Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Hogyan működik a kerékpár küllő?

Hogyan működik a kerékpár küllő?

Figyelt kérdés
Készítenem kell egy előadást a kerékpárküllőről. Milyen erők hatnak rá és hogyan készül el a küllő. (Gondolok itt arra, hogy a nyers fémtől hogyan jut el a bicikli felnire.) Keresgéltem már de javában csak angol oldalakat találtam és azok sem túl tudományosan tálalták. Előre is köszönöm.

2014. ápr. 7. 23:53
 1/9 anonim ***** válasza:
83%

Ha minden igaz, akkor egy hajlított huzal, tehát húzással gyártják. A küllő vége kampós, azt akasztják a kerékagyon levő lyukba. Itt lehet is látni:

[link]


A másik oldal menetes. Van egy küllőanya nevű csavar, ennek belül van a menete, ez lóg ki a felniből, és ezt csavarják rá a küllő menetes végére.


Küllőanya plusz a küllő vége:

[link]


Így lóg ki a felniből:


[link]


A küllőre elég sok erő hat. Egy részről feszül, mert a köllőanya tekerésével megfeszíthető a küllő. Tehát az összes küllő maga felé húzza e kerékagyat. Ha a felni meggörbül ("8-as kerül bele"), akkor egys küllők meghúzásával ki lehet egyenesíteni egy bizonyos határon belül. Ez a centrírozás, de ekkor némely küllők sokkal jobban fognak feszülni.


Amúgy a feszülésen kívül az agytól adott pillanatban felfelé levő küllőket húzza a kerékagy (nylván a szöggel számolni kell), a lefelé levőkre meg támaszkodik.

2014. ápr. 8. 01:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 Wadmalac ***** válasza:
100%

Na foglaljuk össze röviden.

Erőhatások:

Húzóerő. Gyakorlatilag csak ez hat rá. A kampós fej-kialakításra hat némi hajlítás ott tőben, de ez működési szempontból lényegtelen.

A kereket a sok küllő központ felé irányuló húzóereje tartja össze.


Küllő gyártása:

Húzott acélszál egyik vége meghajlítva, erre fej zömítve. Túlvégére menetet mángorolnak (ha vágnák, az kezdő törés lehetne, a menetes résznél szakadhatna).

A küllő leggyengébb pontja a hajlított fej, az a rész az alakítás miatt ridegebb és nem tiszta húzott terhelésű, ott szokott törni-szakadni. Ezért használnak nagyobb terheléshez egyenes, sőt, néhol mindkét végén menetes-küllőanyás küllőket.

2014. ápr. 8. 08:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 menta34 válasza:
100%
A nyomott terhelésnek ne higgyünk az agy és a föld közötti küllőknél, mert a szerelt jellege több illesztési hézagot, lazulási lehetőséget enged, mint a felső küllők, tehát szerintem is jogos az a megállapítás, hogy a küllő szárán csak húzásra terheléssel kell számolni - még ha ez elsőre fura is :)
2014. ápr. 8. 09:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:

a küllőkre annyira csak húzóerő hat, hogy el is lehet játszani a dologgal pl.:


[link]

2014. ápr. 8. 10:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

Kis kiegészítés:

Az egyenes küllő szerelés elvileg megengedi, hogy az agy és a felni egymáshoz képest elfoduljanak, tehát pl. ha az agyat fékezzük, a felni nem áll meg rögtön, hanem elcsavarja a küllőket.

[link]


Ezért szokták így fűzni, mert ez megelőzi a fenti problémát, és a feszültség is jobban eloszlik az egyes szálak között.

[link]


Egy érdekesség, küllő nélküli kerékpár.

[link]

Sőt:

[link]

2014. ápr. 8. 11:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 Wadmalac ***** válasza:

"elcsavarja a küllőket"

Akkor is csak húzás van. Az agy csavarodik el a felnihez képest, a küllő más szögbe fordul, de még mindig csak húzva van.

Egyenes fűzést pedig csak első keréken használnak, mert ott nincs csavaró igénybevétel (legalábbis felnin fékező rendszereknél, tárcsához, dobfékhez nem lehet így fűzni).

Hátsónál is szokták néha a lánckerékkel szemközti oldalt radiálba fűzni, de nem jó módszer, iszonyat instabillá teszi a kereket és többszörösére növeli a küllők terhelését.

Én spec elsőn sem tartom jó húzásnak a radiálfűzést, mert nullára csökken a kerék rugalmassága. A keresztezett fűzés ad némi radiális rugalmasságot, radiálba fűzve merev, mint a betonkocka, ha még egy egyenes villa is kerül bele, a fogtömésed kiesik az első gödörnél.

2014. ápr. 8. 13:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:

"Akkor is csak húzás van."

Nem arra írtam válaszul, és nem modtam, hogy nem csak húzás van. :))

Talán a csavarodással rosszul fogalmaztam, de szerintem mindenki értette.

2014. ápr. 8. 13:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 Wadmalac ***** válasza:
Akkor egyet beszélünk. :)
2014. ápr. 8. 14:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a válaszokat ezekből már tudok dolgozni!
2014. ápr. 17. 19:03

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!