Mi történik, ha hangsebességnél kisebb sebességre tervezett repülőgép zuhanórepülésben átlépi a hangsebességet?
Bizonyos részei körüli áramlás vagy akár a teljes repülő is túl tudja lépni a hangsebességet, és ehhez még csak "zuhannia" sem kell teljes teljesítmény mellett. Ha a gépnek növekszik a sebessége, akkor a szárny felső (jobban ívelt) részén az áramlási sebesség is egyre jobban nő, ettől lesz felhajtóerő a szárnyakon. Ahogy a gép közelít a hangsebességhez, a szárnyak felső részén előállhat olyan áramlási sebesség, ami átlépi a hangsebességet. Ennek katasztrofális következménye szokott lenni az olyan gépeknél, amiknek a szárnyprofilját hangsebesség alatti repülésre terveztek; az áramlás leválik a szárnyról, megszűnik a felhajtóerő, a gép zuhanni kezd ami tovább növeli a sebességet és ez általában a földig tart (ebből a helyzetből igen nehéz kiszedni a gépet, főleg ha bepánikolnak a pilóták).
Ezt a jelenséget nagy sebességű átesésnek nevezik. Könnyen kialakulhat például zivatarokba berepülve, mert az egyenletes (valamivel hangsebesség alatti) sebességgel haladó gép a hideg és meleg levegőrétegek között átrepülve hirtelen hangsebesség fölé kerülhet (a levegő hőmérséklete jelentősen befolyásolja a hangsebességet).
1. Egy kisebb sebességre tervezett kis méretű repülőgép képtelen megközelíteni a hangsebességet akkor is, ha teljes meghajtással függőlegesen zuhanni kezd.
2. A nagy légibuszok viszont szétrepednek, ha túl nagy sebességre kényszerítik őket zuhanórepüléssel - tehát a hangsebesség átlépését megelőzi a megsemmisülésük.
Ezek a gépek alapból úgy vannak tervezve, hogy az irányítás legsúlyosabb meghibásodásánál is csak siklórepülésben haladhatnak. Így csak arra jut a helyzeti energiájuk csökkenéséből, hogy elérjék a transzszonikus tartományt, ahol ugyanis meredeken növekedni kezd a légellenállás.
"nyilván arra gondoltam"
Nem vagyunk gondolatolvasók!
"És a repülés közbenire"
Pont ez az, hogy ott is többféle sebességről beszélhetünk.
Hangsebesség felett azok a kormányszervek amik a klasszik utasszállító gépeken vannak nem tudnak működni. Vagyis irányíthatatlanok lesznek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!