Gitárakkordoknál hogyan nevezik az alábbi variációkat összefoglaló névvel? Pl A, A5, A6, A7 Mit csinálunk az akkorddal?
Szeretném megérteni a logikáját, hogy mire jók ezek, meg hogy mi történik ilyenkor az alaphanggal, de így hiába írom be a google-ba, nem ad ki olyan oldalt, ahol elmagyarázná.
Köszi a válaszokat előre is!
Az alap akkord általában a skála 3 hangjából áll.
Alaphang + a harmadik hang, azaz terc (kisterc=moll, nagyterc=dúr)+ az ötödik hang, azaz kvint.
Persze a gitárnál általában benne van még az oktáv is, de az ugyanaz, mint az alaphang, csak alacsonyabban vagy magasabban.
A5, az tulajdonképpen nem is akkord, hanem csak az alaphang és a kvintje, szokás csak kvintnek hívni, angolul power chord. Torzított metálzenében használják a mélyebb húrokon, jó tömör, vastag hangzást ad.
A6 - az alaphangtól számított 6. hang (szext) is benne van.
A7 - az alaphangtól számított 7. hang (szeptim) is benne van. Ha kis szeptim, akkor minor 7-es, ha nagy szeptim, akkor major 7-es a neve.
Ezek a "díszítőhangok" más hangulatot adnak az akkordnak, ízesítik, mint fűszer az ételt, illetve bizonyos zenei szerkezeti funkciók is köthetők hozzájuk.
korrigálnám az elsőt. még gitárakkordok esetében is, nem a gitárból kell kiindulni. jókat írt le, de néhány dologban tévedett.
rengetegféle akkord létezik, a legalapvetőbb a tercépítkezésű. tercből ugyebár van kicsi, nagy és bővített. az A5 az alapból, kvintből és oktávból áll, ezt már az európai többszólamúság hajnalán, a gregorián énekben is használták. nem tartalmaz tercet, ezért nincs benne különbség moll és dúr között. szimpla A alatt a gitárakkordoknál az A-dúrt értjük. ez hármashangzat, ami a legegyszerűbb fajta akkord. áll egy alaphangból, egy nagytercből (A esetében C#) és egy kvintből. akkordok esetében fontos a fordítás, ami gitároknál bajos tud lenni a kvarthangolás miatt. de klasszikusan háromféle fordítás létezik: alaphelyzet (A-C#-E), szextfordítás (C#-E-A) és kvart-szextfordítás (E-A-C#).
az A7 egy domináns szeptimakkord. a szeptim NEM díszítőhang, hanem a hármashangzathoz hozzáadod a skála hetedik hangját. a szeptim lehet nagy, kicsi vagy szűkített. a domináns szeptimakkord modálisan a skála ötödik fokára építhető. ugyebár a dúrskála minden fokáról egy-egy modális skála indul, első fokról dúr (ión), második fokról dór, harmadikról fríg, negyedikről líd, ötödikről mixolíd, hatodikról eol (természetes moll), hetedikről lokriszi, és a nyolcadik fok megint dúr (ión), mert ugyanaz, mint az első. ebből a nézőpontból tehát az A7 egy D-dúrnak az ötödik foka, annak a dominánsa. az A7 domináns szeptimakkordnak négyféle klasszikus fordítása lehet: alaphelyzet (A-C#-E-G), kvintszextfordítás (C#-E-G-A), terckvartfordítás (E-G-A-C#) és szekundfordítás (G-A-C#-E). fordításoknál tehát az a lényeg, hogy az akkord hangjai közül melyik kerül a basszusba.
az A6 egy speciális négyeshangzat, mert nem tercépítkezésű. az alap A-dúr hármashangzathoz hozzávesszük a skála hatodik hangját is, így lesz A-C#-E-G-A. létezik mollbeli megfelelője is, azt Am6-nak hívjúk és így néz ki: A-C-E-G-A. az A6 és az Am6 is tonikai akkordok, azaz az első fokon vannak (háromféle főfunkció van a modalitásban: az első fokú dúrakkord a tonika, a negyedik fokú dúrakkord a szubdomináns, az ötödik fokú dúrszeptim a domináns, a többi fokon ezeknek a helyettesei vannak, mollben pedig hasonló a helyzet).
még rengetegféle akkordot lehet építeni A-ról. mondok egy extrém példát: A7b9#11/C# ennek alapja az A dúrszeptim négyeshangzat. ehhez jönnek a díszítőhangok (ötöshangzatoktól kezdődően beszélhetünk díszítőhangokról), az alterált kilencedik fok (azaz módosított kilencedik fok, ebben a példában egy b9, azaz egy kisszekunddal lejjebb rakott kilences) és a #11 (egy kisszekunddal feljebb rakott 11. fok). és itt van egy slash bass, azaz egy perbasszus, ilyen esetben az akkord basszusa mindig a per mögött álló hang, ami nagyon ritkán még akár lehet nem akkordhang is.
egy akkord másik fontos eleme a felrakása (voicing), ami gitárnál a speciális kvarthangolás miatt fontos. a felrakástól függ, hogy bizonyos hangokat megismételsz-e a felrakásban, melyik klasszikus fordításra épül a felrakásod etc. a tábortüzesek által legsűrűbben használt (nyitott) A-dúr felrakás például: (a legmélyebb E-húrtól haladva a legmagasabb E-húrig) nyitott E - nyitott A - lefogott E - lefogott A - lefogott C# - nyitott A. ez csak a leggyakrabban használt A-dúr, egyébként egy gitáron egy akkordot százezer verzióban lefoghatsz.
Hogy asztakurv*. Az utolsó válaszolónak a minden hódolatom, és csak azért írok ide ilyet, hogy miért 50% körüli az ilyennek az értékelése... Csak arra tudok gondolni, hogy:
a.) politikai vitákba szállt bele
b.) nem tudja véka alá rejteni a véleményét
c.) egy g*ci (ami tulajdonképpen a b)
Valljon színt! :)
kedves 3. válaszoló, a válaszom a, és b, részben c, is :D
de kicsit fáradt voltam még, vétettem pár hibát a leírásomban, ezt korrigálnám. korrigálnám az elsőt. még gitárakkordok esetében is, nem a gitárból kell kiindulni. jókat írt le, de néhány dologban tévedett. a szextakkordnál azt írtam, hogy az A6 szextakkord A, C#, E, G, A hangokból áll. hülyeséget írtam, eleve az oktáv A-t nem írjuk, a G hang pedig hiba, mivel az A-ra egy kisszeptim. az A6 ezekből áll: A, C#, E, F#. a mollbéli párnál szintúgy hibáztam, az pedig A, C, E és F# hangokból áll.
Köszi mindenkinek!
Második válaszoló, igazán rendes tőled, hogy ilyen részletesen leírtad! Köszi! :)
Annak ellenére, hogy valóban nagyon kimerítő és részletes, meg szakszerű volt, én örülök azért, hogy nekem annak idején nem ezzel a tömény zeneelmélettel kezdték a gitártanítást, mert akkor alighanem már az elején elment volna a kedvem.
(Más kérdés, hogy úgyis tanultunk ilyeneket az ének-zenei iskolában...)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!