Egytengelyes utánfutó mérése?
Csak a futó áll a mérlegen, de fel van akasztva a vontató járműre.
Ha teljesen előre pakolok, akkor egyértelmű, hogy a súly egy részét - a vonóhorgon keresztül - az autó viseli, tehát kevesebbet mér a mérleg, mint az utánfutó+rakomány tömege.
Viszont ha teljesen hátra pakolok, akkor mi van? A mérleghinta-elven a kocsi hátulját felfelé húzza a futó vonófeje, a kocsi fara megemelkedik kissé. Akkor most többet mér a mérleg, mint az utánfutó+rakomány? De lehetséges lenne ez, hogy többet mérjen? Hiszen ha leakasztanám, a futó a farára ülne, és kész, ugyanúgy egyensúlyi helyzet állna elő. Vagy a maximális mérés ugyanannyi a központosan pakolt és a teljesen hátra pakolt futó esetén, csak az előre pakolt nem ugyanaz?
"De lehetséges lenne ez, hogy többet mérjen?"
Simán.
"Ez tuképpen az emelő elve."
Így van, a kétkarúé. Mármint amikor hátrébb van a súlypont a keréknél.
Ebben az esetben a vontató csápja emeli a vontatójármű farát, amennyi erőt ott az emelésbe tesz, az a mért súlyhoz adódik.
Ha a vonatójármű is a mérlegen állna, akkor lényegtelen lenne. De nem áll ott az aktuális példában.
Amíg a vontatmány és a vontató közt bárminemű függőleges erőhatás van, a mérési eredményed csalni fog.
Csak olyan tökéletes kiegyensúlyozással lesz pontos a mérés, aminél a vontató csápját az ujjad hegyével szintben tudnád tartani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!