Miért tört le a repülők szárnya régen amikor elértek egy adott magasságot?
Ha jó a konstrukció, akkor nem törik le. Nem az volt a probléma, hogy a szárny letörött, hanem a nagy magasságban a túlnyomásos utastér miatt történtek bajok. De nem ez volt a jellemző, mert hamar rájöttek, mi volt a baj, és kiküszöbőlték. Azért hasonló balesetek később is történtek, de minden esetben az elhanyagolt állapotú repülőgép, vagy kontár módon elvégzett javítások voltak az okok.
Te - valószínűsítem - hallottál valamit a Comet repülők katasztrófáiról. Nos:
Elég részletesen beszél a balesetek okairól.
dellfil
Maga a szétesés probléma is létezik, de ez a gond gyakorlatban az U2 kémgépekig sosem jelent meg.
A hangsebesség légnyomás-függő, felfelé haladva az egyre ritkább légkörben egyre alacsonyabb a hangsebesség.
A ritkább légkörben a repülő szárnyain keletkező felhajtóerő meg egyre kisebb lesz, vagyis minél magasabban repül, annál gyorsabban kell mennie, hogy ne "essen át" (stall), vagyis több felhajtóereje legyen a súlyánál.
Ahogy egy gép egyre magasabbra kerül, közeledik a "coffin corner" magassághoz, ahol a gép repüléshez szükséges minimális sebessége eléri a csökkenő hangsebesség értékét.
Itt ha a gép túl lassú, akkor lezuhan, ha túl gyors, akkor meg a hangsebesség túllépésével járó turbulenciák összetörhetik a NEM hangsebességnél gyorsabb repülésre épített sárkányszerkezetet (jobb esetben csak irányíthatatlanná válik).
Az U2 kémgépek repülési magasságán (70.000 láb) a minimum és maximum sebesség közti különbség rettenetesen kicsi volt, ezek a gépek úgymond pengeélen táncoltak, pár km/h (kb.+/- 7 km/h) választotta el a lezuhanást a széteséstől.
Nem tudom, a kérdező esetleg erről hallott-e vagy tényleg mással keveri.
A II vh. alatt a He-162 Volksjägerekkel történt olyan a prototípusok tesztjei közben, hogy részben-egészben lepotyogott a szárnyuk, a faszerkezet hibás ragasztása-rögzítése miatt. Itt nem a technikai tapasztalatlanság, hanem a megfelelő építóanyagok hiánya és a kapkodás volt az ok.
Amúgy túlterheléstől egy jól tervezett gép is el tudja hagyni a szárnyát.
https://www.youtube.com/watch?v=n06WNSS4tFs
A modern utasgépek szárnyai amúgy extrém sokat bírnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!