Egy fizika áttétellszámításos kérdés?
Szia, a fenti kalkuláció tökéletes.
Azt kell gondolni, hogy a bicaj motorja az első lánckereket hajtja, a kerék pedig a hátsó lánckerékkel van igen szoros kapcsolatban.
A lánckerekek lánccal össze vannak kötve, ez majdnem olyan, mintha fogaskerekek lennének. Ha a két kerék egyforma, akkor forgatáskor egyforma sebességgel forognak.
Ha az egyik keréken kevesebb fog van (kisebb is a kerülete), az "sok" fordulatot tesz meg, míg a nagyobb kerék "keveset". ... Azért, mert ugyanannyi láncszemet csak több fordulattal tud továbbítani, mint a nagy kerék.
Ha az első keréken 10 fog van, a hátsón 20, akkor az első keréken kettőt kell fordítani, hogy 20 fogat továbbítson a láncon, és így a hátsó kerék még csak egyet fordul.
Ezt az arányt (áttétel) nevezzük most (a példa szövege miatt fordítva, mint szokás) 20 a 10-hez, 2 az 1-hez, vagy 2/1, vagy 2-nek. ( Bár ez most épp lassító áttétel.)
Ahogy változtatjuk az áttételt, úgy változik (az első kerék forgási sebességéhez képest) a hátsó kerék forgási sebessége.
Azt is gondoljuk ("elméleti végsebesség" c. könnyítés miatt nem érdekes, hogy a motor fulladozik, vagy szembe fúj a szél), hogy motor maximális fordulatszáma nem változik, bármilyen áttételt teszel rá.
Az áttétel először (A1=) 2.69, ha ezt felére csökkentenénk (A2=1.345), akkor a hátsó lánckerék kétszer olyan gyorsan forogna. Ha A2=2.31-re csökkentkük, akkor A1/A2, tehát 2.69/2.31 –szer olyan gyorsan forog.
Ha az A1-gyel már 150km/h-val megy a bicaj, akkor A1/A2 esetén már 150km/h * A1/A2-vel megy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!