A cikk alapján mit gondolsz, mikorra fog komoly gazdasági problémát okozni a kőolaj hiány?
Egy szaúdi kormánytisztviselő szerint a királyság olajtartalékát 300 milliárd hordóval túlértékelték, és az ország képtelen lesz elviselhető szinten tartani a globális igény miatt folyamatosan növekvő olajárat.
Az USA rijádi követségéről sürgető táviratokat küldtek Washingtonba, hogy vegyenek komolyan egy rijádi kormánytisztviselőtől származó figyelmeztetést. E szerint a királyság olajtartalékát 40 százalékkal, 300 milliárd hordóval túlbecsülhették, ezért Szaúd-Arábia nem fogja tudni kordában tartani az emelkedő olajárakat.
A 2007-2009 közötti táviratokat a WikiLeaks szivárogtatta ki a Guardian [1]-nek. A hír még feljebb srófolhatja a fokozódó kereslet és a közel-keleti fejlemények miatt már most is 100 dollár fölötti hordónkénti olajárat. Az iparágban ugyanakkor épp Rijádtól várják, hogy az ár stabilizálása érdekében növelje a kitermelést.
Csakhogy a szaúdi állami olajmonopólium, az Aramco korábbi vezető feltárási szakembere és geológusa, Szadad Al-Huszeini 2007-ben azt közölte az amerikai konzullal, hogy az olajár fékentartásához szükséges napi 12,5 millió hordós kitermelést az Aramco soha nem fogja elérni. A szakember szerint tíz éven belül reálisan elérhető a napi 12 millió hordós szint, ám a globális olajtermelés már 2012-re a csúcsra juthat.
Al-Huszeini úgy látja, hogy Rijád ekkor már nem tudja majd kontrollálni az olajárat, mivel az ország energiaipari vezetői túlértékelték a kitermelhető olajtartalék nagyságát, hogy ezzel is gyorsítsák a befektetéseket. A szakember szerint amint felszínre hozták az olajtartalék felét, a termelés szintje visszafordíthatatlanul csökkenni kezd majd.
A követség szerint a szakember megbízható és a véleményét komolyan kell venni, szó sincs róla hogy világvégéről hablatyoló vizionárius lenne. Huszeini információit azóta más energiaipari szakemberek is megerősítették. A gazdaságosan kitermelhető olajkészletek kérdéses nagysága mellett a növekvő szaúdi energiaigény is gátat szabhat a királyság olajexportjának.
A Guardian egyik szakértője szerint elaludtunk a kormánykeréknél, és semmibe vesszük egy, a továbbra is erősen olajfüggő világgazdaságot fenyegető, akár a mostaninál is súlyosabb következményekkel járó válság lehetőségét.
Pont, hogy azért nem lesz probléma, mert folyamatosan nő az ára. Ennek következtében már tapasztalható, hogy az utóbbi években csökkent a fogyasztás, ezzel együtt lehetőség adódik rá, hogy jelenleg még nagyon drága alternatív technológiák is betörjenek a piacra, mivel már megérheti őket megvenni. Így hosszútván az áruk is csökkeni fog, miközben a technológia is fejlődik.
A fokozatos átállás sose volt gond, a hirtelen változásokból születnek a katasztrófák.
A gazdaságnak sose fog komoly problémát okozni a kőolajhiány, mert előbb állnak át másfajta energiahordozóra, minthogy elfogyna a kőolaj. Ugyanis ahogy fogy az olaj úgy nő az ára. Tehát amint olcsóbb lesz az alternatív energia mint a kőolaj vagy földgáz a gazdaság azonnal és gondolkodás nélkül át fog állni.
Az átmeneti állapot lesz sz@r, de az is a lakosságnak, mert most még egy jó 10 évig emelkedni fog minden energiahordozó ára (üzemanyag, áram, fűtés). Aztán előkerülnek azon technológiák, amiket most nem hasznosítunk és a fejlesztéseknek köszönhetően csökkenni fog az áruk (pl. napelemek, szél és vízenergia, atomenergia, neadjisten fúziós energia)
11:28
A hibrid kocsi csak parasztvakítás több okból is:
1., Annyival drágább, mint egy sima benzines, hogy több százezer km. alatt spórolod meg a kezdeti vételártöbbletet az üzemanyagköltségen.
2., A szervízköltsége aránytalanul magas (csak erről ugye mélyen hallgatnak). Egy ladát bárki megszerel otthon (kis műszaki érzékkel) 2 csavarhúzóval és egy fogóval. Ugyan ez egy hibrid Kiánál nehézkes lenne. Letilt a computer és tolhatod a szervízbe 300.000-ért.
3., A környezetkímélő parasztvakítás része az, hogy a világ áramszükségletének nagyrészt ma is szerves forrásból (kőolaj, gáz, szén) állítják elő. Így összességében a hibrid autó nem megoldás erre
4., Arról nagyon csöndbe vannak az autógyártók, hogy a hibrid, ill. főleg a teljesen elektromos autókban időnként le kell ám cserélni az aksit, mert elfárad... És irdatlan drága. A legjobb gyártók is 5 vagy 7 év garanciát adnak az akkumulátorra. És manapság kevesen engedhetik meg maguknak, hogy 5 évente új autót vegyenek a szalonból.
11:57
"Az átmeneti állapot lesz sz@r"
Már szűkebben számítva 4-5 éve, tágabban értelmezve a hetvenes évek második fele óta épp ebben az átmeneti állapotban vagyunk.
utolsó:
Lesz még 500 forint a benzin :(
De amúgy nem annyira meglepő amit írsz. Az 1850-es évek óta van nagymennyiségű kőolaj kitermelés világszerte. 120-150 év intenzív használat után belefér az, hogy az átmeneti időszak 10-20 év legyen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!