Autotune-t csak az tud használni, akinek azért valamennyire van hangja? Vagy teljesen rosszul éneklő ember hangjára is jó?
Az nem egészen igaz, hogy "teljesen" rosszul éneklő ember hangjára jó csak igazán. Énekelni tudó, csak annyira nem jól tudó ember hangjára a legjobb. Ha valaki totál botfülű, minden második hangja hamis és nem tud semmilyen hangot se megtartani, azon az autotune se segít, mert az ugye úgy működik, hogy valós időben érzékeli, hogy melyik hangot próbálod elérni, és azt odateszi, és ha azért igyekeztél nem tökéletesen, de azért kb. okésan énekeli, azzal már kevés az utómunka. Viszont ha egyáltalán nem tud valaki énekelni, akkor az autotune-olt verzióban egyrészt nagyon géphangja lesz, másrészt össze-vissza fog ugrálni a hangja, és legalább olyan elviselhetetlen lesz, mint szárazon. Ott csak az lehetne megoldás, ha minden egyes kiénekelt hangot külön pitch-shiftelnének, arra meg szerintem senki nem vállalkozna.
Tudok két szemléltető példát. Justin Bieber ugye autotune-olt sztárként robbant be a köztudatba, de a legutóbbi albumán már nem volt annyi utómunka a hangján, mint régen, így lejött, hogy azért úgy egy okés hangja az van neki, csak nem tökéletes, meg semmi különös. Hallgass bele Corey Feldman Angelic to the Core című albumába, ha hallani akarod, hogy mi van akkor, ha valaki az autotune-ra bízza a szó szerinti nulla hangját.
Hozzáteszem, mivel az ember hangképző szerve egy nem temperált hangszer, egyáltalán nem triviális, hogy mi is az a hang, amit pontosnak lehet venni. Főleg, ha teszem azt, acapella énekel, ahol nem kell lekövetni ilyen-olyan hangszerek hangolási rendszerét. De még ha van is... ha véletlen egy kistercet kell ugornia, és 6/5 arányban ugrik, ahogy a nagykönyvben meg van írva, akkor 16 (!) centtel fog eltérni egy kiegyenlített hangolású zongorához/gitárhoz/akármihez képest. És nem a zongora/gitár/akármi tudja jól ezt a hangközt. Mégis hozzájuk kell belőni az autotune-t. És ez a probléma fennáll minden hangköznél, az oktáv kivételével.
Messzire vezet a téma, de a lényeg, hogy a kérdés közel sem triviális. És ez nem könnyíti meg az énekesek dolgát.
@9: hmmm... az a helyzet, hogy ez egy nagyon jó téma, amit itt feszegetsz. Én úgy gondolom, hogy vannak fokozatok. Ki mennyire tud, vagy nem tud énekelni. Mennyit kell az autotune-nak dolgozni, és a normális működési határait mennyire kell feszegetni. Nem mindegy, hogy néha egy kicsit elcsúszik a hangja, vagy minden harmadik hang hamis lenne autotune nélkül. Egyrészt. Szóval nagyon nem mindegy, mennyit kell az autotunenak dolgoznia.
Persze, ahhoz, hogy az autotune segíthessen valaki hangján, kell tudnia énekelni. De ha igen nagyban az autotune-ra kell hagyatkoznia, akkor a kérdés az, hogy bár tagadhatatlanul JÓVAL jobban énekel, mint egy átlagember, de ez elég-e ahhoz, hogy énekesnek nevezzük. Hogy ezáltal világhírű legyen, dőljön hozzá a lóvé, Dunát lehessen rekeszteni a rajongókkal stb stb... Nagyjából olyasmi a helyzet, mintha valakinek kisujjában lenne a deriválás, viszonylag csúnyán kinéző integrálásokkal is megbírkózna, egész jól tudna egyszerűbb differenciálegenleteket is oldani, a mátrixról nem Neo jutna eszébe stb stb - ezzel bőven bőven felette van egy átlagember matematikatudásának. De ez nagyon nem jelenti azt, hogy ő világhírű matematikus képességeivel és tudásával rendelkezik.
Egyes énekesek bár messze felette vannak az átlagember képességeinek, messze-messze alatta az igazán jó énekesek tudásának. Pont úgy, ahogy a hősünk áll a matematikával. És nagyjából így érdemes értelmezni ezeket a nagy leleplezéseket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!