Hogyan lehet a legjobb áttételt elérni a fogaskerekekkel?
köszi ezt elolvasom, de addig is leírom egyszerűen
Van egy X erősségű motorom. Azzal akarom meghajtani egy tengelyt. Hogyan tudom gyorsabban meghajtani? Ha a motor meghajt egy nagy, és a nagy pedig egy kis fogaskereket, ami a tengelyen van, VAGY úgy, hogy a nagy kerék egy kisebbet, az egy mégkisebbet..stb hajt meg?
Azt hiszem, az áttétel fogalmával tisztában vagy, nem erre vonatozik a kérdésed, és a többi válaszoló picit félreértett.
Tehát el akarsz érni egy bizonyos áttételt és arra vagy kíváncsi, egy vagy több fokozatban lenne-e jobb.
Minden áttételnek van mechanikai vesztesége, tehát első közelítésben célszerű a legkevesebb lépésben elérni a kívánt áttételt. Visoznt egy fogaskerék nem lehet tetszőlegesen kicsi (a fogak méretéhez képest), mert akkor már az egymásba kapaszkodó fogak nem képesek állandóan tartani a forgatónyomatékot (a kicsin túl kevés fog lesz, hiszen a nagy és a kicsi keréken azonos méretű fogak kellenek). Ilyenkor van szülség több lépésre.
"VAGY úgy, hogy a nagy kerék egy kisebbet, az egy mégkisebbet..stb hajt meg?"
Nem így. Az első tengelyen a nagy kerék meghajt egy kisebbet, ami a második tengelyen van. A kisebbel egy tengelyre (vagyis a második tengelyre) szerelsz egy nagyobb fogaskereket, az pedig a harmadik tengelyen ismét csak egy kisebbet hajt meg, de nem kisebbet a második tengelyen lévo kisebb keréknél. A lényeg az, hogy ne használj a fogmérethez képest túl kicsi fogaskerekeket.
Már az előttem írók szépen leírták a lényeget, az elméletet, hogy hogy is működik ez. Viszont ha leírnád, hogy mihez is kell neked, vagy legalább a nyomatékligényét a meghajtott dolognak, akkor talán tudnánk optimális megoldást a problémádra. Azt is tudni kéne, hogy ezt a dolgot hol szeretnéd használni. Mondjuk, hogy egy rögzített helyen lesz, vagy esetleg járművet hajtanál vele. És jó lenne a motor adatai is, ugyanis az nagyban befolyásolja az áttételrendszert. Ki kellene tűzni egy célfordulatszámot és azután tervezni. Ha minél nagyobb fordulatszám elérése a cél, akkor én villamos motorban gondolkodnék, abból is az egyenáramú, vegyes gerjesztésű motorral kísérelném meg. Azért ezt választanám, mert a tengelyterhelés növelésével nem (vagy nagyon minimális mértékben) változik a fordulat, így pedig lehet játszani az áttétellel. A fentebb említett dolog, hogy hol használnád, az azért fontos, mert ha járművet akarsz hajtani, akkor lényegesen nehezebb dolgod van, mintha például egy fixen rögzített, mondjuk ventillátort akarsz működtetni (az elektomos energia betáplálása miatt).
Ha ezeket az infókat megadod, akkor segítünk neked összehozni a dolgot...
További szép napot!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!