Hogyan hozzák létre a nagy nyomást egy tartályban folyadék és gáz esetén?
Elég nehéz egy tárolót 100%-osan megtölteni folyadékkal.
Ezért általában a nyomást a folyadék felett lévő gáz biztosítja.
Egyetlen lényeges különbség van folyadék esetén.
Az, hogy a nyomásod nem egyenletes a tárolóban, a folyadékfelszínnél lévő nyomáshoz az edény fenekén hozzáadódik a hidrosztatikai nyomás.
Szóval ha pl. van egy víztartályod 8 barra méretezve, amiben 10 m magasan áll a lé, a maximális nyomást a fenéken kell érteni, a felszínen a folyadék feletti gáznyomás csak 7 bar lehet, a fenéken plusz 1 bart ad a hidrosztatikai nyomás.
#3: Nem írtam, hogy lehetetlen.
De ahol van is ilyen, ott is egy gázos puffertartállyal tartják fenn a nyomást. Lásd belsőégésű motorok hűtőrendszere.
Persze ha csak gázpuffered van, az csak bizonyos határok közt tud nyomást tartani.
Hidraulikák mondjuk más téma, bár abban is van gázpufferes verzió, ott a gázpuffer oylan "simító kondi" jelleggel.
Ott általában folyamatosan dolgozó szivattyú és nyomásszabályzott túlfolyó oldja meg együtt a stabil nyomást.
"A laikusok ilyenkor felhördülnek, hogy micsoda energiapazarlás állandóan járatni egy szivattyút, de ez az iparban bevett szokás, ott más a relevancia."
Az ipari pneumatika-rendszereknél is általában többe kerül mindig újratölteni a rendszert leállások után, mint folyamatosan járatni a kompresszort.
A nagy tengerjáró konténerhajók is általában alapjáraton "parkolnak" a kikötőkben.
Pénzkidobásnak tűnik, de valójában annyi időt és egyéb költséget spórol meg, hogy megéri.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!