Azt tudjuk, hogy miért van szükség a differenciálműre és hogyan működik. A vasúti vagonok alatt merevtengely van, aminek a végein fixen rögzített kerekek vannak. Itt miért nem kell difi, hiszen sokszor igen csak szűken fordul egy vasúti kocsi?
Figyelt kérdés
#differenciálmű #vasúti tengely
2023. dec. 27. 14:12
1/6 anonim válasza:
A vonatkerekeknél a sin is és a kerék is lejtősen van megmunkálva igy hát nincs szükség diffiműre.
2/6 anonim válasza:
Egyaltalan nem fordul szuken a vasuti kocsi, a palyaiveket ugy alakitjak ki hogy a merev tengellyel se csusszon meg (nagyon) a kerek.
3/6 anonim válasza:
Szűken fordulnának? Előírás szerint egy átlagos 120km/h-ra tervezett sínen a kanyarív rádiusza nem lehet 1400 méternél kisebb. Azaz ha a kanyarívet felhasználva rajzolnánk egy kört, akkor annak sugara 1400 méter lenne. Kis általános iskolás matekkal kiszámolható, hogy a körvonal hossza 8796 méter, majdnem 9 kilométer lenne. 9 kilométer hosszú pálya kellene ahhoz, hogy megtegyen egy kört. Az azért szerintem minden, csak nem szűk.
4/6 anonim válasza:
Mindig van valamennyi csúszás, de a kialakítás és a nagy ívsugár miatt tolerálható mértékű. Azért szűkebb ívekben (ami vasúti mércével 200-300 méter körüli sugarat jelent) elég gyakran sivítanak a kerekek.
5/6 anonim válasza:
A vasúti kerék profilja adja a megoldást. Ma Európában általában az S1002 profilt használjuk (van néhány kivétel a nosztalgia gőzösöknél, de ez lényegtelen), amit egy ötödrendű polinom ír le. Tehát a keréknek nem egy fix átmérője van, hanem attól függően hogy a sínen tengelyirányban elmozdul, más és más átmérőkön tud gördülni. A lényeg az, hogy kanyarban a merev tengely miatt ahogy az egyik kerék a kisebb átmérő felé csúszik, ugyanakkor a másik kerék pedig a nagyobb felé tolódik, így a két kerék magától beáll abba a pozícióba ami a kanyar íve szerint szükséges ahhoz, hogy ne csússzon, hanem gördüljön a kerékpár (igen, ezt is kerékpárnak hívjuk, mert ugye nem önálló kerekei vannak a vasúti járműveknek, hanem párban vannak).
6/6 Dorian Gray válasza:
Ami meg az autókat illeti itt egy nagyon szemléletes videó, 3:40-nél kezdődik a szemléltetés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!