Adott egy kulcs, amiben valami ritmust kéne impróznom. Honnan tudom, hogy milyen akkordok jók ott, és milyen egymásutániságban szólnak jól?
Hát arra gondolok, hogy hogyan sajátíthatnék el olyan tudást, hogy ha valaki azt mondja, hogy C dúrban játsszunk valamit, akkor tudjak valami akkord progressziót kitalálni.
A solozás alapja már megvan, (gyakorlatban gitárról beszélek) pentatont tudom alkalmazni minden kulcsban (nem tudom, hogy ez e a pontos megfelelője az angol "key"-nek), szóval kezdetnek az nem rossz.
A kérdés ott merül fel, hogy azzal is szeretnék valamit kezdeni, hogyha nekem adnák a ritmusgitár szerepét.
Ebben az esetben hogyan tudok gyorsan előállítani egy halmazt az akkordokból a fejemből, amiből aztán valamit improvizálok?
Első körben szerintem a magyar kifejezésekkel érdemes megismerkedni. Gondolom, eddig angol oldalakról tanultál ("key", "solozás"), ami alapvetően nem gond, de megnehezíti a kommunikációt, plusz némi kavarodás lehet a hangok neveinél: amit az angolok B-nek neveznek, az nálunk H, amit ők Bb-nek, az nálunk sima B.
A key amúgy hangnem magyarul, a solozás meg szólózás.
Ha mondjuk C-dúr skáláról beszélünk, akkor egy hétfokú, ún. diatonikus hangsorunk van, nem ötfokú, pentaton. Alapvetően az összes hangnembe egy-egy diatonikus skála hangjai tartoznak - bár nyilván nem kötelező mindet fel is használni. Mindenesetre ezekre a hangokra lehet meghatározott akkordokat építeni. Ha egy dúr skála fokait megszámozzuk, akkor dúr skálánál az alábbi akkordok építhetőek rá (először a hármashangzatot, majd a négyeshangzatot írom):
I: dúr, major szeptim
II: moll, minor szeptim
III: moll, minor szeptim
IV: dúr, major szeptim
V: dúr, domináns szeptim
VI: moll, minor szeptim
VII: szűkített, félszűkített szeptim
(A minor szeptimakkordokat pentaton szeptimakkordnak, a major szeptimakkordokat pedig hiper dúr szeptimakkordnak is szokták hívni, szóval ha ilyen néven találod meg őket, ne zavarjon össze.)
Ha ezt egy C-dúr skálára alkalmazzuk, akkor jelöléssel az alábbi hármashangzatok tartoznak hozzá:
C, Dm, Em, F, G, Am, H° (Illetve ez utóbbi angol nevezéktannal B°)
És ezek a négyeshangzatok:
Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7, G7, Am7, Hm7b5 (Az utolsó az angoloknál Bm7b5)
Ezt eljátszhatod minden hangnemmel, csak a megfelelő hangokat kell sorba állítanod, és aszerint megnézned, milyen akkordok tartoznak hozzájuk. Pl G-dúr skálánál a hangok úgy mennek, hogy G - A - H - C - D - E - Fisz.
Ennek megfelelően a hármashangzatok:
G, Am, Hm (azaz Bm angolul), C, D, Em, F#°
A négyeshangzatok:
Gmaj7, Am7, Hm7 (azaz Bm7 angolul), Cmaj7, D7, Em7, F#m7b5
A többi dúr skálánál szerintem ezek után már menni fog a dolog :)
A természetes moll skáláknál ez így megy:
I: moll, minor szeptim
II: szűkített, félszűkített szeptim
III: dúr, major szeptim
IV: moll, minor szeptim
V: moll, minor szeptim
VI: dúr, major szeptim
VII: dúr, major szeptim
Példát most nem írnék, az előzőek alapján szerintem menni fog, de ha mégis, szólj, és megnézünk pár természetes moll skálát és végigvesszük a konkrét akkordokat.
