A Falcon Heavy fellövés igazából egy "publicity stunt" volt csak a SpaceX és Musk részéről?
Ezt arra értem, hogy igazából a Heavynek semmiféle haszna, célja, értelme nincs jelenleg legalábbis úgy néz ki.
Nézzük végig mit akart a Heavyvel eredetileg Musk?
Marsra akart küldeni speciálisan átépített Dragon űrhajót a NASA támogatásával ez lett volna a Red Dragon misszió egyfajta fapados űrszonda, lett volna, mert a SpaceX nem tudja saját zsebből finanszírozni, a NASA kiszállt a projektből így az le lett fújva.
Tervezték, hogy emberes Hold körüli repülést csinálnak Dragon űrhajóval két utassal, csakhogy túl sokba kerülne a Falcon Heavyt man-rated rakétává alakítani, ami utasokat is szállíthat, nem érné meg így a Hold körüli turizmust a Heavyvel szintén lefújta Musk még a nyáron.
Ezen kívül maradna a nehéz műholdak piaca, ahol 2023-ig már előre alá vannak írva a szerződések, és minden állami megrendelést Delta IV Heavy fog felvinni nem a Falcon Heavy, magáncég pedig ilyen rakományokat nem rendel.
A Falcon Heavy mellett surranópályán a sokkal olcsóbb Falcon 9 folyamatosan fejlődött, ma már a a Falcon 9 Full Thrust visz fel akkora 20 tonnás terheket, amiket eredetileg a Heavynek szántak, és a Falcon 9 új verziója a Block 5 még olcsóbb lesz, tehát a Falcon Heavy-t az "ős" szorítja ki a tervezett piacáról.
Továbbá ha Elon Musk álmai valósággá is válnak a Mars utazásról, ahhoz sem a Falcon Heavy-t, hanem a jelenleg tervezési fázisban lévő Big Falcon Rocketet (Big Fucking Rocket) fogják használni.
Ezeket figyelmbe véve szerintetek ki lehet mondani, hogy a Falcon Heavy fellövés csak egy demonstráció volt?
Jelenleg Falcon Heavy-re két biztos megrendelés van, az egyik a védelmi minisztériumtól, de igazából ez is mehetne Falcon-9Full Thrust-tal, csak épp azért akarják a Heavy-t, hogy meglegyen a szükséges certificat-je a rakétának, hogy a jövőben akár nehéz katonai műholdakat is indíthatnak vele, ezek azok, amiket már lekötöttek előre Delta IV Heavy-re, de ha azzal a hordozóval valami lenne, akkor szükség esetén elővehetnék a Falcon Heavy-t, és persze 2023 után ha a SpaceX olcsóbb ajánlatot ad be, akkor elcsaklizhat pár fellövést a Heavynek az ULA-tól, a másik meg egy kereskedelmi megrendelés az Arabsat-6A szaúdi műholdra, de elég erős kétségeim vannak, hogy ez indokolná a Falcon Heavy-t, inkább azt érzem, hogy a SpaceX a köztudatban akarja tartani az óriásrakétát, hogy nézzétek használjuk is valamire, nem csak kocsikat lövünk Nap körüli pályára.
Aztán meg néma csönd. Elvileg a wikipédia szerint 2020-ra van egy indítás tervezve Heavyvel egy ViaSat műhold, de ennyi.
Tehát ha a védelmi minisztériumnak nem kell sürgősen a Delta IV helyett másik hordozó, akkor a Falcon Heavy könnyen még azelőtt elavulhat, hogy egyáltalán elkezdte volna a karrierjét, ha pedig elkészül a BFR, és szükség is lesz rá, tehát tényleg megy a Marsra Musk, akkor meg végképp kuka lesz a Falcon Heavynek, mert szükség már biztos nem lesz rá.
Sajnos nem, nekem úgy tűnik, hogy a Falcon Heavy inkább vakvágány.
A BFR ha elkészül sokkal inkább egy hatalmas Falcon-9 lesz, csak rengeteg hajtóművel.
A Falcon Heavy három Falcon-9 első fokozatból (core) és a középső center core-on lévő második fokozatból állt, a két oldalsó fokozat segédrakéta "booster" szerepet játszott, a center core (ami végül nem tudott sikeresen leszállni) az egy módosított Falcon-9 első fokozat, amit megerősítettek, hogy bírja a strukturális terhelést, amit a két segédrakéta jelent.
Ezzel szemben a BFR egy hatalmas kétfokozatú rakéta lesz, segédrakéták nélkül, az első fokozatban 31 a másodikban 6 új, jelenleg fejlesztés alatt álló Raptor hajtóművel.
A BFR igaz nagy dobása a Falcon Heavyhez képest épp az lesz, hogy Merlin-1D-k helyett Raptor hajtóművekkel lesz felszerelve, Merlin egy egyszerű felépítésű kerozin/oxigén üzemű kis fajlagos tolóerejű hajtómű, kétségkívül olcsó és megbízható, csak nem éppen az a jövőbe vezető út.
A Raptor egy folyékony metán/oxigén üzemű teljesen zárt ciklusú hajtómű lesz, elvileg e tekintetben a legfejlettebb lesz a világon, a szovjetek fejlesztettek egy hasonlóan bonyolult hajtóművet az RD-270-t, csak más üzemanyagokkal az UR-700-as soha el nem készült óriásrakétához.
De és itt is van egy de, a Raptornak ugyanis van egy kihívója szintén az amerikai piacon, szintén egy metán/oxigén hajtómű és szintén magáncég gyártja, ez a BE-4 hajtómű a Blue Origintól, attól a cégtől, ami méltatlanul keveset szerepel a sajtóban, pedig a SpaceX-hez hasonlóan magáncég, és komoly terveik vannak, mint a New Glenn szintén újrahasznosítható első fokozatú nehézrakéta, igaz nem olyan nagyszabásúak ezek a tervek mint a SpaceX-nek, ők csak műholdakat meg embereket akarnak LEO pályára juttatni, a Marsról nem álmodoznak.
A lényeg a SpaceX szerzett tapasztalatot 27 hajtómű üzemeltetéséről, ami később a BFR 31 hajtóművénél jól jöhet, de a Falcon Heavy egyelőre egy elvetélt próbálkozásnak tűnik a fentebb írtak miatt. A tervezett piaca egy részét átvette a Falcon-9, a katonai nehéz műholdakat nem ők viszik föl, ha pedig elkészül a BFR, akkor minden tekintetben azzal tervez a SpaceX nehéz rakétaként nem a Falcon Heavyvel.
Musk azt nyilatkozta, hogy amennyiben a BFr késik, akkor a Falcon Heavyt fogják használni holdi repülésre, de ha minden jól megy, akkor ezt a fázist átugorják, gyakorlatilag maga is beismerte, hogy a Falcon Heavynek jelenleg nincs piac, amit gazdaságosan ki tudna aknázni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!