A DJ-k konkrétan mit csinálnak élő fellépéskor?
Pl Boris Brejcha, Paul Kalkbrenner, Armin von Buuren stb stb stb.
Koncert, őrjöng a tömeg, az előadó pedig áll a pult mögött és látszólag véletlenszerűen meg meg érinti a potmétereket, néha-néha tekerint is egyet rajtuk, de sokszor a mozdulat és a hangzás között nem érzek összefüggést.
A kérdés az, hogy egy ilyen DJ techno zene esetén végülis ez csak egy playback végig, vagy azért van némi "élő" mivolta is?
Ezt én se értettem soha.
Ugrálnak ott mint a bakkecske, közben meg simán megy a zene kazettárólaztan kész. :D
https://www.youtube.com/watch?v=jN8DfKP2-CE
Velem ez a videó értette meg, hogy mit is csinálnak. Tulajdonképpen más számokat vág egybe, kicseréli egynek a refrénjét pl, vagy egy számra más éneket tesz ami odaillik, más dobot tesz rá stb. A gyorsaságával is tud játszani, így nem feltétlen kell ugyanolyan BPM-el rendelkező számokat összeválogatni. Tud rá effekteket tenni, delay, reverb stb. Ha az egyik számban túl sok a basszus eq-val tud belőle vágni, ugyanez igaz a többi frekvenciára is.
https://www.youtube.com/watch?v=PF-K1DnwQ-4
Igazából a Dj műsört 100%-osan otthon is össze lehetne szerkeszteni, de így, hogy élőben manuálisan teszi ezeket a dolgokat kap egy kis improvizatív jelleget a dolog. Persze vannak olyan DJ-k is (gondolom, mivel kb csak ezt a csávót ismerem) akik max pár loopot állítanak össze. De szerintem egy ilyen páwáktól hemzsegő diszkókba ennél igényesebb zene nem is kell, ami szól a háttérbe és atomkészen táncolnak rá.
Ez pl tökéletesen megmutatja a mai nagy dj-k többségét. Felesleges eq-zás és filterelés mert attól tűnik hozzáértőnek, vagy mert már kínjában azt se tudja mit csináljon ezért pótcselekvés gyanánt kicsit tekerget a basszuson. Ha általában fb-n látsz egy gyereket aki DJ pult előtt feszít a profilképén, a borítóképe egy pult vagy valami hasonló és a névjegyében ott van, leírva amit már előnézetben is látsz a profilján, hogy "DJ, PRODUCER, SONGWRITER, MULTI INSTRUMENTALIST" na akkor nem kell túl komolyra gondolni kb ugyanezt csinálja:
"mozdulat és a hangzás között nem érzek összefüggést."
ez azért van egyébként mert akkor azt a tracket próbálja a már lejátszásban lévő trackhez igazítani amit később bele akar mixelni a már meglévőbe, vagy egy észrevehetetlen átmenetet létrehozni a 2 szám között.
Igazából ennyi az élő mivolta. Ha otthon csinálná meg és felvenné pendrivera, majd bedugná élőben ugyanúgy szólna az egész.
itt az első 2 percben már láthatod a mozdulatokat és leszűrheted mi történik egy-egy tekergetés hatására.. https://www.youtube.com/watch?v=Hkgik4edDpY
bár nem techno de a lényege ugyan az... tény hogy laptopról játszák, mert 1-1 kis hang felépítése is rengeteg időt vesz igénybe, ahhoz, hogy utána abból egy hallgatható valami legyen pedig...
Azért akad még, aki bakelitről játszik és live acteket is lehet még hallani. Nem a kérdésben említett előadóktól persze.
Pet Duoékat, Varelát én bakeliten láttam játszani, illetve Gayle Santól live actet volt szerencsém végighallgatni.
Technoból a mainstream nem igazán jó.
Nagyon nagyvonalakban a DJ feladata:
Biztosítani a folyamatos zenét egy adott bulin, eseményen, mindezt úgy, hogy közben szórakoztatja a közönséget. A folyamatos zene alatt értem azt, laikusként nem hallasz megállást, szünetet a zenék között. Nincs csend két zene között, hanem át van keverve úgy, hogy a laikus szinte meg sem tudja mondani, hogy hol kezdődött a másik zene, vagy hogy esetleg több zene szól egyszerre.
Vannak olyan DJ-k akik nagyon jól csinálják ezt. Technikásak. Egyszerre kezelnek 2 nél több csatornát. Tehát egyszerre 3 zene szól, vagy akár 4 is, vagy csak egy vokál + két zene egymáson. Mégis szinte egynek hallod. És folyamatosan teszik a zenéket egymás után. Na ezekből van nagyon kevés. Hogy párat említsek: Laidback Luke, Roger Sanchez...
Ilyen szinteken mozdulataik 98%-ának jelentősége van. Ez nagyon nagy koncentrációt és ritmusérzéket igényel.
Ezek javarészt improvizálva vannak, tehát nincs előre kitalálva. Laidback Luke pl úgy zenél, hogy nézi a közönséget, és annak megfelelően teszi a zenéket, hogy mire hogyan reagálnak. Ezt nagyon nehéz elsajátítani. Több év... És sose lehet elég jól csinálni :)
Aztán vannak a kamu DJ-k akik úgy néznek ki mintha csinálnának valamit. De valójában többet ugrálnak mint zenélnek. Ők szakmai (DJ) szempontból, bátran kijelentem neked hogy 2 óra alatt meg tudnálak tanítani arra, amit csinálnak. Megvárják az aktuális zene utolsó fél percét, majd elindítják a következő zenét jó időben és ennyi. Az egyik zene levezető része együtt szól a következőnek a bevezető részével. (intro + outro) Mert azt nem lehet elrontani. És mindenki megőrül hogy atyaééég micsoda zenééék. Közbe nem jó DJ, csak olyan zenéket válogat amit mindenki ismer, és semmi kockázatot nem vállal. A mögöttes DJ tartalom az 0. Ezek inkább producerek, akik megtanultak alapszinten keverni ahhoz, hogy élőben fel tudjanak lépni. Ilyen a fesztiválon szereplők nagy része. Gondolj egy nagy névre, na ő jó eséllyel ebbe az utóbbi kategóriába tartozik. Élő mixeik nagyrésze előre ki van találva. Nagyon sok előre van keverve. Otthon előre rátesznek egy plusz vokált egykis r&b átvezetést, satöbbi. És a bulin meg csak lejátszák.
Nem érdekli őket a közönség, csak pakolják egymás után azt, amit megálmodtak, meg elnyomják ugyan azt a szettet, mint múlt héten 2 várossal arrébb.
És a fontos amit az elején írtam: "Szórakoztatja a közönséget" Valaki ezt úgy el tudja érni, hogy beáll és zenél. Valakinek ehhez tortát kell dobálni, meg EEEE-OOOO-zni kell, ki kell ugrani a közönségbe mint egy rocksztár, meg idiótaságokat kell csinálni, hogy történjen valami érdekes is és ne legyen az egész szettje dögunalom.
Tehát DJ és DJ között van különbség.:)
Üdv, egy DJ.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!