Az akkordmenetek szerkesztésének van valamilyen szabálya? Vagy teljesen izlés dolga?
Köszönöm!
Utánanézek.
Kérdező! Az megvan, hogy vannak különféle hangnemek, amiben egy-egy zene íródik? Pl C-dúr, G-dúr, A-moll, E-moll stb stb...
Ezekhez hét hang tartozik a kromatikus skála 12 hangjából. (Mert ők diatonikus, hétfokú skálák. Vannak másmilyenek is, ötfokú pentaton, hatfokú egészhangú stb, de ezekkel most nem foglalkozunk.) Annyi megvan, hogy egy-egy hangsorhoz melyik hét hang tartozik sorrendben? Ha azt mondom, C-dúr, vagy E-moll, akkor el tudod őket sorolni?
Ha nem, ezzel is kell foglalkozni. Ha igen, akkor jöhet az akkordépítéd. Mind a hét hangra lehet építeni meghatározott akkordokat. Legegyszerűbb hármashangzatokkal kezdeni.
A dúr hangsorok első hangjára dúr, másodikra moll, harmadikra moll, negyedikre dúr, ötödikre dúr, hatodikra moll, hetedikre szűkített hármashangzat építhető.
A moll hangsoroknál az adott hangokra építhető hármashangzatok sorrendben: moll, szűkített, dúr, moll, moll, dúr, dúr.
A dal kezdetéhez érdemes megnézni, milyen hangnemben is leszünk, majd jó, bár nem kötelező az első fokról épített akkorddal indítani. Közben használd leginkább a négyes, ötös, hatos fokról indulókat. Ha van egy szünet, valami kis váltás a dalban, ott az ötödikről indulót. A dal vége pedig mindig az első fokról induló akkord legyen. Előtte pedig vagy a négyesről, vagy az ötösről induljon. Vagy akár sorrendben: IV-V-I.
Ugyanezt a Kesztlerből tonikákkal, dominánsokkal, szubdominánsokkal, félzárakkal, autentikus és plagális teljes zárakkal, összetett teljes zárral kapnád meg, ötmillió tökmás infó között... Felesleges egyelőre.
Ja, amúgy belerakhatsz más akkordokat, ha tetszenek. Nincs semmi kőbe vésve.
Az alapokkal tisztában vagyok.Zenéltem is néhány évet és tanultam kicsit zongorázni is.A Kesztlerbe beleolvastam(pdf-ben letölthető)nagyjából értem is de valóban kicsit sok.Amit te írtál az hasznalható.
Köszönöm!
Próbálkozom.
@5: Hajrá, menni fog!
A mai és nem olyan távoli múltbeli (pár évtized) slágerek nagy része konkrétan az I - IV - V - VI fokról induló akkordokat váltogatja és ennyi, nem tesz bele sem más fokról induló, sem a hangnemhez nem tartozó vendégakkordokat. Kezdéshez jó recept is ez amúgy, aztán ha ez már magabiztosan megy, te azért továbbléphetsz, a slágerek meg maradnak ebben a körben. :)
Egy érdekes kísérletet, ha van egy minimális hallásod, el lehet végezni.
Arra a pár percre ne gondolkodj hangnemekben, se fokokban, érdekes lesz a végeredmény.
Tehát, az egyszerűség kedvéért, fogj egy G-dúrt, pengesd le párszor, hangold rá a füled, majd dudorássz, és próbálgass az induló G-dúrodra egy neked (fülednek) odaillő következő akkordot keresni, ha úgy hallod hogy jó akkordot találtál, keress ugyanilyen módszerrel még egy akkordot....utána akár még egyet.
Most jegyezd meg az általad kikeresett, fülednek jól hangzó akkordokat, vedd elő az elméletet és vesd össze a kettőt. Kb 90%-ban a hangnemed I-II-IV-V-VI fokaira épített, fokoktól függően dúr/moll akkordok fognak szerepelni a nótádba.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!