szerintem a példából egyértelműen kiderül, hogy mire gondoltam, de mindegy...
Azért írtam úgy, hogy a visszalépés nem engedélyezett, mert máskülönben technikailag lehetetlen lenne már elhagyott mezőre lépni, mivel ha a lépés olyan mezőre visz, ami szomszédos egy már korábban elhagyott mezővel, akkor a játék automatikusan véget ér (szomszédos alatt pedig oldalszomszédost értek, a csúcsszomszédosság nem számít).
"Az ilyen játékokban ha mindkét fél tökéletesen játszik, akkor csakis a kezdő pozíció dönti el, hogy ki nyer. A játékszabálytól függően vagy mindig a kezdő vagy mindig a második."
Ezzel egyrészt nem mondtál újat, másrészt ez nem mindig igaz; például a sakk esetén sem lehet tudni, hogy létezik-e tökéletes játék amelett, hogy a háromszori állásismétlődés döntetlent jelent. A kérdés az volt, hogy ha létezik tökéletes nyerő játék, akkor az milyen feltételekhez kötött.
Arra jöttem rá, hogy nem feltétlenül csak attól függ, ki kezd; ha veszünk egy 2x2-es táblát, akkor a kezdő veszít, de egy 2x3-ason pedig mindenképp az, aki másodjára kezd.
Tehát a tökéletes játék feltétele, hogy a játékosok ismerjék a kisebb táblákon való nyerő stratégiákat, és lépéseikkel azt akarják elérni, hogy a nekik kedvező táblaállás alakuljon ki.
A kérdés innentől az, hogy elég-e ismerniük csak a téglalap alakú táblák stratégiáját, vagy mindenképp szükséges valami nemtéglalap alakú pályákon elérhető nyeréseket is tudniuk a játékosoknak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!