Az egyes fokoknak megvan a maguk szerepe, ún. funkcióik. Ezeket a funkciókat el is nevezték, sorrendben ezek:
I: tonika
II: szupertonika
III: mediáns
IV: szubdomináns
V: domináns
VI: szubmediáns
VII: vezetőhang
Ezek közül a legnagyobb jelentősége a tonikának, a szubdominánsnak és a dominánsnak van - azaz az I, IV és V fokoknak. Amikor gitáron akkordozgat az ember, gyakran beleveszi ezek mellé még a szubmediánst is, azaz a VI fokot. Ha megnézed, egy rakat könnyűzene úgy épül fel, hogy ezt a négy akkordot használják az adott hangnemben. Azaz például C-dúrnál, ha hármashangzatokat sikálsz, akkor C-dúr, F-dúr, G-dúr, A-moll. Bele lehet venni az adott hangnem többi akkordját is, de ezek a leggyakrabban használtak.
Tulajdonképpen sok szabály nincs ezek sorrendjéről. Illetve van, de jövő hét végéig itt ülnék, ha végigvennénk, és nincs semmi kőbe vésve, így csak nagyvonalakban:
Ha egy zenei gondolat végére érsz, akkor érdemes a dominánsra épített hármashangzatot használnod (C-dúrban pl G-dúr akkordot), ha pedig lezárod a zenét, akkor három hármashangzattal zárni, amik sorrendben ezekre a funkciókra vannak építve: tonika - domináns - tonika. Pl C-dúrnál C-dúr, G-dúr, C-dúr. Esetleg léphetsz a hármashangzatokkal szubdominánsról a tonikára, C-dúr hangnemnél pl F-dúrról a C-dúrra. Ha ezeknek bővebben utána akarsz nézni, amiket most elmondtam, azokat így hívják: félzárlat, autentikus teljes zárlat és plagális teljes zárlat. Így tudsz rájuk keresni, de igazából első körben szerintem elég is annyi, amennyit elmondtam.
Ha nem a tonikával zársz, akkor nem vágod el a zenei feszültséget, lezáratlan érzete lesz a zenének. Ez nem feltétlen baj, ha direkt csinálod, de véletlenül nem a legszerencsésebb :)
Most így hirtelen ennyi. Az a helyzet, hogy ha csak egy kicsit is összeszedettebben meg bővebben akarok írni erről, már könyvnyi lenne, ami itt a GYK-n teljesen reménytelen vállalkozás, de remélem, valamennyire így is érthető, amiket írtam.
Már egy ideje látom, hogy válaszoltál, nem felejtettelek el, csak nem vagyok gitárközelben, és addig inkább el se kezdem elolvasni.
De köszi, majd írok, ha már elolvastam.
Huh, elég sok idő eltelt, és még csak most vettem rá magamat :D Soknak tűnt, kevés volt az idő, halogattam, ijesztő volt, blablabla
De nagyon szépen köszi, nemrég hallgattam egy angol kurzust zeneelméletről, de akkor úgy nem állt össze, hogy most mikor hogy lehet mit alkalmazni, és miért jó, hogy én ez tudom.
És így tényleg kezdem kapisgálni a rendszert.
Például a relative minor fogalmát. Minden skálában ugye ott van a szubmediáns hang, és az a skálának a relatív mollja, mert annak a skálája ugyanaz. Pl C dúr és A moll.
@7: Nagyon szívesen!
A relative minor-ral is van egy kis nyelvi kavar. A magyarban nagyon ritkán használjuk a relatív moll kifejezést, sokkal inkább párhuzamos moll-nak hívjuk azt, amit az angol relative minor-nak. Viszont az angolban a parallel minor teljesen mást jelent, mint a magyar párhuzamos moll (ugyanarra a tonikára épített mollt), szóval itt is szépen el lehet tévedni a terminológiai különbségekben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!