Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » A rakétatechnikában miért nem...

A rakétatechnikában miért nem alkamaznak kétkomponensű bombákat hajtóanyagként?

Figyelt kérdés
Például ammónium nitrát+nitrometán, vagy valamilyen nitrocellulóz vegyület. Így sokkal kevesebb üzemanyag felhasználásával sokkal több gáz szabadul fel, mint a HTPB üzemanyagnál. Ráadásul ezt egy hibrid rakétahajtóműben meg is lehetne oldani.

2021. jan. 10. 17:22
 1/10 anonim ***** válasza:
100%
lehet, hogy pont azért mert bomba. Ha nem stabil a hajtóanyag, akkor elég veszélyes a mutatvány.
2021. jan. 10. 17:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
100%

"ammónium-nitrát [...] Mint rakéta-hajtóanyag, az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) a GPAM (Környezetbarát hajtóanyag keverék küldetés) keretében a korábban elterjedten használt hidrazin helyettesítésére a hidroxil-ammónium-nitrát (HAN, (CAS 13465-08-2) használatát teszteli. A vizes oldattal gyorsabb feltöltés és 50%-al nagyobb teljesítmény érhető el"

[link]


"...minél kisebb molekulatömegű oxidáló- illetve redukálószerek használatára kell törekedni, amennyiben egy magas fajlagos impulzusú üzemanyag előállítása a cél. Oxidálószerként így leginkább az ammónium-nitrát, ammónium-perklorát az előnyösek, tüzelőanyagként pedig a könnyebb fémporok, mint például a berillium vagy a magas hidrogéntartalmú szerves vegyületek kerülnek előtérbe..."

[link]

2021. jan. 10. 17:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 TappancsMancs ***** válasza:
100%
Meg hát egy bomba az egyszer robban és max feldobja a rakétát, nem ad folyamatos meghajtást. A rakéta hajtómű megfelelőbb rá.
2021. jan. 10. 18:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
100%
Valószínűleg azért nem terjedt még el, mert más technikai megoldások kellenek hozzá, pl. biztonság, szabályozhatóság, alkatrészek újratervezése, új anyagok, stb. A jelenlegi hajtóanyagok legalább már valamennyire üzembiztosak, szóval időbe telik az átállás.
2021. jan. 10. 18:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
Voltam a légvédelemnél, két komponensű volt a hajtóanyag a rakétákhoz, szóval használnak ilyet.
2021. jan. 11. 06:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 Wadmalac ***** válasza:

A robbanás és égés rokon, de eltérő dolog.


A rakéta üzemeléséhez viszonylag hosszú távon magas gáznyomást adó égés kell, lehetőleg ÁLLANDÓ nyomáson égve.

Nem pedig sokkhullám formájában terjedő csúcsnyomás, amit a robbanás produkál.


Ugyanúgy nem jó rakétahajtásra, mint ahogy nem jó akkutöltésre a villám.


Persze nagyon precíz adagolással, nem nagy rakétahajtóművekhez és viszonylag kis tárolt üzemanyag-mennyiséggel azért meg lehet oldani a robbanásmentes égést, van ilyen alkalmazás, például a SpaceX Cerw Dragon kapszuláján a SuperDraco hajtóművek ezt használják, ha a kapszulát balhé esetén le kell katapultálni a rakétáról.



A gyújtást nem is igényelő, csupán önreakcióval "beinduló" kétkomponenses rakétaüzemanyag így ma is létező dolog, de éppen, mivel nagy mennyiségben egyszerre bekeveredve azonnal önmagától inicializálódó robbanószerré válik, egyre inkább kiszorul az alkalmazásból, illetve csak kis mennyiségű tárolásos hajtóműveknél használják.


A rakéták működéséhez szükséges nagyon intenzív égés miatt régen szinte csak ez létezett folyékony üzemanyagként.

A Me-162, 163 második világháborús rakéta-repülőgép, meg a többi Walter HWK rakétahajtóműves egyéb eszköz is ilyet használt. Volt is robbanásos baleset nagyon sok.

Olvass utána a C-stoff és a T-stoff néven futott két összetevőnek.


Tényleg nem baráti anyagok ezek, egy ma szokásos folyékony oxigén és hidrogén, petróleum vagy metán üzemnél sokkal kisebb a robbanásveszély, éppen ,mert túl korai elegyedés sem jelent azonnal begyulladást, ahhoz gyújtóforrás is kell.


Ha meg a 2K üzemanyag valahol hiba miatt összefolyik, akkor gyújtóforrás nélkül is jön a csinnbumm.


https://www.youtube.com/watch?v=xe4ee56aHSg

2021. jan. 11. 10:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 A kérdező kommentje:
És például ammónium nitrát, és valamilyen szénben és hidrogénben gazdag vegyület? Az elrendezés úgy lenne mint egy hibrid rakéta hajtómű, csak felül a befecskendező mellett lenne a gyújtószerkezet, és dinamithoz hasonlóan rengeteg gáz fejlődne. Ebben az esetben az üzemanyagot fröcskölnénk rá a szilárd oxidálóanyagra.
2021. jan. 11. 14:13
 8/10 Wadmalac ***** válasza:
#7: És ennek mi is lenne az előnye?
2021. jan. 11. 14:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:

Nem tudom, valószínűleg a veszélyességét nem írják felül egyéb előnyös tulajdonságai. De a NASA-nál is dolgoznak csomóan magyarok, levelezhetsz is velük, majd ők tudják a tutit.

Egy nagyon előnyös folyékony egykomponensű hajtóanyagot még most is tesztelnek pl.: [link]

2021. okt. 17. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
A kémiai meghajtás verziói nagyjából szerintem kifutottak, A SpaceX ugyan nagyot szakított a hatalmas kamranyomású, kettős turbóelőégetős METALOX Raptorral, de nagyjából itt a határ. Előbb-utóbb gátat fog szabni a fejlesztéseknek az anyagtechnika is (pl. az atomos hidrogénnel üzemeltetett hajtómű, ha létre is jöhet valaha...), illetve egyéb, hasznosabb megoldások, amelyek előremutatóbbak, pl. a vízszintes, egy- vagy kétlépcsős pályára lépés, amihez több helyen folytatnak jelenleg is egymástól független kutatásokat és kísérleteket. Orbitálistól kijjebb pedig ott lesznek már pl. az aszteroidákon is újratankolható gőzrakéták, az elektromos és bimodális nukleáris-elektromos hajtóművek, talán még a VASIMR is, ha minden jól megy, de onnantól a fejlesztés határtalan, mert már nem kell a Föld gravitációját legyőzni. Elon Musk mindenesetre tudja, mit csinál.
2021. okt. 17. 20:18
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!