Hogyan működik a kerékpár küllő?
Ha minden igaz, akkor egy hajlított huzal, tehát húzással gyártják. A küllő vége kampós, azt akasztják a kerékagyon levő lyukba. Itt lehet is látni:
A másik oldal menetes. Van egy küllőanya nevű csavar, ennek belül van a menete, ez lóg ki a felniből, és ezt csavarják rá a küllő menetes végére.
Küllőanya plusz a küllő vége:
Így lóg ki a felniből:
A küllőre elég sok erő hat. Egy részről feszül, mert a köllőanya tekerésével megfeszíthető a küllő. Tehát az összes küllő maga felé húzza e kerékagyat. Ha a felni meggörbül ("8-as kerül bele"), akkor egys küllők meghúzásával ki lehet egyenesíteni egy bizonyos határon belül. Ez a centrírozás, de ekkor némely küllők sokkal jobban fognak feszülni.
Amúgy a feszülésen kívül az agytól adott pillanatban felfelé levő küllőket húzza a kerékagy (nylván a szöggel számolni kell), a lefelé levőkre meg támaszkodik.
Na foglaljuk össze röviden.
Erőhatások:
Húzóerő. Gyakorlatilag csak ez hat rá. A kampós fej-kialakításra hat némi hajlítás ott tőben, de ez működési szempontból lényegtelen.
A kereket a sok küllő központ felé irányuló húzóereje tartja össze.
Küllő gyártása:
Húzott acélszál egyik vége meghajlítva, erre fej zömítve. Túlvégére menetet mángorolnak (ha vágnák, az kezdő törés lehetne, a menetes résznél szakadhatna).
A küllő leggyengébb pontja a hajlított fej, az a rész az alakítás miatt ridegebb és nem tiszta húzott terhelésű, ott szokott törni-szakadni. Ezért használnak nagyobb terheléshez egyenes, sőt, néhol mindkét végén menetes-küllőanyás küllőket.
Kis kiegészítés:
Az egyenes küllő szerelés elvileg megengedi, hogy az agy és a felni egymáshoz képest elfoduljanak, tehát pl. ha az agyat fékezzük, a felni nem áll meg rögtön, hanem elcsavarja a küllőket.
Ezért szokták így fűzni, mert ez megelőzi a fenti problémát, és a feszültség is jobban eloszlik az egyes szálak között.
Egy érdekesség, küllő nélküli kerékpár.
Sőt:
"elcsavarja a küllőket"
Akkor is csak húzás van. Az agy csavarodik el a felnihez képest, a küllő más szögbe fordul, de még mindig csak húzva van.
Egyenes fűzést pedig csak első keréken használnak, mert ott nincs csavaró igénybevétel (legalábbis felnin fékező rendszereknél, tárcsához, dobfékhez nem lehet így fűzni).
Hátsónál is szokták néha a lánckerékkel szemközti oldalt radiálba fűzni, de nem jó módszer, iszonyat instabillá teszi a kereket és többszörösére növeli a küllők terhelését.
Én spec elsőn sem tartom jó húzásnak a radiálfűzést, mert nullára csökken a kerék rugalmassága. A keresztezett fűzés ad némi radiális rugalmasságot, radiálba fűzve merev, mint a betonkocka, ha még egy egyenes villa is kerül bele, a fogtömésed kiesik az első gödörnél.
"Akkor is csak húzás van."
Nem arra írtam válaszul, és nem modtam, hogy nem csak húzás van. :))
Talán a csavarodással rosszul fogalmaztam, de szerintem mindenki értette.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!