Hol tartanak most az USAF/USN fejlesztések?
Annyi biztos, hogy az F35 zsákutca lett. Az F16 egy olcsó és teljesen korrekt többfunkciós könnyű vadászgép volt. Az utód F35 az egy qrvadrága, stealth vadászgép lett aminek több lett a hátránya, mint az előnye. A belső fegyverkamrákban korlátozott mennyíségű fegyver rakható, kintre asszem nem is nagyon lehet rakni ( bár értelme sem sok lenne ) és a legnagyobb gond: nincs rá igény. Nincs ki ellen bevetni. Jó eséllyel az F22-esek is úgy mennek majd a Davis Monthan AFBre, hogy éles harcot nem nagyon fognak látni.
Amikor ezek fejlesztésébe belefogtak akkor még másképp képzelték el a jövőt, most meg ilyen afgán és szíriai csetepatékban mit csinálsz egy 80 milliós lopakodó vadászgéppel? :D
Ahogy lettek egyre drágább és komolyabbak a repülőgépek, úgy nőtt az áruk és ma már elképzelhetetlen egy olyan tömeges légiharchelyzet, mint Vietnám felett a tömeggyártású olcsó Mig-ekkel szemben, a kínait leszámítva nincs is olyan "ellenséges" légierő aminek komolyabb darabszámú állománya lenne.
Valszeg az USAF is pont ezért rendelt megint F15-ösöket, mert ezekhez a csúcstechnikájú gépekhez képest olcsón gyártható ( legalábbis nem drágább, mint az F35 ) és cserébe egy nagyon jól bevált technika.
A tengerészgyalogságnál lehet jövője az F35-nek, szerintem a haditengerésznél nincs sok. Ott Vietnám óta alap követelmény volt a 2 hajtómű,anyahajós üzemnél kb 0 ellőnyük van ezeknek a gépeknek cserébe jóval drágább, mitn a Super Hornet...
Nagy valószínűséggel ebbe az irányba nem fejlesztenek egy darabig, mert eddig akármekkora technológiai fölényt is biztosított a B2/F22/F35 trió gyakorlati haszna még nem volt a magas áruknak.
Van most is fejlesztés gen6 gépre, de nem publikus. Így legalább nem látszik, ha marhára nem halad. :)
Valahol érthető, mert az új elvárás már az, hogy képesek legyenek a gépek pilótás és drón üzemmódra is.
Érdemes megnézegetni a "loyal wingman" projektet, szerintem az mutat a legtöbbet a jövőből.
Ha az autonóm, pilótás géppel kötelékben támadásra képes drónok beválnak, nem is nagyon lesz értelme pilótás gen6 gépeknek.
Egy gen5 gép felvezeti a bandát, majd előreküldi őket, mint a medvevadász a kutyákat, aztán csak felügyeli az operációt.
Ami talán előrébb jár, az a Blackbird utódja. Állítólag azzal már folynak proto repüléstesztek.
Bár bizonyára ott is a pilóta nélküli gépeké a jövő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!