Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért használnak réztekercset...

Csicsikusz kérdése:

Miért használnak réztekercset az elektromos motorokban/eszközökben? Nem lehetne egyszerüen egy rézhengert belerakni és kész?

Figyelt kérdés
Ja meg mi értelme a vasmagot is százezer lemezdarabból összepréselni? Igyis ugyis egybevan az egész... és miért nem tesznek mágnest semmilyen komolyabb elektromos készülékbe? -hogy Legalább sokoldalúan, generátorként is lehetne használni
2020. máj. 27. 21:54
1 2
 1/17 anonim ***** válasza:
100%

Tanulmanyozd a transzformator felepiteset, mukodeset, es megerted, miert nem rezhengert tesznek bele vezetektekercs helyett.

A vasmag felepitese mar picivel kemenyebb dio, de az sem olyan nagyon bonyolult azert.

2020. máj. 27. 22:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/17 anonim ***** válasza:
100%

1) Ha egy rézhengert tennének be egy villanymotorba az csak egy menet, és több száz, vagy néhány ezer menetre van szükség.

2) A lemezelt vasmag az örvényáramok okozta veszteséget csökkenti.

3)/A A mágnesek hajlamosak az öregedésre.

39/B Elektromágnessel erősebb mágneses erőteret lehet létrehozni.

A neodímium mágnesek igen drágák.

2020. máj. 27. 23:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/17 EagleHUN ***** válasza:
100%

Ahogy #2 mondja.


1) pontjához tenném ezt hozzá:

[link]


Mert az induktivitás számításában erősen benne van a menetszám!

Azaz 1 menetes tekercs és 1000 menetes közt még a táplálástól függetlenül is hatalmas különbség lenne, függetlenül attól hogy az egy menetet ugyanakkorára csinálod mint az 1000-es lenne.


De ha belevesszük az impedanciát is akkor még nagyobb a különbség.

A váltakozó áram számára az egy menet nem képvisel ellenállást míg a sok menet elég nagyot képvisel. Következésképp teljesen másképpen fog viselkedni az áramkör és a működése vagy működés-képtelensége múlik rajta.

2020. máj. 28. 01:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/17 Wadmalac ***** válasza:
68%

Minden válasz jó, én csak esetleg szükségtelenül, de egyszerűbbre veszem a magyarázatot.


Áramjárta vezető mellett az iránytű beáll észak-déli irányba, mármint abba az észek-délibe, amit a vezetékben folyó áram mágneses tere produkál.

Tulajdonképpen ez az alapja a villanymotor működésének.

Hogyan tudod növelni ezt a hatást?

Úgy, ha ugyanazt a vezetőt többsör viszed el a mágneses iránytű közelében.

De nem akárhogy.

Ha oda-vissza hozod a kábelt, a két eltérő áram- és ezzel mágneses térerő irány kioltja egymást.

Úgy kell újra és újra elvinni ott a drótot, hogy mindig ugyanazzal az áramiránnyal folyjon ott az áram.

És hogy lehet ezt megoldani?

Úgy, hogy a drótot tekercsbe tekered.


Minél több menet megy el ott, annál erősebb a hatás.


Lemezelt vasmag:

A tekercs mágneses teret indukál, mint fent látszik.

A változó mágneses tér meg áramot indukál a vezetőben.


Az elektromágnesekbe, meg persze az erre alapuló villanymotorokba, transzformátorokba kell egy vasmag, mert az magába tudja sűríteni a mágneses erővonalakat, ezzel a mágneses hatás, az egész rendszer működése jócskán javítható.

De a vas egyben elektromos vezető is, ezért az elektromos tekercs változó mágneses mezeje abban is áramot indukál.

Ami energia meg így oda kerül, az hiányozni fog az elektromágnes, trafó, motor működési hatásfokából, plusz a vasmagot az ellenállása miatt erősen melegíti.

Ezt el kell kerülni.

Hogyan? Úgy, hogy elvágjuk az áram folyásának útját.

Például azzal, hogy a vasmagot lemezekből építjük fel, köztük vagy vékony lakkréteggel, vagy, ha nem nagy az örvényáram, elég a lemezek felületi oxidrétege is, hogy eléggé fékezze azt.

Vagy azzal, hogy a vasmagot vasporból kötőanyaggal préseljük formára.

Ez kicsit rontja a vasmag alapvető erővonal-sűrítő szerepét is, de közel sem annyira, mint amennyit rontana az örvényáram.


Ha túl szájbarágós volt, sorry, nem tudom, mennyi tudáshiányt milyen szinten kellett pótolni.

2020. máj. 28. 09:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/17 anonim ***** válasza:
Ez azt jelenti, hogy a feltekercselt drót rohadtul megbízható szigetelő réteggel van bevonva, vagy belefér egy-egy kisebb zárlat?
2020. máj. 28. 17:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/17 anonim ***** válasza:
100%
Persze hogy lehet zarlat, ettol szoktak tonkremenni.
2020. máj. 28. 18:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/17 Wadmalac ***** válasza:
100%

"vagy belefér egy-egy kisebb zárlat?"

Hát ha ezer menetből egy áthúz, az csupán 0,1%-os romlás.

Csak az ilyen hiba a hőhatás miatt terjedni szokott.

És előbb-utóbb konyec.


Amúgy annyira nem kell durva szigetelés.

A tekercs feszültsége megoszlik a teljes huzalhosszon, szóval mondjuk egy ezer menetes tekercs tíz kilovolton egy-egy menetszál közt csak tizen-huszon-valahány volt feszültséget jelent.

2020. máj. 29. 07:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/17 anonim ***** válasza:
100%
Én durva szigetelésen azt értettem, hogy az a lakk, vagy milyen bevonat jó erős kell legyen, hiszen a drótot ide-oda hajlítgatják, hogy hogy nem pattog le. Persze értettem és köszönöm az előző választ.
2020. jún. 1. 09:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/17 anonim ***** válasza:
100%
Annyira sokatnem hajlítgatják azt, már legalábbis a tekercselési technológiát tekintve, egyszer gyártják, és orsóra spulnizzák, aztán meg tekerik a csévetestre - de amúgy régen a zománchuzal alkalmasságát valóban úgy vizsgálta a szakember, hogy két kezébe fogva a rövid darabot 5-6 tekerő mozdulatot végzett, majd megnézte, hogy lepattogott-e a zománc.
2020. jún. 1. 10:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/17 EagleHUN ***** válasza:

A kérdés második része már jól meg lett válaszolva, de az első még nem.


"Miért használnak réztekercset az elektromos motorokban/eszközökben?"


Nem csak rezet alumíniumot is használnak. (Sajnos)

Sajnos mert így sokkal rosszabb hatásfokú "gagyi" villamos gépek is születnek.


Illetve speciális esetekben előfordult már ezüsttel való tekercselés is, ami meg sokkal jobb mint a réz.

2020. jún. 1. 11:18
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!