Az hogyan éri meg néhány előadónak, hogy ide jönnek Magyarországra ilyen Dürer Kert, meg hasonló helyekre és 3000/4000 forintért adják a jegyeket?
Néha vannak olyan előadók, együttesek is akik ugyan európában valóban nem annyira híresek, meg kezdők, meg fiatalok, nem feltétlenül jók élőben, meg minden... Tehát valóban vannak olyan tényezők melyek miatt logikus lehet, hogy filléres műsort adnak, de ugyanakkor az interneten, youtubeon több száz milliós nézettségeik vannak coverekkel, de akár saját számaikkal is.
Most itt konkrétan az Against The current nevű együttesre gondolok.
LOL videojátékos E-sport eseményhez készített "himnuszuk" közel 100 milliós nézettséggel rendelkezik [link]
(Van belőle egy rövidített verzió, meg egy remix is, azokkal együtt 150+ millió a megtekíntés, meg még egy BTS, "hogyan készült" videó is, azt is több millióan látták)
De van egy csomó EP-n vagy LP-n kiadott sikeres számuk is.
Covereiket, kb. 16-18 videó, összesen kb. 2 milliárdan látták.
Eladásokat tekíntve is viszonylag sikeresek lehetnek, a billboard 200 listájára több kategóriában is felkerültek, valahol #2.-ok lettek.
Spotifyon meg van a havi kb. 1 millió hallgató...
De igazából mindegy is, nem reklámozni akarom Őket, bár nincs velük bajom, nem vagyok rajongó.
Sőt...
Csak talán Ők a legjobb példa a kérdésemhez...
Van több hasonló együttes, melyek hasonló jegyárakkal lépnek fel itthon.
Lehet, hogy nem is zene kategóriába kellett volna írnom a kérdést, nem tudom, mert inkább gazdasági, rendezvényszervezési szempontból érdekel a dolog.
Szeretek ezeknek a dolgoknak utána járni, tudom példul, hogy a tényleges világsztárok általában 20% körüli részesedést kapnak egy koncertből.
Tudom, hogy a spotify körülbelül 1.1 forintot fizet a kiadónak minden prémum felhasználóáltal lejátszott szám után.
Tudom, hogy egy ezer spotify halgatottság felel meg egy db album eladásnak prémium felhasználók esetén, ingyenesek esetén pedig 5000... Stb.
De nem tudom, hogy egy amerikai formációnak hogyan érheti meg ilyen kis férőhellyel rendelkező helyeken mint a Dürer Kert 3000/4000 forintos jegyárral fellépni!
Ugyebár nincs ingyen sem az utazás, a rendezvényszervezés sem.
Ilyen kis vendég létszám mellett arra sem nagyon lehet számítani, hogy a helyszínen adnak el albumot, merch cuccot mert akik mennek 90%-ban rendelkeznek már vele. De ha még mindenki venne is, anyagilag akkor sem fényesebb a helyzet sokkal.
Elképzelhető hogy ezek az előadók, együttesek (szinte) ingyen lépnek fel?
Vagy honnan jön a profit?
Kétlem, hogy egy olyan banda, mint amilyet leírtál, ingyen koncertezne, legrosszabb esetben is max nem keresnek *olyan* sokat. Voltam még a Bodor Máténak egy ilyen guitar workshop-ján, és ő ugye egy darabig a Wisdom-ban játszott, annak kapcsán mondta, hogy bár nem rendelkezik olyan nagy számokkal a banda, meg tudtak élni koncertezésből.
Az általad felvázolt koncertre, ha elmentek kicsit több, mint háromszázan, az egy milka profit, annak ha csak a felét kapja meg a banda, azzal se jártak rosszul (de tudtommal általában inkább háromnegyed a zenekaré, a hely meg a nagyobb pénzeket a túlárazott piákból szedi). Annyian márpedig elmentek, annyian underground-abb bandákra is elmennek egy Dürerben, Barba Negrában, vagy A38-on. Én két évig ott laktam a Dürer mellett, és péntekeken, meg szombatokon elképesztően hosszú sorok bírtak állni a hely előtt, olyankor is, amikor totál no-name előadók léptek fel - hát még amikor valami nagyobb banda jött!
A merch-ös feltételezésed kimondottan szürreális. Hogy rendelkeznének már az ott árult cuccokkal a rajongók? Magyarországon?! Ne hülyéskedj...
Ezt meg mind a merch-ös, mind a többi anyagi részlettel kapcsolatos részére úgy ámblokk tudom mondani a kérdésednek: gondolj bele abba, hogy ha itt alkalmanként/tételenként viszonylag kisebb pénzekről is van szó, egy turné esetén sok-sok alkalomról, meg tételről beszélünk. Oké, hogy ha a bandának csak egy állomása után kapott konkrét több főre elosztott pénzösszeget veszed, az úgy néz ki, mint nálunk egy sz#rabb havi fizetés, de azt is kalkuláld bele, hogy az nekik nem egy hónap, hanem egy nap alatt jött össze, és hogy aki az USA-ból idejön Európába, az nem csak hozzánk jön, hanem egy csomó másik országba, amik között az átutazás már nem olyan vészes, de minden állomáson összejön annyi, vagy nagy eséllyel még több pénz, mint Magyarországon.
Ez amúgy a Spotify-os dologról is elmondható. Az összes Streaming service közül ők fizetik a legsz#rabbul az előadókat, de annak kapcsán se éhenhalás legyen a szemed előtt. Van egy a Matt Farley nevű tag, aki meglépte azt, hogy napi szinten felvesz egy-egy random zongorajátékra való improvizált gajdolást, és felteszi Spotify-ra valamilyen olyan címmel, ami potenciálisan bevonz egy marék klikket (pl. beleírja hírességek nevét a címekbe, már híres dalokról nevezi el a sajátjait, nagyon általános gondolatokat ad címnek, stb...). Nyilván nem mondható sikeres zenésznek, és a statisztikái se olyan jók, de pusztán azzal, hogy több mint húszezer dala van, amire mind rákattintott néhány ember, megkeres 60000 dollárt egy évben. Ez nyilván extrém példa, és közel sem mindennapos, csak azt akarom érzékeltetni, hogy a "sok kicsi sokra megy" bár klisé, azért általában igaz.
Azt is vedd figyelembe, hogy amit a világsztáros 20%-os dolog kapcsán mondasz, az tényleg csak olyan előadóknál áll fenn, akiknek egy koncertjükhöz kell egy rakás táncos, koreográfus, díszletes, sminkes, fénytechnikus, jelmezes, meg még az isten tudja milyen fizetségek tömkelege, ráadásul a sok extra emberrel meg cuccal, a fizetendő jegyek, foglalandó szállások, adózás, miegymás egyéb költség mértéke IS exponenciálisan növekszik. Egy párfős rockbanda, akiknek van egy menedzsere, meg mondjuk két road-ja, az nem fullad vele az ilyen költségekbe.
Persze, azt se akarom előadni, hogy mekkora a habzsidőzsi mindenképp, mert tisztában vagyok vele, hogy az adózás, közlekedés, szállásfoglalás, biztosítás, miegymás azért elég húzós, de pont ezért van a bandáknak menedzsere, hogy valaki, aki ért a pénzügyekhez, ki tudjon számolni egy olyan tervet, amivel még viszonylag rosszabb esetben is profitál a banda.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!