Valaki elmagyarázná, hogy mi a szerepe a sönt ellenállásnak bldc motorvezérlőben?
Szívesen megteszem, ha linkel egy kapcsolási vázlatot.
Az egyenáramú kefe nélküli motorok vezérlésében én a klaszikus értelemben vett (motor főáramkörrel párhuzamos vagyis) "sönt", "shunt" stb. ellenállást jellemzően nem láttam még rajzon. (ugyanis ez növelné a kapcsolóelemen átfolyó áramerősséget, rontaná a hatásfokot stb.)
Rákerestem most is , de csak ezt találtam:
ha itt "sönt ellenállásként az ábra alján a műveleti erősítő bemenetei közt lévő ellenállásra gondol, akkor arról azt tudom elmondani, hogy:
nem "sönt" jellegű ellenállás, mert a tápfeszültséggel és az éppen bekapcsolt motortekerccsel soros helyzetben van,
szerepe pedig az, hogy
- egyrészt akármelyik tekercs megszakad, akkor a tekercs bekapcsolása ellenére nem folyik áram rajta így feszültség sem esik rajta, így a tekercsszakadás észlelhető,
- másrészt a rajta átfolyó áram így a feszültségesés a motor tekercsében folyó áram irányával és nagyságával arányos, így a motor működéséről szolgáltat információt. (induktív reaktancia nagyságával, valamint a motor tekercseiben indukálódó feszültség és a tápfeszültséggel előjeles különbségével arányos az átfolyó áram (fékező üzem!) így az ellenálláson az eső feszültség.
Mivel a közös ágban van, mindíg arra a tekercsre kell vonatkoztatni a műveleti erősítővel mért feszültséget ami éppen be van kapcsolva.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!