Miért a belső a szekunder tekercs a gépkocsi gyújtótrafónál és a Tesla trafónál?
Egy gépkocsi gyújtótrafó:
És egy Tesla trafó:
Mi történne ha a külső tekercs lenne a sokmenetű szekunder?
Azt, hogy a Tesla-transzformátor magas frekvenciájánál van-e jelentősége, azt nem tudom, de a kocsi gyújtótrafónál biztos, hogy fizikai hatás és ezzel hatásfok, teljesítmény szempontjából nincs jelentősége.
Gyújtótrafóból te most megnéztél egyet, ahol belül van a szekunder, de ugyanúgy van külső szekunder tekercses is. Én évekig dolgoztam a Diamond Electricnél, ott háromfajta gyújtótrafó volt gyártásban, mindhárom külső szekunder tekerccsel.
Itt szerintem a gazdaságos kialakítás a szempont a primer-szekunder helyénél. Adott konstrukciójú tekercset melyik kialakítással lehet olcsóbban gyártani.
Itt egy külső szekunderes elvi rajz:
Bocsánat, most utólag rájöttem ,volt belső szekunderes tekercstípus is gyártásban, a Smart Forfour tekercse olyan volt.
Lehet még egy szempont, amiért kívülre praktikus rakni a primert: az melegszik jobban, és ha kívül van, jobb lehet a hőleadás.
Kicsit elmerültem a Tesla-féle trafóban is, úgy látom, csupán a konstrukciós megvalósítás egyszerűbb volta indikálja a külső primer tekercset. A primer menetszám akár sokezerszeresen alacsonyabb a szekundernél, ha ezt a szekunderen belül tekered fel, olyan kevés menetszámmal, akkor a "menetemelkedés" meredek szöge már talán rontja a teljesítményt.
Meg ahogy nézem, az igazi nagy teljesítményű trafóknál a nagy amper miatt a primer tekercs nem vastag huzal, hanem réz cső, benne vízhűtéssel. Azt is egyszerűbb megoldani, ha kívül van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!