Létezik-e 4 főtengelyű rázkódásmentes belsőégésű motor?
Tökéletesen rázkódásmentes belsőégésű motort úgy lehet készíteni, hogy például az x=0, y=0, z=0 síkra is szimmetrikus. A henger, hajtókar, főtengely-rész eleve szimmetrikus a hengert hosszában kettévágó síkra, legyen ez a z=0 sík. Egy négyzet 4 sarkában legyen 1-1 főtengely, tehát 4 főtengely, függőlegesen. Mindegyik végére tegyünk fogaskereket, hogy egymást hajtsák: így a szomszédosak ellentétes, az átellenesek azonos irányban forognak. 1 henger 2 főtengelyt hajtson meg, 2 hajtókarral. Ekkor a hajtókar csatlakozása nem a dugattyú aljának közepén van, hanem a dugattyú aljának szélén 2 rúd lóg ki, egyik a bal, másik a jobb oldalán, merevítési célból a végeiket össze lehet kötni. Ezen rudak végeihez a hajtókar csuklóval csatlakozik. 2 henger van tehát egymással szemben, egymás tükörképei. Van ilyen motor?
Azért kell függőleges legyen a főtengely, hogy a henger feküdhessen: ha függőleges lenne, az alsóba összegyűlne a motorolaj. Nyilván csak páros számú hengeres motorokat lehet így csinálni, 2-nél több hengeresnél egymás felett helyezkednek el ezek, a főtengelyen 2 körülfordulás / hengerek száma elfordulás van a szintek között: 4 hengeresnél félkör, 6 hengeresnél 3-ad kör, stb. 8 hengeresnél 1 szinten 4 henger lehet kereszt alakban, mintha derékszögű V motor lenne, a 2 szint közti eltérés a főtengelyen most is félkör, vagyis 8-cal osztható számú hengeresnél 4 körülfordulás / hengerek száma. 4 hengeresnél azért nem jó 1 szintesen, kereszt alakban a 4 henger, mert 1 ütem fél fordulat, így 4 ütem 2 fordulat, 1 körülforduláson belüli egyenletes nyomatékra törekszünk, így 2 fordulat / 4 henger = fél fordulat kell a hengerek között a különbség legyen, de itt derékszög van, vagyis egyenletesebb lesz a nyomaték a 1 körülforduláson belül, ha 2 szintes a 4 hengeres, így is van amikor fékezi a főtengelyt a motor, de csak kis erővel, előtte/utána kicsit elfordulva meg már nagy erővel forgatja.
A rázkódás a motor hangjában is jól megfigyelhető: a 4 hengeresnek speciális, rázkódó, egyenletlen hangja van, míg a 6 hengeres simán jár.
Közben rájöttem hogy lehet az egész motor is fekvő, ekkor a főtengely vízszintesen van. Mivel ekkor főtengely-részenként 4 hengernél lenne alul is henger, abban összegyűlne a motorolaj, így ekkor 8-cal osztható hengerszámnál is főtengely-részenként csak 2 henger van.
A súrlódása lehet hogy kicsivel nagyobb mint a hagyományosé. A főtengely-része nagyjából 2-szer olyan vastag mint a henger-része, a hagyományos motorok főtengely-részénél is nagyjából 2-szer vastagabb. Mivel ez körben van így, a főtengelyre merőleges, a hengerek felé mutató irányban is nagyobb. Mivel kiegyensúlyozni nem kell, úgy néz ki tömegben nincs nagy különbség a hagyományos motorokhoz képest, és a kiegyensúlyozó súrlódása is kiesik, tehát a súrlódása se lesz jóval nagyobb.
Kérdező itt nincsenek tudományos szakemberek csak olyanok mint az 5. válaszoló!
már jelentettem de még nem törölték a mocskot
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!