A komplett rendszer igen, mert van elektronikai része is.
Az ős Otto motorokat is idevehetem ha a gyújtása elektromos (ha nem is elektronikus).
Megítélés kérdése...
A sima Otto-motor, ami all kb. 1 hengerbol, 1 generatorbol + 1 gyujtotekercsbol meg valami mechanikus gyujtasvezerlesbol, nem. Vedd a 20-as evek autoit: elektronika sehol, akkumulator sehol, inditani kurblival kellett mert inditomotor se volt.
A modern, romma elektronizalt, ECU-vel vezerelt Otto- vagy epp Atkinson-ciklussal mukodo motorok igen.
Az én válaszom az hogy a fedélzeti számítógép és érzékelők komplex rendszerének megjelenéséig nem számított annak!
Íme a wikipédia cikke a mechatronika fogalmáról:
Rögtön kitűnik hogy nem csak a mechanika és elektronika a szerves része hanem az informatika vagyis az információ beszerzés (érzékelés) és ennek tárolása intelligens feldolgozása is szerves része!
Így nyugodtan kijelenthetjük hogy elektro-mechanikus készülékek már régóta velünk vannak akár a XX. sz. eleji autókban is.
De mechatronikus rendszereink csak a 60-as 70-es évektől létez(het)nek!
És akkor sem az autókban jelenhetett meg először! Inkább a hadiiparban az ürrepülés és a repülés terén keresendő a legelső használható mechatronikus szerkezet!
Ha valaki tudja esetleg melyik szerkezet tekinthető ilyen szempontból elsőnek az beírhatná, engem is érdekelne.
De semmiképpen sem az ottó motor!
Szerintem egy akár full mechanikus, de visszacsatolási körös rendszer is belefér a mechatronika területébe. Ilyen szempontból a régi mechanikus (vákuumos stb.) gyújtásszabályzás határeset, hiszen visszacsatolási kör van. Sőt, még a hűtőrendszer termosztáttal, a Fordok bimetálos ventilátor-kapcsolása, az automatikus szívató is idefér.
De mehetünk régebbre, a gőzgépek pörgettyűs fordulatszám-szabályozása is beleférhet.
Ugyan ezek olyan egyszerűek, mint a csiszolatlan fakocka, de ha egyszer van szabályzási kör, akkor van.
Tudom, hogy a mechatronika a nevében hordozza azt, hogy elektronika is szerves része, de tulajdonképpen a mechatronika, mint tantárgy foglalkozik már kompletten a tiszta pneumatikus vezérlésekkel is.
Fő csapásirány tényleg az elektronikus szabályozások, PLC, számítógépes vezérlőrendszerek, de attól még idefér minden, a mechatronika kitalálása előtt létrehozott szabályozás.
A visszacsatoláson valóban halad információ is, még ha nem elektromos úton is, hanem másképpen. És akkor kell lennie valamilyen összegző (kivonó) "jel" komparátornak is. Az sem gond ha nem elektronikus. Ha még emellett volt bárhol máshol benne valami elektromosság is még ha csak a jármű lámpai is 1 kapcsolóval, ám legyen fogadjuk el mechatronikus rendszernek.
Végül is az nem volt feltételek közt hogy az egyes részegységek milyen kapcsolatban kell álljanak. Akkor elég lehet ha egy gépbe vannak építve független részegységként is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!