Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Létezik-e 4 főtengelyű rázkódá...

X0 kérdése:

Létezik-e 4 főtengelyű rázkódásmentes belsőégésű motor?

Figyelt kérdés

Tökéletesen rázkódásmentes belsőégésű motort úgy lehet készíteni, hogy például az x=0, y=0, z=0 síkra is szimmetrikus. A henger, hajtókar, főtengely-rész eleve szimmetrikus a hengert hosszában kettévágó síkra, legyen ez a z=0 sík. Egy négyzet 4 sarkában legyen 1-1 főtengely, tehát 4 főtengely, függőlegesen. Mindegyik végére tegyünk fogaskereket, hogy egymást hajtsák: így a szomszédosak ellentétes, az átellenesek azonos irányban forognak. 1 henger 2 főtengelyt hajtson meg, 2 hajtókarral. Ekkor a hajtókar csatlakozása nem a dugattyú aljának közepén van, hanem a dugattyú aljának szélén 2 rúd lóg ki, egyik a bal, másik a jobb oldalán, merevítési célból a végeiket össze lehet kötni. Ezen rudak végeihez a hajtókar csuklóval csatlakozik. 2 henger van tehát egymással szemben, egymás tükörképei. Van ilyen motor?

Azért kell függőleges legyen a főtengely, hogy a henger feküdhessen: ha függőleges lenne, az alsóba összegyűlne a motorolaj. Nyilván csak páros számú hengeres motorokat lehet így csinálni, 2-nél több hengeresnél egymás felett helyezkednek el ezek, a főtengelyen 2 körülfordulás / hengerek száma elfordulás van a szintek között: 4 hengeresnél félkör, 6 hengeresnél 3-ad kör, stb. 8 hengeresnél 1 szinten 4 henger lehet kereszt alakban, mintha derékszögű V motor lenne, a 2 szint közti eltérés a főtengelyen most is félkör, vagyis 8-cal osztható számú hengeresnél 4 körülfordulás / hengerek száma. 4 hengeresnél azért nem jó 1 szintesen, kereszt alakban a 4 henger, mert 1 ütem fél fordulat, így 4 ütem 2 fordulat, 1 körülforduláson belüli egyenletes nyomatékra törekszünk, így 2 fordulat / 4 henger = fél fordulat kell a hengerek között a különbség legyen, de itt derékszög van, vagyis egyenletesebb lesz a nyomaték a 1 körülforduláson belül, ha 2 szintes a 4 hengeres, így is van amikor fékezi a főtengelyt a motor, de csak kis erővel, előtte/utána kicsit elfordulva meg már nagy erővel forgatja.

A rázkódás a motor hangjában is jól megfigyelhető: a 4 hengeresnek speciális, rázkódó, egyenletlen hangja van, míg a 6 hengeres simán jár.



szept. 14. 17:55
 1/8 A kérdező kommentje:
Ez tehát 2 U motor lenne, egymás tükörképei, csak az U motoron belül a 2 hengert egyesítettem hogy 1 henger legyen, hogy a kisebb felület miatt kisebb legyen a hőveszteség, meg a súrlódás is kisebb, mint 2 hengeré.
szept. 14. 17:59
 2/8 A kérdező kommentje:
Magyarul nem láttam: [link]
szept. 14. 18:02
 3/8 A kérdező kommentje:
A 2-tévágott henger továbbfejlesztése, hogy igazából nem is kell kettévágni: [link]
szept. 14. 18:05
 4/8 A kérdező kommentje:
4 hengeres sorosnál csak az 1. rendű tömegerők vannak kiegyenlítve, a főtengellyel ellentétes irányban forgó kiegyensúlyozója is van. 6 hengeres sorosnál a 2. rendű tömegerők is ki vannak egyensúlyozva, nem kell külön kiegyensúlyozó, a főtengelyre se, és a főtengellyel ellentétes irányban forgó se. Ha jól tudom, ez azt jelenti, hogy a rázkódást Fourier-transzformációval szinuszos alapfrekvenciára és felharmonikusakra bontjuk, alapfrekvenciájú nincs, 6 hengeres sorosnál dupla frekvenciájú felharmonikus sincs.
szept. 14. 19:56
 5/8 anonim ***** válasza:
Na, végre hatni kezdett az esti gyógyszeradag...
szept. 14. 22:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 A kérdező kommentje:

Közben rájöttem hogy lehet az egész motor is fekvő, ekkor a főtengely vízszintesen van. Mivel ekkor főtengely-részenként 4 hengernél lenne alul is henger, abban összegyűlne a motorolaj, így ekkor 8-cal osztható hengerszámnál is főtengely-részenként csak 2 henger van.

A súrlódása lehet hogy kicsivel nagyobb mint a hagyományosé. A főtengely-része nagyjából 2-szer olyan vastag mint a henger-része, a hagyományos motorok főtengely-részénél is nagyjából 2-szer vastagabb. Mivel ez körben van így, a főtengelyre merőleges, a hengerek felé mutató irányban is nagyobb. Mivel kiegyensúlyozni nem kell, úgy néz ki tömegben nincs nagy különbség a hagyományos motorokhoz képest, és a kiegyensúlyozó súrlódása is kiesik, tehát a súrlódása se lesz jóval nagyobb.

szept. 15. 20:13
 7/8 A kérdező kommentje:
Javítás: + alakú hengerelrendezésnél a 8 hengeresnél a főtengelyen fél fordulat az eltérés a 2 henger-réteg között, több 8 hengeresből rakható össze sokhengeres, ezek között a főtengelyen 2 fordulat / hengerek száma elfordulás van, ugyanúgy mint a henger-rétegenként 2 hengeresnél, tehát 16 hengeresnél 45°, 24 hengeresnél 30°. Tehát 16 hengeresnél van 0°, 180°, 45°, 225°, ha 45°-onként lenne, akkor lenne 0°, 45°, 90°, 135°: a 90°, felesleges, a 180° meg hiányzik ami kell.
szept. 16. 10:17
 8/8 anonim válasza:

Kérdező itt nincsenek tudományos szakemberek csak olyanok mint az 5. válaszoló!


már jelentettem de még nem törölték a mocskot

szept. 16. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!