Egy ilyen szöveg, ami eredetileg repülőkről íródott, értelmezhető műrepülőkre is?
Egy projekthez van szükségem az információkra és nagyon fontos, hogy helyesek legyenek, de én sajnos nem értek hozzá. A műrepüléssel kell foglalkoznom, azon belül a fizikával, hogy milyen erők hatnak műrepülés közben stb. Interneten keresgéltem, de a legtöbb ilyen témájú iromány a sima vagy más fajta repülőkkel kapcsolatban íródott. Szerintetek ez ugyanúgy igaz a műrepülőkre is? Illetve tudtok ajánlani jó oldalt (esetleg linkkel együtt) ahonnan tudnék információkat gyűjteni ezzel a témával kapcsolatban? Esetleg ti tudnátok írni pár szerintetek fontos dolgot? (a G erőről már írtam). EZEK A SZÓBAN FORGÓ SZÖVEGEK:
Biztosan sokan gondolkodtatok már azon, hogy vajon milyen erők is tartják a levegőben a repülőgépeket. Végeredményben a kérdésre az a válasz, hogy a fizika, ezen belül is az aerodinamika törvényei. Az aerodinamika az áramló levegővel, a levegőben mozgó testekre ható erőkkel foglalkozó tudományág.
A repülőgépre ható erők repülés közben: a felhajtóerő, a közegellenállás miatti fékező erő, a tolóerő és a súlyerő. A súlyerő kapcsán annyit kell tudni, hogy minden testnek van súlya, ezen erő a gravitáció hatására adja meg a test tömegét és mindig a Föld középpontja felé hat. A tolóerő mozgatja a gépet előre, amely hatás létre jöhet propeller segítségével, valamint nagyobb gépek esetén gázturbina használatával. A közegellenállás a gépet akadályozni próbálja a mozgásban, a tolóerővel ellentétesen hat. A gép előre mozgásának szükséges feltétele, hogy a tolóerő nagyobb legyen a közegellenállásnál. Ahhoz, hogy a repülőgép a levegőben maradjon és stabilan haladjon előre, ezeknek az erőknek párban kell hatniuk. A mozgáshoz a tolóerőnek kell a közegellenállással szemben hatnia, a levegőben maradáshoz a felhajtóerőnek kell kiegyenlítenie a súlyerőt. Ezen erők változása, változtatása mozgatja a gépet a kívánt módon. Nézzük meg ezen erőhatásokat külön-külön, hogy jobban megérthessük a szerepüket a repülésben.
Mitől repül a repülő - Sokan látják, elhiszik, tudják hogy repül, de sokan nem tudják, hogy miért, mitől.
Az aerodinamikai elvek megmagyarázzák a repülés jelenségét.
A repülőgép szárnyának alakja és irányítottsága (görbült felső felület, lefelé döntött szárnyhelyzet) következtében a szárny fölötti levegő gyorsabban halad, és így alacsonyabb nyomású (a Bernoulli-törvény következtében).
A nyomáskülönbség felhajtóerőt biztosít. Az így nyerhető felhajtóerő növekszik a szárny hosszúságával (fesztávolságával), de csökken a repülési magassággal.
A repülőgép mozgása a levegőben olyan erőt kelt, ami fékezőleg hat. Ez a közegellenállás, ami függ a repülőgép méretétől és alakjától.
A repülőgép felülete mentén a súrlódás hátráltatja a légáramlást; az így létrejövő fékezőhatás a súrlódási közegellenállás. Ez felmelegedést okoz, ami néha szélsőségesen nagy mértékű lehet. A súrlódásból eredő veszteségek növekednek a szárnyfelület és a sebesség növekedésével és csökkennek a repülési magasság növekedésével.
Szerintetek? Köszönöm!
Kedves kérdező!
A szárnyon ébredő emelőerőt összekeverni a felhajtóerővel (sic.)
Ez óriási ostobaság, mert a felhajtóerő az archimédesz értelemben vett sűrűségkülönbségből adódik (léghajó esete) míg a szárnyon ébredő emelőerő (hangsebesség alatti jóérzésű szárnyprofil az egyszerűség miatt) a szárny két oldalán lévő áramló levegő nyomáskülönbségéből ered.
Ha valamiről írsz akor azt precízen tedd!
megbotlott az ujjam :
"összekeverni" helyett "összekeveri"
(sic.) = így írva.
Előre is elnézést, ha nem megfelelő szakszavakat használok.
Ha a motoros műrepülésről van szó, az elvárások nagyon hasonlóak ahhoz, ami egy jó vadászgép jellemzője, nem véletlenül, hiszen egy "dogfight" jórészt műrepülő trükköknek az alkalmazásával nyerhető meg.
Magas teljesítmény, jó gyorsítóképesség kell, egyértelmű okokból.
A G-erő szóba került, a fordulókban ez nagyon felfuthat, szóval nagyon nagy szerkezeti szilárdság kell (nem merevség, sőt, kifejezetten rugalmasság a sárkányszerkezeten).
A szilárdság miatt a sárkányszerkezet építése zömök, viszonylag kis fesztáv, az emelőerőt inkább a szárny szélessége és vaskosabb profilja adja. Ez növeli a légellenállást, de a hatótáv-romlás itt nem olyan lényeges tétel, mint a hagyományos repüléseknél.
A repülésben a stabilitás és az agilitás (érzékenység a kormánymozdulatokra) két ellentmondó szükséglet, egy stabil repülésre készített repülő a pilóta beavatkozása nélkül is visszatér a "járati buszos" repülésvonalra, de lustán reagál a kormányzásra, egy kormánymozdulatokra érzékeny gép viszont folyamatosan igényli a korrekciókat a stabil repüléshez. Hadirepülőknél újabban ezt a korrekciót egy repülésvezérlő elektronika oldja meg, míg maga a sárkányszerkezet "izgága" marad, így a stabilitás és a kormányérzékenység is megmarad.
Egy műrepülőben nincs ilyen high-tech, ott a pilóta "skill-je" tartja kordában a gép mozgását, maga a sárkányszerkezet egyértelműen instabilabb, mint egy általános közlekedési kisgép.
A fordulékonyságot szolgálandó egy műrepülő gép kormányfelületei is nagyobbak szoktak lenni, mint egy normál kisgépé, és/vagy nagyobb szögben kitéríthetőek.
És még egy lényeges pont, a pilóta maximális látókörének biztosítása, minimum félgömbnyi látótér. Ez szinte csak műrepülésnél és harcigépeknél elvárás.
Kábé most ennyi jutott eszembe.
Szoval. Kedves elso valaszolo. Koszi az ertelmes hozzaszolast, senki nem volt rad kivancsi. Amugy projektmunka, nem hazi, emlitettem is, bar semmi kozod nincs hozza.
Kedves 2. valaszolo, koszi!
3-as: ez a "ha valamirol irsz azt precizen tedd" mar csak annyibol is bullshit, hogy a szoveget nyilvan nem en irtam, hanem az interneten talaltam es azert irtam ki ide a kerdest, hogy biztos legyek benne, mert hogy nem ertek hozza. De koszi.
4. valaszolo: koszonom szepen!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!