Mi a különbség a limiter, a crossover a rendszerprocesszor, és a hangváltó között?
Limiter: a dinamikát tudod vele szabályozni. A beállított jelszín felett érkező impulzusok szintjét csökkenti. Studió technikában ezáltal a zene hangzása egységesebb lesz. Pl: a dobos keményebben ütött oda, de felvételen egyik ütése sem hangosabb a másiknál, mert limiter az erősebb hangokat visszavágta. Hangtechnika tekintetében pedig limiter tehetnek a hangfalba, ami védi a hangfal hangszóróit a túl nagy impulzusoktól, így azokra csak a névelges teljesítmény kerülhet.
Szokás még basszus erősítőbe is limiter építeni, itt megint a teljesítménycsúcsok csökkentése és az erősítő védelme a cél.
Crossover: hatékonyabban működnek a zenei erősítők (és a hozzájuk kapcsolt hangfalak/hangszórók), ha csak a magas, csak a közép, vagy csak a mély hangokat kell erősíteniük. A crossover processzor az eősítő(k)re érkező jelet válogatjta szét.
A hangváló: ez megint a hangfalban van. Nem minden esetben gazdaságok, vagy lehetséges a több erősítő és a különféle hangfal használata. Ilyenkor egy erősítőről érkezik a hangfalra az erősített jel. A hangsugárzóknak is megvannak a működési optimumai, amit az elnevezésük is takar. Nyilván a mélysugárzó a mély hangokat tudja erősíteni, a középsugárzó a közepeket, etc. A hangváltó válogatja szét a jelet a hangfalon belül és irányítja a megfelelő sugárzó felé. Ezzel egyébként védi a magas sugárzókat is, ugyanis azok nem bírnák el a mély hangok terhelését és leéégnének. Megjegyzendő a piezzo hangsugárzók, mert azok direktbe terhelhetők.
Köszönöm a válaszod!
És ha én Yamaha hangfalat akarok venni, akkor abban van hangváltó/crossover, vagy külön kell hozzá venni egy aktív hangváltót?
Pontosan melyik hangfal és milyen erősítőről van szó? És mi a célod vele?
Passzív, több utas hangfalaknál eleve beépítik a hangváltót vagy a magas védelmet. Itt csak a teljesítménytöbbletre és az impedancia egyezésre kell ügyelned.
Aktív hangváltót általában nagy hangosító rendszereknél vagy stúdió monitorozásnál használnak.
Aktív hangfalak esetében ha biamp működésű, akkor az aktív hangváltó már benne van a dobozban és az a két beépített erősítőre szétválasztva küldi a jelet.
Részemről ezen a szinten profán a hozzászólásom, mert sosem építettem/gondolkodtam ekkora rendszerben. Az biztos, hogy az általad kinézett hangfalak alacsonyabb teljesítménnyel bírnak, mint az erősítő, hiszen a hangfalak 8 ohmosak és 500-600 wattosak, az erősítő 8 ohmon 1050 watt teljesítményt ad le.
Kérdés, hogy a hangfalakat lehet-e a sorba kötni. Ezen doksi [link] negyedik oldala szerint lehet.
Sorba kötésnél arra kell ügyelned, hogy a két hangfal teljesítménye duplázódik, a impedanciája viszont kb. feleződik. 4 ohmon pedig ez az erősítő már 1600 watt teljesítményt ad le. Úgyhogy egyszerre kell majd a soros kötéseket párhuzamosan is alkalmazni, akkor ugyanis a hangfalak teljesítménye nem változik az impedancia viszont duplázódik.
A gyakorlati megvalósításra nekem nincsen tapasztalatom, érdemes a kereskedőt (írásban) is megkérdezned a lehetőségekről.
Vagy kisebb, több modulos rendszerben gondolkodsz: Én a keverő után tennék egy keresztváltót [link] és külön használnék erősítőt a sub ládáknak és külön erősítőt a széles hangátvitelű hangfalaknak. Egy nagy erősítő ha lehal, akkor megfőzted a bulit. Ha a széles átvitelre használt erősítő lehal, még mindig használhatod erre a célra a sub ládáknak szánt erősítőt, legfeljebb nem lesz nadrágszár rezegtetés...
De ez csak egy ötlet. Javaslom, hogy a neten keresgélj fórumokat, leírásokat a témában. A kereskedőket meg gyötörd, mert neki tudnia kell mit ad el.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!