Fizika témakör: Mi történne ha az autók-motorok-biciklik kerekét folyadékkal töltenénk meg? Mikor megálnak, fékeznek akkor a folyadék tovább kering?
A motorok esetén lehet az egyensúlyt is fenn tartja egy ideig??
Volna e valami egyéb vagy semmilyen értelme nem lenne?
(Tudom hogy az összenyomhatatlanság miatt keményebben éreznénk a talaj egyenetlenségét)
Eleve azzal kezdődne a dolog, hogy az első kis egyenetlenségnél felrobbanna a kerék.
Mondjuk ideális sík pályán talán működhetne. Igen, lenne egy ilyen hatása, de ez jelentéktelen lenne, kicsi a tömege.
"Mi történne ha az autók-motorok-biciklik kerekét folyadékkal töltenénk meg?"
Ahogy első is írta, radikálisan csökkenne a kerék rugalmassága, ami nem túl jó dolog. Plusz a folyadék tehetetlensége energiát lopna a sebességváltoztatásoknál, a jócskán nagyobb forgó tömeg nehezítené a kormány elfordítását a búgócsiga-hatás miatt.
"Mikor megálnak, fékeznek akkor a folyadék tovább kering?"
A folyadék viszkozitásától függő mértékben, igen.
Szóval még az is lehet, hogy "satufékes" megállás után kiengedett fékkel még megindul a kocsi előre.
Ez olyan, mint amikor egy nyers tojást megpörgetsz az asztalon, egy pillanatra lefogod majd elengeded és újra forogni kezd.
"A motorok esetén lehet az egyensúlyt is fenn tartja egy ideig??"
Hát, valamennyire igen, de nem hiszem, hogy ez érezhető lenne. Még a legkisebb belső súrlódású folyadékkal is igen gyorsan megtörténik a lelassulás, maga az egyensúly-hatás meg elég nagy kerék-fordulatszámot igényel, nehezen képzelem el, hogy iylen sebességről meg lehet állni olyan gyorsan, hogy a folyadékhatása még érdemleges mértékű legyen.
"Volna e valami egyéb vagy semmilyen értelme nem lenne?"
Hirtelen nemigen jut eszembe olyan előny, ami több lenne, mint az ezer hátránya.
Folyadék helyett egy csapágyazott lendkerék a kerékben, ami a kerékhez képest előre-hátra forogva generátort tud hajtani, talán tudna némi, a KERS-re hajazó hatást produkálni, de a plusz forgó tömegek meg zabálnák az üzemanyagot, felfüggesztést, rontanák a menetstabilitást, útfogást, kanyarodó-képességet...
Mondjuk az már tényleg érdekes lenne. Vagy kapna egy nagy ballonkereket, ami dupla belsős, a külső "belsőben" levegő, és a belső "belsőben" lenne higany. 50 kiló higany az nem olyan nagy terjedelmű (még 4 liter sincs), viszont már elég jelentős tömeggel rendelkezik az össztömeghez képest.
Hát, érdekes jelenségeket tudhat produkálni, vészfékezés után a motor még áll egy darabig minden kitámasztás nélkül :D
Vagy merev falúvá tenni a belső belsőt, és csak félig feltölteni higannyal :D Twistbicikli.
A legkisebb feltöltési hiányosság is komoly vibrációt okozhat,használhatatlanná teszi az autót.
Ezzel szemben, ha tökéletesen föl van töltve, nincs helye mozogni a folyadéknak. Ha nincs minek keringeni, csak egy tömör merev kerékről beszélünk, kellemetlen komfortérzettel, de stabil futással.....
;)
A felsorolt esetekben semmi értelme, de van ahol használják:
#5:
Pörgő higannyal töltött kerekű motorkerékpáron tutira faca karizmokat lehet produkálni egy szerpentinen. :D
#8:
Na ez nem jutott eszembe, pedig itt tényleg praktikus.
DE nincs is olyan fordulatszám, ahol bezavarna, itt csak a súlynövelés, mint előny jön ki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!