Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért tört le a repülők...

Miért tört le a repülők szárnya régen amikor elértek egy adott magasságot?

Figyelt kérdés

2018. dec. 12. 15:21
 1/4 dellfil ***** válasza:
100%

Ha jó a konstrukció, akkor nem törik le. Nem az volt a probléma, hogy a szárny letörött, hanem a nagy magasságban a túlnyomásos utastér miatt történtek bajok. De nem ez volt a jellemző, mert hamar rájöttek, mi volt a baj, és kiküszöbőlték. Azért hasonló balesetek később is történtek, de minden esetben az elhanyagolt állapotú repülőgép, vagy kontár módon elvégzett javítások voltak az okok.

Te - valószínűsítem - hallottál valamit a Comet repülők katasztrófáiról. Nos:


[link]


Elég részletesen beszél a balesetek okairól.


dellfil

2018. dec. 12. 15:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 Wadmalac ***** válasza:

Maga a szétesés probléma is létezik, de ez a gond gyakorlatban az U2 kémgépekig sosem jelent meg.


A hangsebesség légnyomás-függő, felfelé haladva az egyre ritkább légkörben egyre alacsonyabb a hangsebesség.

A ritkább légkörben a repülő szárnyain keletkező felhajtóerő meg egyre kisebb lesz, vagyis minél magasabban repül, annál gyorsabban kell mennie, hogy ne "essen át" (stall), vagyis több felhajtóereje legyen a súlyánál.


Ahogy egy gép egyre magasabbra kerül, közeledik a "coffin corner" magassághoz, ahol a gép repüléshez szükséges minimális sebessége eléri a csökkenő hangsebesség értékét.

Itt ha a gép túl lassú, akkor lezuhan, ha túl gyors, akkor meg a hangsebesség túllépésével járó turbulenciák összetörhetik a NEM hangsebességnél gyorsabb repülésre épített sárkányszerkezetet (jobb esetben csak irányíthatatlanná válik).


Az U2 kémgépek repülési magasságán (70.000 láb) a minimum és maximum sebesség közti különbség rettenetesen kicsi volt, ezek a gépek úgymond pengeélen táncoltak, pár km/h (kb.+/- 7 km/h) választotta el a lezuhanást a széteséstől.


Nem tudom, a kérdező esetleg erről hallott-e vagy tényleg mással keveri.

2018. dec. 14. 11:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 Nagyfater ***** válasza:
Ha előfordult ilyesmi, akkor nagy valószínűséggel a nem megfelelő méretezés és/vagy a nem megfelelő szilárdságú/rugalmasságú anyagok használata miatt történt. A repülőgép szárnyaira bonyolult erők hatnak a sebesség és a magasság függvényében, amelyeket régen még nem igazán lehetett modellezni, a számítások sem voltak pontosak, és a pilóták sem voltak elméletileg kellően felkészülve, nem volt elég gyakorlatuk. Statisztikák nem nagyon készültek, de egészen biztosan sok áldozatba került, amíg a repülőgépek elérték a mai biztonságukat.
2018. dec. 19. 08:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 Wadmalac ***** válasza:

A II vh. alatt a He-162 Volksjägerekkel történt olyan a prototípusok tesztjei közben, hogy részben-egészben lepotyogott a szárnyuk, a faszerkezet hibás ragasztása-rögzítése miatt. Itt nem a technikai tapasztalatlanság, hanem a megfelelő építóanyagok hiánya és a kapkodás volt az ok.


Amúgy túlterheléstől egy jól tervezett gép is el tudja hagyni a szárnyát.

https://www.youtube.com/watch?v=n06WNSS4tFs


A modern utasgépek szárnyai amúgy extrém sokat bírnak.

https://www.youtube.com/watch?v=--LTYRTKV_A

2018. dec. 19. 09:01
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!